مراحل تهیه پرونده بسیار سخت و پیچیده بود

ثبت جهانی چوگان

ثبت جهانی چوگان آثارنیوز: عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مسئول تهیه پرونده چوگان بعد از ثبت جهانی این میراث ناملموس ایران، تهیه آن را دارای مراحل خیلی سخت و پیچیده توصیف كرد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر، مسئول تهیه پرونده چوگان كه در كارنامه خود مدیریت ۶ پرونده ثبت جهانی از ۱۳ پرونده ثبت شده ایران را دارد، درباره مراحل تهیه پرونده چوگان و نقش دستگاه ها اظهار داشت: تهیه پرونده به عهده گروه های غیردولتی و افراد خاص مانند اجراكنندگان و حاملان چوگان بوده است و دستگاه های دولتی در انتهای كار وارد شده و نقش جنبی داشته اند.
به گفته او، حتی هزینه های اصلی تهیه پرونده سنگین چوگان از جانب حمزه ایلخانی زاده، كارآفرین و رئیس باشگاه چوگان البرز و چند نفر از داوطلبان پرداخت شده است.
رضوانفر با اشاره به مراحل خیلی سخت و پیچیده تهیه پرونده چوگان كه نزدیك به ۳ سال از ۹۲ تا ۹۵ طول كشید، اظهار داشت: همه هیئت های چوگان و انجمن های مربوطه، مورد مشورت قرار گرفتند و تقسیم وظایف صورت گرفت تا كار گروهی شكل گیرد.
او اضافه كرد: در پرونده چوگان به تفاوت ها در اجرا، آموزش و ترویج اعم از بخش بازی چوگان و حوزه موسیقی و روایت گری توجه شد تا جامعیت پیدا كند. همینطور گستره چوگان در ادبیات، هنرهای سنتی، اساطیر، هویت جمعی و غیره با بیان تفاوت ها و جلوه های مختلف در كشور مستند و عرضه شد.
او یكی از بزرگ ترین مشكلات كار را تعدد و گستردگی عناصر مربوط به چوگان در وجوه مختلف زندگی و فضای كشور دانست.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه اظهار نمود: پرونده چوگان بعد از ۲۰ ماه مراحل بررسی و همینطور بر مبنای ۵ معیار ثبت جهانی، دارای شرایط ثبت، معرفی گردید تا در اجلاس كره، تصمیم نهایی درباره آن گرفته شود.
او این امر را اتفاقی بسیار پرارزش دانست چراكه طبق نظر كمیته ارزیاب، ایران جزو ۲۲ كشوری است كه پرونده اش قابلیت ثبت پیدا كرده و در این میان، ۱۲ پرونده كه مربوط به ۱۸ كشور است برگشت خورده است.
رضوانفر كه پیش از این ریاست پژوهشكده مردم شناسی را عهده دار بوده است، در توضیح دلایل قبول شدن چوگان برای معرفی به اجلاس كمیته بین الدول اظهار داشت: چوگان یك عنصر فرهنگی است كه قویا با تاریخ و هویت اجرا كنندگان آن مرتبط می باشد. این عنصر به طور گسترده ای در ادبیات، نقالی، قصه گویی، ضرب المثل ها، نقاشی مینیاتور، صنایع دستی و تزیینات معماری حضور داشته و جز با ارزشی از جهان بینی و سمبلیسم اجرا كنندگان آن است.
او اضافه كرد: چوگان بعنوان عنصری كه سلامتی روح و جسم را به همراه دارد دارای ارزشهای متنوعی همچون هویت و شأن اجتماعی چوگان بعنوان یك بازی فاخر، تولید ارتباط میان طبیعت، انسان و اسب خصوصا در پاسخ به نیاز بشر شهرنشین است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه كرد: مفرح بودن و كاركردهای شادی آفرین بازی و هنرهای جنبی آن و همینطور تولید حس تعلق اجراكنندگان به یك جامعه و تاریخ، همینطور حضور زن و مرد و اعضای خانواده و تولید روابط بین نسلی در یك رقابت سالم و چندین خصوصیت پرارزش دیگر را از ارزش های چوگان دانست.
در دوازدهمین نشست كمیته بین الدول یونسكو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس كه پنجشنبه گذشته در كره جنوبی برگزار شد، چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی و هنر ساختن و نواختن كمانچه به ثبت رسید.
 

1396/09/19
00:04:14
5.0 / 5
4955
تگهای خبر: فرهنگ , گردشگری , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری