موزه در چابهار

موزه در چابهار به گزارش آثارنیوز موزه ۴۰ هزار متر مربعی چابهار طراحی شده تا در منطقه تراس بهشت احداث شود با احداث این موزه بزرگ چابهار دارای موزه خواهد شد البته هنوز منطقه آزاد چابهار برآورد مالی آن را انجام نداده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، چابهار هم بلاخره صاحب موزه می گردد اگر مسئولان منطقه بتوانند این پروژه سنگین را آغاز كرده و برای نخستین موزه بزرگ چابهار بودجه اختصاص دهند. این مورد در نشست موزه های آسیا و اقیانوسیه در چابهار مطرح شده كه با حضور فعالان در موزه ها و حدود ده نفر روسای كمیته موزه ها در كشورهای چین، بنگلادش، كامبوج، هند، پاكستان، نپال، ژاپن، كره جنوبی از دهم تا دوازدهم آبان ماه برگزار گردید و در حاشیه آن هم از طراحی موزه بزرگ چابهار كه به آن مجموعه بزرگ موزه های چابهار هم گفته می شد رونمایی كردند. قرار است موزه چابهار با تمركز بر تمدن های حوزه مكران در منطقه «تراس بهشت» منطقه آزاد چابهار با چهل هزار متر مربع مساحت احداث شود چابهاری كه هیچ موزه ای جز یك موزه مردم شناسی آن هم در محدوده شهر ندارد. در واقع این موزه یك موزه چند عملكردی است كه روی تپه و مشرف به دریا قرار دارد و همه فضاهای فرهنگی مورد نیاز منطقه آزاد چابهار را بنا به قول طراح آن تامین خواهد نمود مانند كتابخانه و مركز اسناد و سالن اجتماعات. همینطور در آن از انرژی های پاك استفاده خواهد شد و سیستم فاضلاب آن هم به گونه ای طراحی شده كه فاضلاب به دریا برنمی گردد. علیرضا قلی نژاد طراح این موزه معتقد است كه چابهار تا چهارسال دیگر صاحب موزه خواهد شد. او توضیح داد: نباید موزه را صرفا انبار اشیای تاریخی دانست بلكه باید تعامل دو جانبه با بازدیدكنندگان داشته باشد. ما به این نتیجه رسیدیم كه این موزه باید برای معرفی حوزه مكران در نظر گرفته شود چون كه این منطقه یكی از بخش های مهم تمدنی در حوزه مكران است. این ایده ما را به این نتیجه رساند كه عرصه های عمومی و تخصصی غیرموزه ای كه وابسته به موزه هستند و عرصه های پشتوانه ای را طراحی كنیم. قلی نژاد ادامه داد: دو محور اصلی را باید مدنظر قرار میدادیم یكی مسائل مربوط به فضاهای عملكردی و دیگری مربوط به چگونگی طراحی پروژه ای كه با وجود محدودیت های موجود قابل اجرا باشد. این موزه می تواند برای محدودیت های اجرایی هم قابل تفكیك باشد به خصوص برای بخش هایی كه در طول زمان ساخته می گردد. این موزه یك عرصه عمومی خواهد داشت كه برای مردم و گردشگران قابل استفاده است. هنوز اعتباری پیش بینی نشده استعبدالرحیم كردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار هم در حاشیه آیین اختتامیه اجلاس آسپك به خبرنگاران اظهار داشت: برآوردهای مالی پروژه هنوز انجام نشده ولی اعتبار آن در ردیف بودجه سال ۹۷ پیش بینی شده است. البته كردی معتقد است كه اصلا قرار نیست همه بخش های این مجموعه موزه ای با بودجه دولتی ساخته شود بلكه هر بخش آن میتواند به طور جداگانه و با بودجه سرمایه گذاران بخش خصوصی احداث شود.
كامبیز مشتاق گوهری مدیركل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان هم در نشست خبری خبرنگاران اظهار داشت: تا پیش از سال ۹۳ تنها یك موزه آن هم در زاهدان داشتیم اما سال قبل موزه منطقه ای سیستان را در زابل پیش بینی كردیم و برای آن هم ساختمان مناسبی در نظر گرفته شده است تا نتیجه كاوش ها و پژوهشهای حوزه سیستان در آنجا جمع آوری شود و مانند موزه زاهدان در آرشیو خود تنها نگهدارنده همه آثار نباشد. اما اكنون توانسته ایم از طرح سومین موزه منطقه ای استان رونمایی كنیم این موزه در یكی از سایت های مهم منطقه آزاد واقع خواهد شد كه با مشاركت دستگاههای دیگر ساخته می گردد. این استان در سال آینده صاحب ۳ موزه منطقه ای بزرگ می گردد كه رفتار تمدنی بین تمدن های جنوب شرق كشور با مناطقی مثل هند و چین و میان رودان را به نمایش خواهند گذاشت. ضمن اینكه تنوع جمعیتی و تنوع بوم شناسی منطقه را هم می توان به نمایش گذاشت. مشتاق گوهری بیان كرد: در كنار موزه های بزرگ منطقه ای موزه های اقماری دیگری هم شكل می گیرد كه به طور مثال در زاهدان ۱۴ موزه دیگر هم پیش بینی شده است كه امسال مجوزهای آنها صادر خواهد شد. موزه های مادر ما مركز هدایت موزه های اقماری خواهد بود و الگویی كه در زاهدان دنبال می گردد را در سیستان و زابل و چابهار هم دنبال خواهیم كرد. وی اضافه كرد: دارایی های فعلی ما در حوزه دیرینه شناسی بسیار غنی است. در بلوچستان هنوز نتیجه جستجوهای دیرینه شناسی تا به حال عرضه نشده كه بتوانیم در ترازی متناسب آثاری از بلوچستان را هم در موزه به نمایش بگذاریم. ایده ما این بود كه موزه ای فراگیر در حوزه آسیا و اقیانوسیه طراحی كنیم. تردید در اجرایی شدن موزهاین مسئول اظهار داشت: نكته قابل توجه این است كه منطقه آزاد یك منطقه تجاری است كه نباید صرفا تجاری بماند به خصوص منطقه چابهار كه شهری مثل تیس را زیر پوست خود دارد. چنان كه خیلی از مناطق آزاد دنیا در كنار توفیقی كه در حوزه اقتصادی دارند، علاقه مندند كه برای خودشان یك برند فرهنگی را هم شكل دهند. با وجود اینكه از طراحی پروژه موزه بزرگ چابهار رونمایی شد و مدیر منطقه آزاد كه قرار است پشتیبان این موزه شود هم هنوز هیچ براورد مالی برای آن انجام نداده است كارشناسانی كه در اجلاس آسپك حضور داشتند اجرایی شدن این پروژه را بعید می دانستند آنها معتقد بودند كه این پروژه بسیار سنگین است و اجرایی شدن آن سالها طول می كشد چنانكه مدیر منطقه هم گفته است كه باید آن را فاز به فاز ساخت و بخشی را به سرمایه گذاران سپرد اما برخی دیگر معتقد بودند كه خیلی از مدیران درصدد هستند حداقل بخشی از آن را كلنگ بزنند تا نام این پروژه در دولت دوازدهم كلید بخورد.
 

1396/08/15
13:32:00
5.0 / 5
5782
تگهای خبر: تمدن , دیرینه شناسی , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری