مدرس گردشگری دانشگاه انگلستان تشریح كرد

قلمرو ناشناخته در گردشگری

قلمرو ناشناخته در گردشگری به گزارش آثارنیوز، «در قلمرو شلوغ مطالعات گردشگری، جایی که توجه بیشتری به سمت تأثیرات اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی معطوف می شود، اهمیت معنویت یک قلمرو نسبتاً ناشناخته باقی می ماند. با این وجود، در عصری که با شلوغی مداوم و تکنولوژی همراه می باشد، نیاز افراد به ارتباط باردیگر با معنویت، بیشتر از همیشه لزوم می یابد. این جنبه‌ی ناشناخته گردشگری نه تنها می تواند تجربه سفر را افزایش دهد، بلکه با تقویت آرامش درونی به رفاه شخصی کمک می نماید.»


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، دکتر فابیو کاربونه، مدرس ارشد مدیریت گردشگری و بازاریابی دانشگاه نورث همپتون انگلستان و از سخنرانان کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت که مقرر است چهارمین دور آن در تهران برگزار شود، با بیان این دیدگاه و اظهارات، اظهار داشت: زندگی مدرن که با سرعت دیوانه وار و ارتباط دیجیتالی مشخص می شود، افراد را در آرزوی ارتباط عمیق تر با خود و دنیای اطرافشان قرار داده و صنعت توریسم که به صورت سنتی بر اوقات فراغت و سرگرمی متمرکز شده، به تدریج درحال تشخیص تجربیات معنوی است. ازاین رو سفر، زمانیکه از منظر معنوی بررسی شود، این ظرفیت را دارد که از سفر فیزیکیِ صرف فراتر رود و به زیارتی برای خودیابی و کاوش درونی تبدیل گردد.
این مدرس ارشد گردشگری افزود: اهمیت توجه به معنویت در مطالعات گردشگری، به ظرفیت آن برای تحقق نیازهای افراد اشاره دارد. همینطور در بین هرج و مرج زندگی روزمره، مردم به صورت فزاینده ای به دنبال آرامش و معنا هستند. سفر به مقاصدی با تاریخچه های معنوی غنی، مکانهای مقدس، یا برنامه های سلامتی همه جانبه می تواند فرصتی بی نظیر برای افراد فراهم آورد تا از مادیات جدا شوند، تأمل کنند و سفری برای کشف خود آغاز کنند. این تجربه ها نه تنها به رفاه افراد کمک می نماید، بلکه بر جوامع و محیط های پیرامون، تاثیر مثبت می گذارد.
کاربونه اضافه کرد: علاوه بر این، ارتباط بین معنویت و گردشگری فراتر از تحقق نیازهای فردی و شخصی است و به بافت اجتماعی نفوذ می کند و صلح درونی، بیشتر پایه و اساس صلح جهانی در نظر گرفته می شود. با تشویق افراد به کشف معنویت خود از راه سفر، سبب ایجاد یک جامعه جهانی هماهنگ تر و قابل درک تر می شویم. همینطور مبادله ایده ها و شیوه های معنوی درک بین فرهنگی را تقویت می کند و بردباری و قدردانی را در زندگی امروزی ترویج می دهد.
این مدرس ارشد مدیریت گردشگری و بازاریابی دانشگاه نورث همپتون انگلستان اظهار نمود: در قلمرو دانشگاهی، گنجاندن معنویت در مطالعات گردشگری، زمینه غنی تحقیقات بین رشته ای را برای محققان فراهم نموده و راه هایی برای کشف ابعاد روان شناختی، جامعه شناختی و فرهنگی گردشگری و معنویت را تسهیل می کند. در نتیجه محققان می توانند تاثیر تجربیات معنوی بر سلامت روان، پویایی محافظت از مکان مقدس و نقش شیوه های معنوی بومی در گردشگری پایدار را بررسی نمایند.
وی همینطور بیان نمود: اهمیت معنویت در مطالعات گردشگری، در توانایی آن برای رسیدگی به یک نیاز اساسی انسانِ جست وجوگر برای آرامش درونی، نهفته است. از آنجاییکه جهان به صورت فزاینده ای سریع و به هم پیوسته است، صنعت گردشگری این پتانسیل را دارد که نه تنها بعنوان وسیله ای برای اوقات فراغت، بلکه بعنوان یک سفر تحول آفرین برای افرادی که به دنبال ارتباط عمیق تر با خود و جهان هستند، خدمت کند. ازاین رو با کنکاش در قلمروهای کمتر کاوش شده‌ی پدیده های معنوی در مطالعات گردشگری، می توانیم راه را برای مسیری معنادارتر و هماهنگ تر از سفر و زندگی هموار نماییم.
سخنران کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت اظهار داشت: سلامت معنوی، شامل داشتن آرامش درونی، هدف، ارتباط با خود و جهان است و یک بُعد دگرگون کننده به تجربه گردشگری عرضه می دهد. همینطور فراتر از تجربه معمول توریستی با ادغام رفاه معنوی نگاهی جامع برای سفر معرفی می کند و صنعت را به چالش می کشد تا استراتژی های خویش را باردیگر ترسیم کند.
او افزود: ازاین رو اولویت دادن به سلامت معنوی در گردشگری، به یک پادزهر برجسته برای استرس و خستگی در رابطه با زندگی مدرن تبدیل می شود. تجارب سفر متناسب با نیازهای معنوی، مانند بازدید از مقاصدی با اهمیت معنوی عمیق یا شرکت در استراحتگاه های سلامتی، پناهگاهی برای درون نگری و خودیابی فراهم می آورد و با عنایت به اهمیت سلامت معنوی، برنامه ریزان و توسعه دهندگان گردشگری می توانند مقاصد و فعالیتهایی را طراحی نمایند که جوان سازی، ذهن آگاهی و پرورش آرامش درونی را در اولویت قرار می دهند.
کاربونه اضافه کرد: علاوه بر این، ادغام سلامت معنوی در برنامه ریزی گردشگری، یک رابطه همزیستی بین مسافران و جوامع مقصد را تقویت می کند. بازدیدکنندگان فراتر از تماشاچیان صرف، شرکت کنندگان فعالی در زمینه فرهنگی و معنوی یک منطقه می شوند. این تغییر دیدگاه مستلزم یک رویکرد متفکرانه تر و پایدارتر به مدیریت مقصد است که تشویق به حفظ دارایی های معنوی و فرهنگی است. در این حوزه، جوامع محلی نه تنها میزبان، بلکه حافظان تجربیاتی هستند که با نیازهای معنوی مسافران طنین انداز می شود.
او اظهار نمود: پذیرش سلامت معنوی بعنوان یک اصل اساسی، چشم انداز اقتصادی گردشگری را هم تغییر می دهد. روند رو به رشد گردشگری سلامتی که شامل استراحتگاه های معنوی، مراکز مدیتیشن و تجربیات سفر جامع است، فرصت های جدیدی را برای رشد صنعت عرضه می دهد. همانطور که مقاصد، ارزش پیشنهادهای اصیل و غنی کننده معنوی را تشخیص می دهند، بازار گردشگری سلامت متنوع تر و انعطاف پذیرتر پدیدار می شود.
مدرس ارشد مدیریت گردشگری و بازاریابی اظهار داشت: این ملاحظات نه تنها برای غنی سازی تجربه سفرِ فردی مهم می باشد، بلکه سبب ارزیابی باردیگر نحوه مفهوم سازی، برنامه ریزی، توسعه و مدیریت گردشگری به صورت کلی و گردشگری سلامت به صورت خاص می شوند. این رویکرد دگرگون کننده، صنعت را به چالش می کشد تا فراتر از پارادایم های مرسوم حرکت نماید و دوره جدیدی را پرورش دهد که در آن گردشگری به مجرای رشد شخصی، توسعه جامعه و پایداری اقتصادی مبتنی بر اصول رفاه کل نگر تبدیل می شود.


وی در ادامه این گفتگو در رابطه با اهمیت برگزاری کنفرانس گردشگری و معنویت هم اظهار نمود: بعنوان یک فعال صلح و فراتر از همه ملاحظات فوق، چهارمین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت آینده نوید و اهمیت زیادی دارد. این کنفرانس منحصربه فرد که برای گردهمایی کارشناسان بین المللی آماده شده است، فرصتی بی سابقه برای کاوش در تلاقی گردشگری، معنویت و ایجاد صلح است.
این مدرس ارشد مدیریت گردشگری در انگلستان اضافه کرد: تمرکز کلی کنفرانس بر معنویت در گردشگری به صورت یکپارچه با دیدگاه من برای تقویت صلح درونی بعنوان پایه ای برای هماهنگی جهانی همسو است. بنابراین است که من از نخستین نسخه از این رویداد علمی حمایت می کنم. ازاین رو با تاکید بر ابعاد معنوی سفر، این رویداد از بحث های گردشگری مرسوم فراتر می رود و بستری را برای کشف این که چگونه صنعت می تواند کاتالیزوری برای تحول عمیق شخصی و اجتماعی باشد، عرضه می کند.
او افزود: بعنوان مدافع صلح از راه گردشگری، فکر می کنم این کنفرانس نقطه ای مهم برای پیشبرد گفتمان ایجاد فرهنگ صلح است. آغاز این کنفرانس توسط دانشگاه تهران نه تنها بر تعهد این دانشگاه به پیشبرد دانش تاکید می کند، بلکه آنرا بعنوان پیشگامی در کاوش معنویت در چشم انداز گردشگری قرار می دهد.
این سخنران کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت اظهار داشت: این کنفرانس که از دریچه یک فعال صلح دیده می شود، دارای ظرفیت فوق العاده ای است. این مهم نه تنها برای برانگیختن بحث های انتقادی و خروجی های علمی آماده است، بلکه برای ایجاد یک تغییر پارادایم در نحوه درک و استفاده از قدرت گردشگری برای ایجاد فرهنگ صلح آماده است.
کاربونه اضافه کرد: از آنجاییکه شرکت کنندگان و مشارکت کنندگان در گفتگوی معنادار، تبادل ایده ها و عرضه تحقیقات پیشرو درگیر می شوند، این کنفرانس به پیوندی برای همگرایی نظریه و عمل تبدیل می شود. ازاین رو این تلاش مشترک امکان دارد نگاههای نوآورانه ای را برای ادغام ابعاد معنوی در سیاست ها، شیوه ها و استراتژی های مدیریت گردشگری ایجاد نماید و نتایج حاصل از این کنفرانس احتمالا زمینه را برای یک خط تحقیقاتی کاملا جدید فراهم می آورد، خطی که می تواند نتایج گسترده ای نه تنها برای دانشگاه، بلکه برای صنعت توریسم و در نهایت برای ابتکارات صلح جهانی داشته باشد.




منبع:

1402/11/16
18:41:54
5.0 / 5
286
تگهای خبر: بنا , تاریخ , توریست , زمینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری