ماجرای سرقت از موزه ظروف سلطنتی
آثارنیوز: مدیر مجموعه تاریخی سعدآباد درباره ی ثبت و مستندنگاری 150 هزار شئ این مجموعه، داستان سرقت از موزه ظروف سلطنتی، تعطیلی موزه هنرهای زیبا، بازگرداندن اموال موزه اسناد و انتقال موزه قرآن به سعدآباد توضیح داد.
به گزارش آثارنیوز به نقل از خبر آنلاین، محسن میر، مدیر مجموعه کاخ سعدآباد درجمع خبرنگاران اظهار داشت: در سعدآباد ۱۵۰ هزار اموال ثبت شده در دفاتر دارایی وجود دارد، که سالیان سال تغییر و تحولی در آنها اتفاق نیفتاده بود، و متاسفانه سالیان سال ساماندهی نشده بود. فقط می دانستیم این دفاتر جایی در مخزن ذخیره است، ولی این که باردیگر چک شود و ببینیم چه تغییر و تحولی روی داده، در این جهت کاری انجام نشده بود. جنگ ۱۲ روزه موجب شد امنای اموال و کارشناسان موزه ها، اموال تاریخی سعدآباد را باردیگر و شاید پس از گذشت حدود ۴۰ سال بازنگری و باردیگر ساماندهی کنند.
ثبت اطلاعات ۱۵۰ هزار شئ کاخ های سعدآباد
ایسنا در خبری نوشت: او افزود: از اموالی که در دفاتر دارایی ثبت شده بود، اگر اشتباه نکنم اطلاعات حدود هشت هزار تا ۱۰ هزار اثر در سامانه «جام» ثبت شده بود و در گام اول ویرایش اطلاعات این آثار انجام شد. از طرفی، زمان جنگ، چون موزه ها تعطیل بود، بهترین فرصت برای حفاظت، بررسی و نگهداری آثار بود. بدین سبب از شروع جنگ ثبت کامل آثار در سامانه جام شروع شد و فکر می کنم از تیرماه تا پایان شهریور، در حدود سه ماه کل اموال کاخ سعدآباد ساماندهی و در سامانه جام ثبت گردید. نمونه چنین کاری در کشور وجود ندارد.
میر اظهار داشت: کارشناسان سعدآباد اصلا با تعدادی از اموال از نزدیک مواجه نشده بودند، شناسنامه اموال بررسی نشده بودند. ما تازه فهمیدیم در سعدآباد چه آثاری وجود دارد، چه تاریخچه ای دارند و به صورتی یک مسیر روایتگری بوجود آمد.
ماجرای سرقت از موزه ظروف سلطنتی
مدیر مجموعه کاخ های سعدآباد ضمن اشاره به شایعاتی که در رابطه با سرقت از موزه ظروف سلطنتی مطرح بود و در جریان سامان دهی اموال رفع ابهام شد، توضیح داد: مکاتباتی با دیوان محاسبات و یا سازمان بازرسی در رابطه با موزه ظروف سلطنتی انجام شده بود اما حقیقت آن مشخص نبود. ساماندهی اخیر تمام شایعات را برطرف کرد و مشخص شد هیچ اثری گم یا دزدی نشده است، بلکه همه اموال دارای صورت جلسه هستند. برخی آثار هم از یک موزه به موزه ای دیگر یا از یک کاخ به کاخ دیگری که زیر نظر میراث است منتقل شده بودند ولی در صورت جلسات ثبت نشده بود. در سامان دهی اخیر، شفاف سازی صورت گرفت، و نامه دیوان محاسبات که سالیان سال تکرار می شد دیگر تکرار نشد، حسابرسی اموال همزمان انجام شد. بواسطه آن شایعات همیشه نسبت به سعدآباد حس شک و بی اعتمادی وجود داشت، ولی با این اتفاق آن حس مرتفع شد. مزیت این کار چنان بود که آقای وزیر (صالحی امیری) و اداره کل موزه ها تایید و اعلام نمودند تمام مشکلات اموال و سامانه در سعدآباد حل شده است.
مدیر مجموعه سعدآباد در رابطه با روند ثبت اموال فرهنگی و تاریخی توضیح داد: نماینده های مجلس سوال داشتند که این اموال را ما اصلاً ثبت می کنیم؟ پاسخ این است که همه اموالی که در میراث فرهنگی تابحال وجود داشته ثبت شده است، جایی که ثبت نشده سامانه جام است. ایرادی هم مطرح نمودند بر مبنای این که یکی از مدیران وزارت خانه نامه ای زده که اموال فقط در سامانه جام ثبت گردد و دفاتر کنار گذاشته شود. این هم برداشت اشتباهی بود، چون هدف این بود که همزمان با ثبت دفاتر دارایی، ثبت در سامانه جام هم صورت گیرد. ما در مجلس ثابت کردیم که دفاتر دارایی وجود دارد و نامه مزبور تنها سفارش کرده بود که همزمان ثبت الکترونیکی هم صورت گیرد. آیا ما اشتباه کردیم که هر دو کار را پیش بردیم؟ حالا هم دفاتر فیزیکی داریم و هم اطلاعات الکترونیکی.
او در رابطه با لزوم ثبت الکترونیکی اطلاعات آثار و اموال، اظهار داشت: مثلا در که گذشته قصد می کردیم نمایشگاهی از آثار قهوه خانه ای برپا نماییم، به موزه ها نامه می زدیم تا آثار خویش را ارائه دهند، اما هیچ یک آثار خویش را معرفی نمی کردند و کار پیش نمی رفت، اما هم اکنون با ثبت در سامانه ها و دفاتر براحتی میتوان به اطلاعات این آثار در دیگر موزه ها دست پیداکرد و مستقیم با همان موزه ارتباط گرفت و نمایشگاه مشترک برگزار کرد.
میر افزود: دفاتر دارایی اکثرا چند رنگ شده و ناخوانا بود. ما دفاتر از وزارت اقتصاد و اداره کل موزه ها را قرض گرفتیم و دفاتر اموال خویش را اصلاح کردیم.
موزه هنرهای زیبا چرا تعطیل شده؟
مدیر مجموعه سعدآباد در رابطه با تعطیلی موقت موزه هنرهای زیبا هم توضیح داد: این موزه تنها موزه ای است که فعلا فعال نیست؛ چونکه سقف شیروانی و سرویسهای بهداشتی احتیاج به مرمت داشت. حالا کار ادامه دارد و بمحض پایان کار، موزه فعال می شود.
وضعیت مخزن سعدآباد
او در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه سعدآباد و نیاوران، کاخ محل زندگی بوده بدین سبب مخزن مناسب موزه ای ندارند، اضافه کرد: آثار موزه های سعدآباد در زیرزمین کاخ ها نگهداری می شوند و چون این ویلاها و کاخ ها در کنار رودخونه قرار دارند، طبیعی است که در معرض رطوبت باشند و در چند سال قبل برخی آثار تحت تأثیر این رطوبت صدمه های جزئی دیده باشند، البته که ما رطوبت مخازن را کنترل و شرایط را بهسازی و استانداردسازی کرده ایم.
میر افزود: باتوجه به شرایط جنگ، و لزوم احتیاج به مخزن ایمن تر، آقای وزیر دستوری به معاونت میراث فرهنگی دادند که یک مخزن امن مرکزی بزرگ در سعدآباد راه اندازی شود، که مطالعات و کار آن شروع شده و دنبال تأمین مالی از سازمان برنامه بودجه هستیم.
مدیر مجموعه سعدآباد اظهار داشت: علی ای حال از ۱۵۰ هزار اثر ثبت شده در این مجموعه فقط حدود ۲۰ هزار اثر به معرض نمایش گذاشته شده و باقی آثار در مخازن غیر استاندارد بودند و تعدادی از آنها صدمه دیده اند. در دفترچه گزارش عملکرد سعدآباد هم آمده که ۲۰۰ اثر مرمت شده درحالی که حدود ۲۰۰۰ اثر به مرمت نیاز دارند. بخش زیادی از این مرمت ها توسط نیروی متخصص مجموعه و تیم مرمت پژوهشگاه میراث، بدون هزینه اضافی انجام شده است. در عین حال وزارت خانه اعلام نموده است که ابتدا باید صدمه شناسی دقیق انجام و سپس درخواست بودجه عرضه شود، فرآیندی که طی شده و هر ماه قسمتی از بودجه برای مرمت آثار تخصیص می یابد.
او اظهار داشت: با وجود توانایی بالای مرمت کاران سعدآباد، ظرفیت مرمت سالیانه محدود است و از میان ۵ هزار اثر، تنها بخش اندکی امکان مرمت سالانه دارد. گذر زمان صدمه ها را بیشتر می کند و بنابراین روند صدمه شناسی و بودجه گذاری برای برون سپاری قسمتی از کار انجام شده و این آثار وارد کارگاه خواهند شد.
سرنوشت اسناد سعدآباد
میر در رابطه با موزه اسناد که در زمان مدیریت پیشین سعدآباد تعطیل و آثار آن منتقل شده بود، توضیح داد: زمانیکه سعدآباد را تحویل گرفتیم سریع سراغ این موزه رفتیم. مدیر موزه بازگردانده و آثار را شناسایی و پیدا کرد. طبقه بندی آثار باردیگر انجام شد، کاری که قبلا طی ۱۳ سال انجام شده بود. این اسناد شامل حدود ۷۰ هزار برگه است. قرار شد با کتابخانه ملی هم تفاهمنامه ای بسته شود تا با استفاده از تجهیزات و امکانات آن، فرآیند اسکن، طبقه بندی و حفاظت اسناد صورت گیرد. پژوهشگاه میراث فرهنگی قرار بود در قسمت های دیگر به ما کمک کنند.
مدیر سعدآباد در رابطه با انتقال موزه قرآن به این مجموعه، اظهار داشت: مالکیت موزه قرآن با ریاست جمهوری بود، حدود ۲۰ سال پیش وضعیت بگونه ای بوده که میراث فرهنگی به عنوان مستأجر در آن فعالیت می کرد؛ وضعیتی مشابه اما معکوس نسبت به سعدآباد که در آن ریاست جمهوری بهره بردار ساختمان هاست. موزه قرآن در محدوده پاستور و در پهنه حفاظتی ریاست جمهوری قرار داشت و مسیرهای امنیتی و گیت های ورودی سبب شده بود بازدیدکنندگان خیلی از ادامه مسیر منصرف شوند. تغییر کاربری و خروج موزه قرآن از آن محدوده تصمیم گیری شد و در ازای آن ساختمانی در رشت به وزارت میراث بازگردانده شد و همینطور کاخ فریده دیبا به سعدآباد واگذار شد که پروتکلهای انتقال آن درحال سپری شدن است.
میر اظهار داشت: بعد از انتقال موزه قرآن به سعدآباد، شأن اثر حفظ شد و الان روزانه حداقل ۳۰۰ نفر از آن بازدید می کنند، درحالی که پیش از این، گاهی تنها ۳۰ نفر در یک ماه یا حتی یک سال از آن بازدید می کردند.
مدیر سعدآباد همینطور خاطرنشان کرد: موزه آب که جای موزه قرآن فعلی در سعدآباد بود، به علت نبود امکان توسعه، جمع آوری شده و به مجموعه پردیسان منتقل شده است.
منبع: asarnews.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب