کشف نان 8600 ساله به علاوه عکس

کشف نان 8600 ساله به علاوه عکس آثارنیوز: باستان شناسان یک تکه نان 8600 ساله را در جایی شبیه تنور در محله باستانی چاتال هویوک در استان قونیه در جنوب مرکزی ترکیه کشف کردند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، باستان شناسان در منطقه کومرا در قونیه، جایی که حدودا هشت هزار نفر در دوره نوسنگی با هم زندگی می کردند، ساختاری شبیه اجاق گاز در منطقه ای به نام «فضای ۶۶» کشف کردند که مشخصه آن خانه های خشتی با سقف های به هم پیوسته از بالاست.
در نزدیکی این تنور که به شدت لطمه دیده بود، یک شی ء به اندازه کف دست یافت شده که حاوی دانه های گندم، جو و نخود است که احیانا برای غذا استفاده می شده است.
تحلیل و بررسی های انجام شده در مرکز تحقیقات و کاربرد علم و فناوری دانشگاه نجم الدین اربکان در قونیه نشان داد که باقی مانده اسفنجی شناسایی شده به عنوان نان مخمر به ۶ هزار و ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد.
علی اوموت ترکجان، رییس گروه کاوش در دانشگاه آنادولو به خبرگزاری آناتولی (AA) اظهار داشت که علم دیرینه شناسی اغلب سازه ها، بناها و آثار تاریخی را به ذهن می آورد. او به ظهور دیرینه شناسی غذا در دیرینه شناسی مدرن اشاره نمود و بر اهمیت آناتولی، خصوصاً منطقه تاریخی چاتال هویوک تاکید کرد.


رییس گروه کاوش در دانشگاه آنادولو همین طور اظهار داشت: با مستندات دقیق، شی ء کوچک، گرد و اسفنجی موجود در گوشه اجاق گاز را به عنوان «نان» شناسایی کردیم. خاک رُس نازکی که چوب و نان را پوشانده است، به همه بقایای ارگانیک اجازه می دهد دوام بیاورند. تست های رادیوکربن در مرکز تحقیقات مرمره نیز نشان می کند که نمونه ما می تواند به حدود ۶ هزار و ۶۰۰ سال پیش از میلاد برگردد.
قدیمی ترین نان جهان
ترکجان با اشاره به این که نخستین نمونه های نان خمیرشده در مصر یافت شده است، اظهار داشت: این یافته در چاتال هویوک را می توان قدیمی ترین نان جهان دانست. باتوجه به مشاهدات، تحلیل و بررسی ها و تاریخ گذاری، قدمت این بقایای ارگانیک را تقریباً ۸۶۰۰ سال تخمین می زنیم. این یک نسخه مینیاتوری از یک قرص نان است که در اجاق پخته نشده است، بلکه تخمیر شده و نشاسته ها را حفظ نموده است. چنین نمونه ای تا کنون وجود نداشته است. منطقه چاتال هویوک همیشه مرکز خیلی از نخستین ها بوده است و حتی در سالهای اولیه حفاری، اولین منسوجات جهان در اینجا پیدا شد.
صالح کاواک، مدرس دانشگاه غازیانتپ، از مشارکت خود در تحلیل و بررسی و ارزیابی کشف این نان دوره نوسنگی ابراز هیجان کرد و اظهار داشت که این مهیج ترین مطالعه در دیرینه شناسی گیاهی تا به امروز است که هنگام بررسی بقایای گیاهی در آزمایشگاه، از این کشف ارگانیک باخبر شده اند.




منبع:

1402/12/18
14:07:30
5.0 / 5
218
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری