معاون سابق گردشگری :

توقف طرح خانه مسافرها

توقف طرح خانه مسافرها به گزارش آثارنیوز معاون سابق گردشگری اظهار داشت: جریان بوجود آمده در خانه مسافرها هیچ وقت با اعتراض افرادی كه می خواهند مدیریت آن ها را به عهده بگیرند متوقف نمی شود.



مرتضی رحمانی موحد درباره اینكه هتلداران به ایجاد خانه مسافرها و فعالیت آنها در شهرهای پر گردشگر اعتراض داشته و خانه مسافرها را رقیب خود می دانند به خبرنگار مهر اظهار داشت: این طرحی نبود كه ما اول آن را اجرا كرده باشیم در گذشته هم این خانه مسافرها به شكل و با اسامی دیگر فعالیت می كردند. اكنون اگر خانه مسافرها را تعطیل كنند آیا جریان استفاده از آن هم متوقف خواهد شد؟ هتلداران با چه چیزی مخالف هستند آیا با روش آن مخالف هستند یا با اصل آن؟
وی درباره اینكه هتلداران در نشستی با رئیس سازمان میراث فرهنگی خانه مسافرها را منبع فساد نامیده اند اظهار داشت: این حرف بسیار حرف زننده و بدون ملاحظه ای است. چون این حرف از سمت كسانی زده می گردد كه از جای دیگری به آنها صدمه وارد شده است در صورتی كه این طور نبوده است.
رحمانی بیان كرد: خانه مسافرها واقعیتی بود كه دولت یازدهم با آن روبرو شد. برخی افراد تابلو دستشان می گرفتند و خانه های خویش را در شهرهای تاریخی، فرهنگی، مذهبی و شمالی اجاره می دادند. اقدامی هم از سال ها پیش در سازمان میراث فرهنگی انجام شده بود بدین سان كه خانه مسافر و یا كاشانه را تعریف كرده بودند اما مشكل آن را حل نكردند. پس وقتی با چنین پدیده ای و خانه هایی مواجه می شوید كه مسافر می پذیرند یعنی جریان گرشگری در آنها وجود دارد اما هیچ وقت جزو مصادیق گردشگری نبودند یعنی در آئین نامه تأسیسات گردشگری، چیزی به نام خانه مسافر وجود نداشت. حتی بومگردی هم تا پیش از سال ۹۴ در آئین نامه دولت نبود. اما زمانی كه ما تنوع اقامتگاه ها، فعالیت ها و همبستگی بین زنجیره خدمات را ارزیابی كردیم، متوجه شدیم كه باید با چنین پدیده ای هم روبرو شویم.
وی اضافه كرد: ازاین رو سازمان میراث فرهنگی به آن ورود كرد كه البته غیرقانونی بود چون تا آن موقع خانه مسافرها داشتند تحت عنوان پانسیون فعالیت می كردند ازاین رو ما باید اول از دولت اجازه می گرفتیم كه وارد این حوزه شویم و بعد برای آن دستورالعمل و آئین نامه می دادیم. چون وقتی مصداق نداشته باشیم، آنها را به پانسیون و هاستل وصل می كنند.
معاون سابق گردشگری اظهار داشت: آئین نامه تولید و تأسیسات گردشگری با نظر افراد مختلفی اصلاح شد. به رغم اینكه بخش خصوصی می گفت از ما هیچ نظری نخواستند. همین افرادی كه خودشان اكنون مخالف خانه مسافر هستند، سال ها قبل آن را طراحی كرده بودند چطور آن موقع این طرح خوب بود ولی الان بد شده است؟ خانه مسافر هم مصوبه دارد و هم آئین نامه و هم ابلاغیه سازمان میراث فرهنگی.
وی اضافه كرد: در مرحله اول حدود ۱۶ استان جزو استانهای هدف ما بودند. ما روی این خانه مسافرها نظارت كردیم ولی مدیریت آن را به یك شركت مادر تخصصی دادیم چون می بایست طبق قانون وظیفه تصدی گری را واگذار می كردیم. از ابتدا كسانی كه مدعی صنعت گردشگری هستند، گفتند كه این خانه مسافرها را به ما بدهید. اما چون كیفیت لازم و صلاحیت لازم را برای مدیریت آن نداشتند، چنین كاری را نكردیم.
 

1396/08/28
16:37:31
5.0 / 5
4733
تگهای خبر: گردشگری , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری