گزارش آثارنیوز؛

هدف از بازپخش اظهارات وزیر میراث فرهنگی درباره ی حریم ها چه بود؟

هدف از بازپخش اظهارات وزیر میراث فرهنگی درباره ی حریم ها چه بود؟ آثارنیوز: اظهارات نگران کننده وزیر میراث فرهنگی در دو سال پیش درباره ی حریم آثار تاریخی درحالی حالا دست به دست می شود که ماموریت های وزارت میراث فرهنگی در این زمینه تثبیت شده است.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ اینروزها موضوع اظهارات قدیمی وزیر میراث فرهنگی پیرامون حریم پاسارگاد و گرفتاری این اثر جهانی برای مردم خبرساز شده است این اتفاق همزمان شد با خبری که چند روز پیش ضرغامی اعلام نمود و آن هم تثبیت ماموریت های وزارت میراث فرهنگی در عرصه تنظیم بخشنامه های در رابطه با حریم ها ‎میراث فرهنگی و پروژه های ‎گردشگری بود. نمایندگان مجلس ۱۶ آبان امسال در یک جلسه علنی بندهای (پ) و (چ) و (ح) ماده ۸۳ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند. برمبنای جز ۲ بند پ ماده ۸۳ این لایحه، بازبینی حریم های آثار ثبتی پیشین و تعیین حریم آثار ثبتی جدید، توسط وزارت راه به انجام می رسد. نمایندگان نوشتند: «بازنگری حریم های آثار ثبتی پیشین و تعیین حریم آثار ثبتی جدید به سبب بخشنامه ای است که با رعایت همزمان حفظ اثر، عدم اعمال محدودیت های نابجا و جبران محدودیت های به وجود آمده برای مالکان در قالب قوانین توسط وزارت راه و شهرسازی (شورای عالی شهرسازی) با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حداکثر ۶ ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.» این درحالی است که ه تصریح بند ۱۲ ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است، موضوع «تعیین حریم بناها، مجموعه ها، محوطه ها و تپه های تاریخی ثبت شده و ضوابط آن» از وظایف و تکالیف اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
این مساله با مخالفت کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسان رو به رو شد حتی انجمن صنفی سراسری مرمتگران آثار فرهنگی و هنری درباب تجدید نظر در بند ب، ماده ۸۳، فصل ۱۷، سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه اطلاعیه ای صادر و نسبت به این اقدام اعتراض کرد. به همین سبب وزیر میراث فرهنگی ۲۳ آبان ماه در نامه ای به رؤسای مجلس، تشخیص مصلحت نظام و دبیر شورای نگهبان درخواست نمود، بمنظور جلوگیری از تداخل امور دستگاهها، نسبت به اصلاح بند پ ماده ۸۳ قانون برنامه هفتم توسعه اقدامات لازم صورت گیرد. مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه پیگیری ها برای لغو این مصوبه ادامه داشت تا این که سید عزت الله ضرغامی با انتشار متنی در صفحه شخصی خود نوشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبات مجلس در مورد تشکیل شورای عالی زیارت و تنظیم بخشنامه های در رابطه با حریم ها ‎میراث فرهنگی و پروژه های ‎گردشگری با کاربری ترکیبی با مسئولیت وزارت راه را لغو نمود. ماموریت های وزارت میراث، تثبیت شد. اما بعد از آن، ویدئویی قدیمی از وزیر منتشر گردید که، بار دیگر صحبت های جنجالی وزیر را در زمانی که تازه به پاسارگاد رفته بود درباره ی حریم آثار تاریخی یادآوری می کرد همان موقع که وزیر، حریم آثار تاریخی را مشکلی بزرگ و نیازمند برطرف شدن خواند و گفته بود اهالی شهر پاسارگاد به سبب وجود مقبره کوروش و قوانین حفاظتی، نمی توانند خانه دو طبقه بسازند، چاه بزنند و کشاورزی کنند. همان زمان هم موضع گیری های بسیاری به اظهارات او شد حتی وقتی این اظهارات در سفرش به کرمانشاه ادامه داشت، نیز باز هم کارشناسان مخالفت هایی با او کردند و در تلاش بودند تا او را نسبت به حریم آثار توجیه کنند. تا این که امروزه کمتر چنین اظهاراتی از طرف او شنیده می شود. آیا واقعاً منافعی به خطر افتاد؟ در همین حین مدیر روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی چینش، آن کلیپ و مصوبه اخیر را کوشش برای رفع خطر از سر میراث فرهنگی کشور دانست و اعلام نمود: سیاست وزارت میراث فرهنگی در ۲ سال قبل برای آثار و بافت های تاریخی (مانند شیراز) روشن است: حفظ میراث باارزش و همزمان پیدا کردن بهترین راه حل برای جلوگیری از بن بست در زندگی مردم. مدیر روابط عمومی کنایه ای نیز به منتشر کنندگان باردیگر این ویدئو زد و این طور نوشت که «احتمالا منافعی به خطر افتاده که ویدئوی قدیمی باردیگر می شود خبر جعلی!»
روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی همین طور در ویدئویی اعلام نمود که واگذاری این بخش از ماموریت وزارت می توانسته به تهدید تبدیل گردد اما این که به فرصتی تبدیل گشته تا کارها همچنان با نظارت کارشناسان و خبرگان این حوزه صورت گیرد. به نظر می آید، با این مصوبه و کوشش برای بازپس گیری ماموریت وزارت میراث فرهنگی از وزارت راه و کاهش اظهارات وزیر درباره ی حریم ها آثار تاریخی باید خیال کارشناسان از بابت آثار ملی که بگفته مرکز پژوهش های مجلس ۵۶۸ سال زمان لازم است تا تعیین حریم شوند، راحت شود. اما همچنان حقوق مالکانه و درگیری سازمان ها با مشکل حریم ها وجود دارد و نمی توان منکر آن بود که عده ای برای منافع خود هم که شده، تلاش می کنند آثار تاریخی حریم نداشته باشد.

1402/11/03
15:29:21
5.0 / 5
232
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , تاریخ , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری