میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

از سفر منشور کوروش تا گردشگری آثار تاریخی ایران در چین

از سفر منشور کوروش تا گردشگری آثار تاریخی ایران در چین آثارنیوز: انتقال منشور کوروش از انگلیس به اسرائیل، لغو مصوبه نمایندگان مجلس درباب حریم آثار تاریخی و برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی ایران در چین؛ خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبرهایی از دو سفر مهم منتشر گردید. یکی درباره ی سفر منشور کوروش به اورشلیم و دیگری، سفر آثار تاریخی ایران باستان به چین در قالب برگزاری نمایشگاه بود. در این هفته موزه بریتانیا اعلام نمود که از ۱۳ ژانویه منشور کوروش به ایالات متحده سفر می کند تا در موزه ییل شهر نیوهیون ایالت کنتیکت قرار گیرد و پس از آن در سفری نادر به کتابخانه رژیم صهیونیستی می رود. طبق اعلام موزه بریتانیا این استوانه باستانی تا تاریخ ۳۰ ژوئن در آمریکا باقی می ماند و در تاریخ چهارم اکتبر (مهر ماه) به اسرائیل می رود و تا ۲۹ نوامبر در این کشور باقی می ماند و در اورشلیم (بیت المقدس) به معرض نمایش گذاشته می شود.
پیرو این اتفاق، اداره کل موزه ها در نامه ای به امیرحسین غریب نژاد معاون همکاریهای فرهنگی و سمن های وزارت امور خارجه و علی اکبر متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، مراتب نگرانی خودرا نسبت به انتقال منشور کوروش به کتابخانه ملی رژیم صهیونیستی اعلام نمود و جلوگیری از این اقدام را خواهان شد.
نمایش آجرهای قلایچی در شهر ممنوعه تا فروردین ۱۴۰۳ در این هفته آئین افتتاح نمایشگاه «شکوه ایران باستان» با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، لی چون قائم مقام وزیر و رییس میراث فرهنگی چین، بختیار سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، وانگ مدیر کاخ موزه پکن و هیأت همراه در کاخ موزه پکن اجرا شد. این نمایشگاه با هدف معرفی شایسته تاریخ و تمدن شکوهمند کشورمان و نیز تشویق و تشویق گردشگران چینی برای سفر به ایران و با توجه به تأثیر برگزاری نمایشگاه ها بر جذب توریستهای خارجی، نمایشگاهی از موزه ملی ایران در چین انجام خواهد شد.
در این نمایشگاه ۲۱۱ قلم از اشیای تاریخی و ۵ شیء بازآفرینی شده (مولاژ) از آثار دوره آهن تا دوره صفوی یعنی بیش از ۳ هزار سال فرهنگ و هنر ایران در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. همچون این آثار می توان به آجرهای قلایچی بوکان، جام زرین مارلیک، تکوک زرین هخامنشی، بشقاب های سیمین ساسانی، سر مجسمه یک بزرگ زاده هخامنشی از خمیر لاجورد، نیم تنه گچی ساسانی حاجی آباد، کاسه شیشه ای ساسانی از گیلان چینی های آبی و سفید اشاره نمود. نمایشگاه «شکوه ایران باستان» تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ در تالار شرقی برج تاریخی هوی من در شهر ممنوعه، شانگهای، گوانجو و شین برپا خواهد بود. متقابلاً هم نمایشگاهی از چین در ایران برپا خواهد شد.
بلیت نمایشگاه «شکوه ایران باستان» پیش فروش شد به سبب استقبال کم نظیر مردم چین، بلیت های نمایشگاه «شکوه ایران باستان» که در چین درحال برگزاری است، تا دو هفته آتی هم پیش فروش شد. همین طور این نمایشگاه توانسته در صدر اخبار رسانه های اصلی چین بدرخشد و انتظار می رود این بازتاب خبری خوب بتواند تعداد بالایی از مردم چین را به بازدید از این نمایشگاه بکشاند.
درگیری و سرقت از موزه هنرهای تزئینی اصفهان از ۲ ماه گذشته باتوجه به انجام مرمت های اساسی در موزه هنرهای تزئینی ایران در اصفهان، این موزه بصورت نیمه تعطیل فعالیت می کرد و بیشتر اشیا آن در مخزن امن موزه نگهداری می شد. تا این که سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان آگاهی داد که از این موزه سرقت شده است. وی در این زمینه اظهار داشت: باتوجه به نصب داربست های گوناگون در دیواره های موزه و همین طور انجام عملیات های مرمتی گوناگون در موزه هنرهای معاصر که در کنار این موزه قرار دارد، بر اساس گزارش های یگان حفاظت میراث فرهنگی استان، یک نفر سارق با صعود از داربست ها قصد ورود به موزه هنرهای تزئینی ایران را داشت که پاسداران یگان حفاظت موزه بعد از آگاهی از موضوع با سارق درگیر شدند و خوشبختانه سارق نتوانست به مخزن اصلی موزه دسترسی پیدا کند. وی ادامه داد: در ضمن این درگیری یکی از پاسداران حفاظت موزه زخمی شد و سارق نتوانست به مخزن اصلی موزه دسترسی پیدا کند، بدین جهت در هنگام فرار با شکستن شیشه های تالار جنوبی موزه مبادرت به سرقت چند قطعه از تزئینات هنرهای سنتی متعلق به دوران معاصر که واجد ارزش هنری بود، کرد. اکنون باتوجه به شواهد موجود، سارق هم اکنون در پیگرد قانونی قرار دارد. هنرمندان صنایع دستی در قصر این هفته خبر خوب حوزه صنایع دستی را معاون صنایع دستی تهران اعلام کر و از رونق باردیگر کلاس های آموزشی در خانه آبکار آگاهی داد. احسان دهقانی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران بیان کرد: مرحوم کلار آبکار نگارگر بود و تاکید داشت که در خانه اش هنرهای نگارگری و مینیاتور کار شود. یکی از عواملی که سالهای قبل در خانه او کلاس های محدودی برگزار می شد این بود که فقط تاکید به برگزاری کلاس های نگارگری می شد تا این که یکی از دوستان نزدیک او را دیدم و اظهار داشت که منظور مرحوم آبکار این بوده که هنرهای مینیاتور بیشتر کار شود نه این که فقط این هنرها در آن خانه آموزش داده شود. بیشتر او می خواسته در این خانه کلاس های آموزشی رایگان برپا باشد. وی ادامه داد: بنا بر این تقویم سالانه کلاس های آموزشی خانه آبکار تدوین شده است و از یک ماه دیگر این کلاس ها که برخی از آنها رایگان است، شروع می شود و فصل جدیدی از آموزش در این خانه اجرا خواهد شد. معاون صنایع دستی تهران اظهار داشت: در نظر داریم تا در بند هنر باغ موزه زندان قصر ۲۰ غرفه ۳۷ متر مربعی به وجود آورده و تا بهمن ماه نمایشگاه دائمی صنایع دستی برپا نماییم تا فعالان گردشگری نیز بتوانند تورهای گردشگری خودرا برای بازدید به این نمایشگاه بیاورند این غرفه ها با مبلغ بسیار کمی در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار می گیرد و هر غرفه یک صنایع دستی عرضه می کند. قلمکاری، گلیم سفال و زیورآلات قسمتی از صنایع دستی است که بصورت کارگاه زنده در این نمایشگاه و با عنوان اطلس جامع صنایع دستی ایران عرضه می شود.
امضای تفاهمنامه بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و ایکوموس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران با هدف انجام همکاریهای نظامند مشترک پژوهشی تفاهم نامه همکاری علمی-پژوهشی امضا کردند.
هدف از انعقاد این تفاهم نامه گسترش همکاریهای علمی و پژوهشی میان طرف ها در تمامی زمینه های علمی مورد علاقه و توافق، با در نظر گرفتن تمامی امکانات علمی، آزمایشگاهی، فنی و اعتباری آنها است.
بر اساس این تفاهم نامه طرف ها نسبت به انجام همکاریهای نظامند مشترک پژوهشی در عرصه های علوم محیطی، معماری، حفاظت و مرمت، ابنیه و بافت های تاریخی-فرهنگی، زبان شناسی، دیرینه شناسی و مطالعات میان رشته ای مرتبط اقدام خواهند کرد.
۲۰ سالن نمایشگاه بین المللی در اختیار گردشگری قرار گرفت از آنجائیکه مقرر است نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شود، مدیرکل گردشگری داخلی در این هفته خبر داد: نمایشگاه گردشگری امسال از نظر وسعت بزرگ ترین نمایشگاهی است که در عرصه گردشگری برگزار کردیم چون امسال ۲۰ سالن در اختیار صنعت گردشگری قرار گرفته است. وی با اعلان اینکه ۸ سالن به بخش خصوصی متعلق می باشد، اظهار داشت: رییس سازمان جهانی گردشگری در این نمایشگاه حضور پیدا می کند همین طور کشورهای خارجی نیز از شرکت در این نمایشگاه استقبال کردند.
گرامیداشت ثبت جهانی سه مجموعه تاریخی و فرهنگی ایران در این هفته خبر یک برنامه هم داده شد. در این زمینه علی اکبر متکان، معاون وزیر و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با تأکید بر اهمیت میراث مستند در حفظ هویت فرهنگی جوامع اظهار داشت: نگرش برنامه حافظه جهانی آنست که میراث مستند جهان متعلق به همه است و باید برای همیشه و بطور کامل حفظ و نگهداری شود و در دسترس همگان باشد.
متکان اظهار داشت: یونسکو با ثبت این مجموعه ها در لیست حافظه جهانی از کشورها می خواهد که همگی در راستای تقدیر و نگهداری این مواریث تلاش کنند؛ چونکه میراث مستند جزو بسیار مهم هویت هر ملتی بشمار می رود و البته باید اذعان داشت که کشور ما از حیث داشتن میراث مستند، بسیار غنی و در حوزه بین المللی شناخته شده است. وی همین طور در ادامه اصرار کرد یونسکو با ثبت این آثار امکان دسترسی جهانی به این گنجینه ها را فراهم و در مورد اهمیت آنها آگاهی بخشی می کند.
متکان ضمن اشاره به این مساله که برنامه حافظه جهانی یونسکو از سال ۱۹۹۲ تأسیس شده و وظیفه آن ثبت میراث مکتوبی است که دارای ارزشِ جهان شمول هستند، اظهار داشت: پرونده این سه اثر نیز با کوشش های اعضای کمیته ملی حافظه جهانی در کمیسیون ملی یونسکو تهیه و تدوین و به یونسکو ارسال شد که خوشبختانه در دویست و شانزدهمین اجلاس شورای اجرائی یونسکو که اردیبهشت سال جاری انجام شد بعد از بررسی ا رزش این آثار و تطابق آنها با ملاک های فنی معرفی شده، در این شورا که متشکل از ۵۸ کشور جهان است به تصویب رسید. بدین جهت کمیسیون ملی یونسکو با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در نظر دارد بزرگداشتی را با هدف معرفی و شناساندن هر چه بیشتر این سه اثر در بهمن سال جاری برگزار کند.
ابلاغ بخشنامه دستورالعمل صدور مجوز فعالیت مؤسسات آموزشی گردشگری خبر این هفته در عرصه گردشگری را هم سرپرست دفتر مطالعات گردشگری اعلام نمود و از ابلاغ بخشنامه اصلاح دستورالعمل و ضوابط صدور مجوز فعالیت مؤسسات آموزشی، مجوز تدریس و صدور گواهینامه به ادارات کل میراث فرهنگی استانها آگاهی داد.
ابوطالب قاسمی اظهار داشت: بر طبق این بخشنامه اعتبار مجوز مدرسان برای تدریس در دروسی که مجوز آنها قبلاً صادر گردیده است از زمان صدور به مدت سه سال بوده و نیازمند ارسال درخواست و مدارک آنها برای تمدید مجوز نیست.
سرپرست دفتر مطالعات، برنامه ریزی و آموزش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: مؤسسات آموزشی موظف می باشند پیش از شروع هر دوره، لیست کامل مدرسان شامل متقاضیان جدید گرفتن مجوز و مدرسان دارای مجوز قبلی را به اطلاع ادارات کل استانی مربوطه برسانند.
به گفته قاسمی مسؤولیت نظارت بر نحوه فعالیت این افراد در مؤسسات دارای مجوز، بر عهده ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانها است و هرگونه سوءاستفاده احتمالی، در قالب مقررات بررسی و اقدام مقتضی به انجام می رسد.
سرپرست دفتر مطالعات، برنامه ریزی و آموزش گردشگری افزود: ادارات کل استانی مکلف هستند اطلاعات مدرسان دارای مجوز در هر دوره را بصورت گزارشات دورهه ای به دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری منعکس کنند.
برگزاری همایش ملی گردشگری سلامت معاون گردشگری کشور در این هفته اظهار داشت: پژوهشگران و فعالان حوزه گردشگری سلامت کشور می توانند با ارائه مقالات و بهره مندی از آخرین نتایج تحقیقات صورت گرفته، از فرصت برگزاری همایش ملی گردشگری بهره گیرند. علی اصغر شالبافیان اضافه کرد: همایش ملی گردشگری سلامت در بازه زمانی ۲ الی ۴ اسفند ماه امسال، بمنظور رونق کسب و کارهای تخصصی این حوزه برگزار می گردد و پژوهشگران و فعالان حوزه گردشگری سلامت می توانند تا ۲۰ بهمن ماه امسال، نسبت به ارسال آثار پژوهشی خود به دبیرخانه این رویداد اقدام نمایند. وی اظهار داشت: همزمان با فعالیت یکپارچه شورای راهبری گردشگری سلامت بمنظور ایجاد تعامل و هماهنگی با نهادهای فرابخشی مؤثر در عرصه گردشگری سلامت و ورود به عرصه عملیاتی، یکی دیگر از نیازهای احساس شده حرکت منطبق بر پژوهش های نوین و آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه بود.

1402/10/29
12:55:54
5.0 / 5
198
تگهای خبر: آئین , آثار تاریخی , آموزش , باستانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری