تاریخچه اسباب بازی، قسمت اول

ساخت اسباب بازی با قدمتی به درازای تاریخ

ساخت اسباب بازی با قدمتی به درازای تاریخ آثارنیوز: به گزارش آثارنیوز، اسباب بازی وسیله ای برای تجربه «آینده» و کسب مهارت زندگی در کودکان است که قدمتی به درازای تاریخ دارد؛ روندی که از قبل از تاریخ شروع شده و بعد از شکل گیری تحولاتی در ساخت، اینروزها با گذر از ساخت اسباب بازی های دست ساز، بازار فروش این کالا در قبضه تولیداتی مدرن و پیشرفته قرار گرفته است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، بازی بر پرورش توان ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی کودکان تأثیرگذار است و اسباب بازی هم بعنوان ابزاری برای این فعالیت دقیقاً چنین نقشی در فرآیند رشد کودکان دارد. برخی از اسباب بازی ها مانند توپ، عروسک، فرفره و... تاریخچه طولانی دارند، هرچند که در هر دوره ای احیانا در نحوه ساخت آنها تغییراتی بوجود آمده است، اما از گذشته تا امروز وسیله بازی و سرگرمی کودکان و نوجوانان بوده اند.
در واقع کودکان حین بازی با اسباب بازی ها، راه و روش زندگی بزرگسالان را تقلید می کنند و به منظور زندگی و پذیرفتن مسئولیت های آن آمادگی پیدا می کنند و توانایی خلق، اندیشه و تخیل در آنها تقویت می شود.
تاریخچه ساخت اسباب بازی به قبل از تاریخ بازمی گردد؛ تکه های استخوان و سنگ که به شکل مهره و مکعب ساخته می شد، بخشی از اسباب بازی های کودکان عصر نوسنگی بودند؛ در واقع در این عصر که با تحولات و تغییرات اساسی همراه بود، تمام اتفاقات زندگی بشر بگونه ای پیش رفت که انسان وارد مرحله نوینی از زندگی فرهنگی شود که نقش استفاده از اسباب بازی هم در آن متفاوت باشد. در آن دوره کودکانِ برخی از جوامع با اسباب بازی هایی که مشابه وسیله های شکار بزرگسالان ساخته می شد، بازی می کردند و در خیال خود به شکار حیوانات می رفتند.
در ویرانه های شهر باستانی «موهنجودارو» در پاکستان امروزی، اسباب بازی هایی از گِل و چوب، مانند ارابه و ارابه ران و گاوهای ارابه کش، قوچ های چرخ دار، پرندگان و ماهی های متعدد پیدا شده است که به کودکانی تعلق داشته که حدود ۵۰۰۰ سال پیش در این شهر زندگی می کردند. همینطور در گورهای کودکان مصریان باستان، اسباب بازی هایی مانند وسایل پخت و پز و خانه داری کشف شده است. باستان شناسان کنده کاری هایی از یونان و روم باستان کشف کرده اند که کودکان را درحال بازی با توپ و ارابه نشان می دهند.
توپ های بازی


منبع:

1402/11/21
09:26:30
5.0 / 5
273
تگهای خبر: اندیشه , باستانی , تاریخ , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری