فرماندار ملایر خواهان راه اندازی سایت گردشگری شهر زیرزمینی سامن شد

فرماندار ملایر خواهان راه اندازی سایت گردشگری شهر زیرزمینی سامن شد آثارنیوز: ملایر- ایرنا- فرماندار ویژه ملایر اظهار داشت: شهر زیرزمینی سامن یكی از ظرفیت ها و محورهای مهم توسعه گردشگری استان همدان است و باید سایت گردشگری آن هر چه سریعتر راه اندازی شود.


عبدالعظیم رضایی روز یكشنبه در دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر سامن ملایر اظهار نمود: با فعال شدن سایت گردشگری شهر دستكند سامن، شاهد رونق گردشگری در منطقه، شهرستان و استان همدان خواهیم بود.
وی توجه ویژه به شهر زیرزمینی سامن و تولید سایت گردشگری را دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای برشمرد و بیان كرد: این در حالیست كه كمك به بخش گردشگری بویژه شهر زیرزمینی، توسعه سوغات سراها و ساماندهی واحدهای تولید خیارشور می تواند در رفع مشكلات اقتصادی این شهر بسیار اثرگذار باشد.
رضایی با اشاره به وجود بسترهای فرهنگی مناسب و حایز اهمیت در سامن و نیروهای جوان و تحصیلكرده در این منطقه اضافه كرد: قابلیت ها و ظرفیت های ویژه ای برای سرمایه گذاری در سامن وجود دارد كه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر باید اولویت اصلی خویش را در توسعه سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت ها قرار دهند.
وی با اشاره به وجود مشكلات مالی و اعتباری در كشور، خواهان استفاده بهینه و درست از سرمایه ها و پتانسیل های سامن شد و اظهار داشت: مدیران دستگاه های اجرایی این شهر باید مجدانه پیگیر مسایل و مشكلات مردم و شهر باشند.
فرماندار ویژه ملایر كشاورزی را از دیگر محورهای درآمدزا و توسعه برای سامن عنوان نمود و اضافه كرد: دولت در حوزه تولید اشتغال فعالیت های خوبی داشته و طبق تاكید استاندار همدان در خصوص توسعه اشتغال و تولید، افراد توانمند می توانند تسهیلات مناسبی را در بخش های مختلف بویژه كشاورزی دریافت كنند.
رضایی خواهان تولید سوغات سراها در سامن شد و ادامه داد: با عنایت به اینكه سامن در مسیر گردشگری و تردد مسافران بویؤه به جنوب كشور واقع شده، چنانچه سوغات سراها در این شهر تولید شوند، علاوه بر جذب توریست به توسعه اقتصادی این منطقه كمك شایانی می گردد.
وی با اشاره به اینكه سامن به واسطه تولیدات متنوع بعنوان قطب تولیدی استان به حساب می آید، اظهار داشت: این در حالیست كه به علت نبود سوغات سرا، تولید كنندگان توان عرضه تولیدات خویش را در سامن ندارند و باید این مشكل هر چه سریعتر مرتفع شود.
شهردار سامن هم نگهداری و حفظ اثر مهم تاریخی شهر زیرزمینی سامن را از دغدغه ها و اولویت های مهم برشمرد و اظهار داشت: سال قبل به دلیل بارندگی خسارت هایی به معابر شهر سامن وارد شد كه می تواند تهدیدی جدی برای دستكند سامن باشد.
محمدرضا بشری ادامه داد: هنوز كاوش ها و پژوهش ها در شهر زیرزمینی سامن ادامه دارد و تمام تلاش خویش را برای حفظ این اثر تاریخی انجام می دهیم.
وی با اشاره به اینكه در كوشش برای مهیا كردن اولین مرحله بازدید گردشگران از شهر زیرزمینی سامن هستیم، بیان كرد: علاوه بر تولید سایت گردشگری و تفرج گاه ها، تلاش داریم با تولید سوغات سراها، بوستان ها و توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری، بسترهای توسعه و مدت زمان اقامت گردشگران و مسافران را در سامن گسترش دهیم.
شهر سامن در 15 كیلومتری شهر ملایر واقع شده و با پیشینه طولانی این باغ شهر، بعنوان شهر هزاره ها معرفی شده است.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، شهر پنهان یا زیرزمینی سامن كه احتمال می رود شهری مخفی در دوره پیش از اشكانی بوده و بعدها هم از آن بعنوان گورستان استفاده می شده، در شهر سامن و در 15 كیلومتری ملایر در استان همدان قرار گرفته است.
شهر زیرزمینی سامن سال 1384 به طور اتفاقی در جریان حفاری های فیبر نوری شركت مخابرات كشف شد و این مجموعه در بستری از سنگ گرانیت به صورت دستكند بوجود آمده و تمام آن در زیر معابر، منازل و ساختمان های اداری شهر واقع شده است.
براساس مطالعات باستان شناسی، شهر پنهان بیش از سه هكتار وسعت دارد و بخشی از این شهر باستانی به علت وجود رطوبت زیاد هنوز مورد كاوش قرار نگرفته است.
شهر زیرزمینی سامن در 27 فروردین ماه 1387 به شماره 24622 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.
7528/2090
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع كندجانی


1396/09/20
01:29:35
5.0 / 5
4586
تگهای خبر: گردشگران , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری