كاشی ماندگار كرمان بر سردر خانه یك روزنامه نگار قدیمی

كاشی ماندگار كرمان بر سردر خانه یك روزنامه نگار قدیمی به گزارش آثارنیوز كاشی ماندگار در جهت حفظ میراث ناملموس كشور طی مراسمی بر سردر خانه یحیی فتح نجات مؤسس روزنامه «كرمان امروز» نصب گردید.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر به نقل روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كرمان، این مراسم با حضور علیرضا رزم حسینی استاندار، محمود وفایی مدیركل میراث فرهنگی، محمدرضا علیزاده مدیركل فرهنگ و ارشاد استان، حجت الاسلام محمد محمودآبادی، مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی جنوب شرق كشور، نقی عظیمی زاده مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری، فرشید فلاح مدیركل حوزه استانداری، زهرا موسی پور، معاون فرهنگی و اجتماعی استانداری كرمان و اهالی رسانه برگزار گردید.
اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كرمان همزمان با نصب این كاشی ماندگار در نامه ای از خدمات یحیی فتح نجات و نقش بی بدیل وی در عرصه فرهنگ و مطبوعات استان كرمان تجلیل كرد.
استاندار كرمان در مراسم نصب این كاشی ماندگار اظهار داشت: نصب اولین كاشی ماندگار از ابتكارهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است كه به منظور حفظ افتخار آفرینان سرزمینمان فراهم شده است. هدف از این اقدام گرامیداشت افراد شاخص در رشته های مختلف به منظور حفظ میراث ناملموس كشورمان است.
او با اشاره به چهل سال سابقه كار مطبوعاتی و فرهنگی یحیی فتح نجات اضافه كرد: امروز توفیقی حاصل شد تا از شخصیت برجسته ای كه در استان كرمان خدمات فرهنگی قابل توجه ای به انجام رسانده اند تجلیل كنیم و پلاك ماندگاری را بر سردر منزلشان نصب كنیم تا هم برای اهالی ساكن در این محله و هم برای آیندگان به عنوان یك میراث فرهنگی باقی بماند و همه مردم و به خصوص مردم كرمان، بزرگان را بهتر بشناسند.
رزم حسینی خاطرنشان كرد: یحیی فتح نجات علاوه بر خدماتی كه در عرصه مطبوعات به هم استانی های كرمانی اش عرضه داده است، چندین كتاب هم تألیف كرده است كه از این جمله می توان به كتاب ”قصه ضرب المثل های كرمانی“ اشاره كرد. او می خواهد داشته های سنتی و تاریخی كرمان را نگهبانی و در بعضی موارد احیا كند و این اتفاقی بسیار پرارزش است.
محمود وفایی مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كرمان هم در این مراسم با اشاره به اینكه این پلاك به منظور پیگیری كنوانسیون ۲۰۰۳ یونسكو و پاسداری از میراث ناملموس بشری و پاسداشت ارزش های فرهنگی و میراث كشور و تكریم این داشته های غیرقابل تكرار نصب می شود، اظهار داشت: وجود فعالان عرصه علمی، فرهنگی و تاریخی در این استان برای ما غرورآفرین است و امروز همگان جمع شده ایم تا از یكی از این عزیزان در عرصه روزنامه نگاری تجلیل به عمل آوریم و جایگاه این عزیز را به عنوان میراث ناملموس حفظ كنیم. باید بتوانیم با كمك مسئولان و دیگر نهادهای فرهنگی و هنری به معرفی و تثبیت میراث ناملموس كشورمان بپردازیم. مشاهیر و هنرمندان و بزرگان ما توانایی معنوی زیادی دارند و امیدواریم بتوانیم جایگاه و نقش این افراد را در استان كرمان ماندگار كنیم. چنین اتفاقاتی هم سبب دلگرمی پیشكسوتان می گردد و برای جوانان راه را روشن می كند. انشاءالله كه این امر ادامه داشته باشد.
فتح نجات هم در این مراسم اظهار داشت: هر چه دارم از لطف و كرم خداست و من خدمتگزار همه مردم دیار كریمان هستم. همكاری خانواده نجیبم در امر روزنامه نگاری، همسرم، دختران و پسرانم در این مسیر بسیار پرارزش بود. از جانب دیگر همكاری و رفاقتی كه در جمع همكارانم حاكم بود هم بسیار مؤثر بوده است. امیدوارم كه این كوچك كاری كه من انجام داده ام به درد كرمانی ها بخورد و در مسیر پیشرفت استان قدمی هرچند كوچك باشد.
او با بیان این كه متأسفانه ما در ایران اداره، سازمان یا نهادی كه به صورت اختصاصی از اندیشمندان و نخبگان حمایت و محافظت كند نداریم اضافه كرد: بسیار می بینیم كه نخبگان ما به دست دشمنان یا ترور شخصیت می شوند و یا به صورت فیزیكی مورد حمله قرار می گیرند. مثلاً بسیار هستند نخبگانی كه به علت اعتیاد از بین رفتند و نتوانستند چراغی برای آیندگان آن گونه كه باید روشن كنند. من خودم را نخبه نمی دانم، من خاك پای مردم كرمان هستم، اما معتقدم مانند محافظت از محیط زیست، برای آیندگان باید از نخبگان محافظت كرد زیرا نخبگان هم صدمه پذیر هستند و هم زیر نظر دشمنان.
 

1396/08/21
21:21:58
5.0 / 5
5313
تگهای خبر: خدمات , صنایع دستی , گردشگری , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری