معرفی آثار تاریخی ایران در كتاب تحقیقات اخیر آسیا-اروپا

معرفی آثار تاریخی ایران در كتاب تحقیقات اخیر آسیا-اروپا آثارنیوز: فعالیت های باستان شناسان آلمان در ایران همچون جستجوهای دیرینه شناسی در محوطه های تاریخی تپه پهلوان، ریوی و معبد ساسانی تخت سلیمان در یك كتاب به چاپ رسیده است.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، كتاب تحقیقات اخیر در آسیا – اروپا، با مبحث پژوهش های در دست اقدام در منطقه آسیا – اروپا به همت موسسه دیرینه شناسی آلمان، دپارتمان آسیا – اروپا به زبان انگلیسی منتشر گردید كه هشت صفحه از آن به ایران اختصاص دارد.
در صفحاتی كه در این كتاب به معرفی آثار تاریخی ایران اختصاص دارد، آغاز فعالیت های میدانی دیرینه شناسی در ایران از سال ۱۳۳۸ توسط موسسه دیرینه شناسی آلمان در معبد ساسانی تخت سلیمان اعلام شده است.
در بخش هایی از این كتاب آمده است، موسسه دیرینه شناسی آلمان در سال ۱۳۴۰ دپارتمان مجزای تهران را بنیان كرد كه جستجوهای جامعی را در فیروزآباد، بیستون و بسطام انجام داد و در كنار آنها بررسی ها و مستند نگاری های وسیعی در بخش هایی از ایران انجام شد. دفتر تهران در سال ۱۳۷۵ به دفتر دپارتمان آسیا – اروپا تبدیل شد و از سال ۱۳۷۹ چهارچوبی را برای پژوهش میدانی در همكاری با دانشمندان ایرانی شكل داد.
در ادامه آمده است، پنجاهمین سالگرد تاسیس این شعبه و همكاری های مشترك پژوهشی كه این شعبه حامی آن بوده است در نمایشگاه "تهران ۵۰" در موزه دولتی برلین مورد قدردانی قرار گرفت. محل این شعبه در منطقه الهیه در شهر تهران قرار دارد كه شامل دفتر، اتاق های draught، یك كتابخانه و هم داری امكاناتی برای نشست ها و گردهمایی هایی بین دانشمندان آلمانی و همكاران ایرانی است. با تاسیس این شعبه كتابخانه تخصصی آن گسترش پیدا كرد و هم اكنون دارای حدود ۱۲ هزار جلد كتاب در حوزه های مختلف همچون باستان شناسی، تاریخ هنر خاور نزدیك، تاریخ باستان، مطالعات ایران شناسی و دیرینه شناسی و تاریخ اسلام است. این كتابخانه جهت استفاده همكاران آلمانی و ایرانی و هم برای دوره های آموزشی برای دانشگاه های مستقر در تهران باز است.
آرشیوهای تصاویر دپارتمان اولیه تهران هم اكنون در دپارتمان آسیا- اروپا در برلین نگهداری می شوند. این آرشیوها شامل حدود ۴۰هزار نگاتیو عكس از محوطه های مهم ایران است. بخشی از این مستندنگاری به صورت آنلاین در بانك اطلاعاتی آراخنه(Arachne) در وبگاه www. arachne. unikoeln. de در دسترس است.
گفتنی است، تپه پهلوان و ریوی دو منطقه تاریخی واقع در خراسان شمالی هستند كه در این كتاب به آنها پرداخته شده و توضیحاتی درباره كاوش ها و تاریخچه و یافته های آنها عرضه شده است.

1396/10/03
14:52:46
5.0 / 5
4464
تگهای خبر: دیرینه شناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری