بهار گردشگری، ۵

یک دغدغه همیشگی برای نوروز، بلیت دارید؟

یک دغدغه همیشگی برای نوروز، بلیت دارید؟ به گزارش آثارنیوز، نوروز سال جاری هم مانند چند سال قبل خیلی از مسافران با مشکل حمل و نقل مواجه خواهند شد با این وجود متولیان می گویند توزیع عادلانه بلیت حمل و نقل عمومی مورد تاکید آنهاست.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ یکی از مهم ترین دغدغه های مسافران در طول سال پیدا کردن بلیت وسایل حمل و نقل عمومی است این دغدغه در روزهای نوروز بیشتر از قبل هم می شود بخصوص که در یکی دو سال گذشته بلیت هواپیما کمیاب شده است و سال جاری هم از اواسط دیماه قیمت بلیت های هواپیمایی با افزایش رو به رو شده است و از دو ماه پیش بلیتی در بازار پیدا نمی شود چه برسد در ایام باقی مانده به نوروز. شرکتهای هواپیمایی مدعی هستند که دلیل گرانی بلیت ثابت بودن نرخ در طول دو سال قبل است. همینطور اخباری در خصوص آزادسازی سوخت هواپیما و حذف یارانه ها مطرح گردیده است و این شرکت ها مدعی هستند یارانه سوخت هواپیما عدد قابل توجهی نیست درحالی که مسؤلان وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی می گویند قیمت سوخت یارانه ای باعث کاهش چشم گیر بلیت هواپیما می شود. طی روزهای اخیر سه سایت گران فروش بلیت هواپیما هم توقیف شدند. برپایه ابلاغ معاون دادستان و جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۰ ویژه فرودگاه های تهران به شرکتهای هواپیمایی، «شرکت های موج زمزم، چارتر ۷۲۴ و زیرمجموعه های آن و گروه نرم افزاری آپ» به دلیل گران فروشی بلیت هواپیما، از هرگونه واگذاری و فروش بلیت تا اطلاع ثانوی ممنوع شدند. بلیت قطار هم برای ایام اسفند، پیش فروش شده است و برای ایام نوروز هم اعلام خواهد شد و البته به قول متولیان در شرکت راه آهن افزایش نرخ نخواهد داشت و مانند ماه اسفند، اینترنتی فروخته می شود. البته اعلام فروش اینترنتی بلیت قطار در ایام پایانی اسفند برنامه ریزی برای مسافران را محدود می کند چون آنها نیاز دارند از بلیت رفت و برگشت خود مطمئن شوند و در بازه زمانی کوتاه خرید بلیت، امکان دارد خیلی ها نتوانند بلیت تهیه کنند چون که آژانس های مسافرتی نیروهای خویش را برای رزرو بلیت و در اختیار قرار گرفتن آنها، به اختیار می گیرند!
از آنجائیکه تعداد ناوگان اتوبوسرانی هم در بسیاری از مسیرها کم شده است، احتمال این که کمتر بتوان بلیت اتوبوس هم در بسیاری از مسیرها پیدا شود بعید است ازاین رو از الان باید به فکر رزرو بلیت اتوبوس هم بود. حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نشستی گفته است: تمامی ظرفیتهای موجود در چارچوب بیشتر از ۲ هزار و ۴۰۰ شرکت حمل و نقل و بیشتر از ۹۵ هزار راننده در خدمت به گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ خواهند بود. وی ادامه داد: پیشبینی ما اینست که سفرهای نوروزی سال جاری ۵ درصد رشد داشته باشد از مجموع ناوگانی که در دسترس داریم تلاش می نماییم به بهترین نحو مطلوب استفاده نماییم چون که پیشبینی ما اینست که ۵۵ درصد سفرها در داخل استان ها و ۴۵ درصد برون استانی است. شهرکی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۰ هزار نیروی راهداری، یک هزار و ۵۳ فعالیت و هشت هزار دستگاه ماشین آلات، ۹ هزار دستگاه اتوبوس و یک هزار و ۱۱۳ دوربین در خدمت گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ هستند. همینطور سردار هادیان فر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود: باید توزیع بلیت مسافر در تمام بخش های حمل و نقل ساماندهی و دست دلالان و چارترکنندگان از سفرهای نوروزی کوتاه شود. همینطور برای تعیین نرخ بلیت ناوگان حمل و نقل مسافر در هفته آینده جلسه ای برگزار و متناسب با سفرهای کوتاه، متوسط و بلند، نرخ مناسب با رعایت حال مردم و شرکتهای حمل و نقلی در روزهای برگزاری سفرهای نوروزی در وزارت راه و شهرسازی تعیین و اعلام می شود.
وی با تاکید بر توزیع عادلانه بلیت و دسترسی راحت مردم به خدمات حمل و نقل اظهار داشت: همه بلیت ها نباید در یک روز خاص عرصه شوند، بلکه ۲۰ تا ۳۰ درصد بلیت ها پیش از ۴۸ یا ۲۴ ساعت هر روز عرضه شود و تا آخرین روز ایام طرح نوروزی روز بلیت وجود داشته باشد. ۶۰ تا ۷۰ درصد بلیت ها هم باید به صورت رفت و برگشت به فروش برسد. باید جلسات آموزشی برای نیروهای متخصص و مسؤلان در حوزه سفرها برای عرضه خدمات مطلوب عرضه شود. در جهت برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی جلسات گوناگونی در ارگان های دولتی برگزار می گردد. شصتمین نشست ستاد تسهیلات سفر که در ایام اخیر با حضور نمایندگانی از دستگاههای دولتی برگزار شد، نمایندگانی از سازمان هواپیمایی اعلام نمودند که افزایش نرخ نخواهند داشت. همینطور محسن طباطبایی، مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن اظهار داشت: برای نوروز سال جاری یک هزار و ۱۲۰ واگن و ۱۰۰ رام قطار مسافربری داریم که بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار صندلی در خدمت مسافران نوروزی است. آن چه که از گفته های مسؤلان دولتی و متولیان در حوزه حمل و نقل میتوان استنباط کرد اینست که بر توزیع عادلانه بلیت های حمل و نقل عمومی تاکید دارند حالا باید دید در روزهای نزدیک به نوروز این عدالت تا چه حد رعایت می شود و چقدر مردم در پیدا کردن بلیت به مشکل برمی خورند با این وجود بهتر آن است که از الان نسبت به رزرو قطعی بلیت های قطار و هواپیما و اتوبوس حتی تاکسی های بین شهری اقدام گردد.


منبع:

1402/12/15
07:49:27
5.0 / 5
201
تگهای خبر: آموزش , خدمات , خرید , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری