در شهر باستانی مرو؛

نمایشگاه مشترک صنایع دستی ایران و ترکمنستان برگزار شد

نمایشگاه مشترک صنایع دستی ایران و ترکمنستان برگزار شد به گزارش آثارنیوز، نمایشگاه مشترک صنایع دستی و کارگاه کاشی کاری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور شرکتهای تولیدکننده صنایع دستی دو کشور در شهر مرو برگزار گردید.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، نمایشگاه مشترک صنایع دستی و کارگاه کاشیکاری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور «علی مجتبی روزبهانی» سفیر کشورمان در ترکمنستان، «اسماعیل اورازوف» نماینده وزارت فرهنگ ترکمنستان و رئیس موزه هنرهای تجسمی عشق آباد، «عوض قلیجُف» مدیرکل فرهنگ استان مرو، دیگر مقامات ترکمنستان، برخی دیپلمات ها، شهروندان مرو و تولیدکنندگان صنایع دستی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به همراه اجرای گروههای موسیقی آئینی کشورمان، در محل موزه تاریخ و کشورشناسی شهر باستانی مرو راه اندازی شد.
در مراسم افتتاحیه «اسماعیل اورازوف» نماینده وزارت فرهنگ ترکمنستان و رئیس موزه هنرهای تجسمی عشق آباد اظهار داشت: با سیاست رئیس جمهوری ترکمنستان بخش فرهنگ روز به روز رشد و توسعه می یابد. صنایع دستی در هر کشوری نشانگر رشد اقتصادی آن کشور است و در ترکمنستان هم برای رشد حوزه صنایع دستی فعالیتهای زیادی صورت می گیرد.

علی مجتبی روزبهانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در مسافرت کاری خود به شهر باستانی مرو، اظهار داشت: این مناسبت مهم در شهری برگزار می گردد که خود شهری تاریخی و فرهنگی و یکی از مراکز صنایع دستی می باشد که بخشی از مشترکات ایران و ترکمنستان را تشکیل می دهد.
وی در ادامه اضافه کرد: صنایع دستی، سفیران فرهنگی اقوام گذشته و حال و تجلی گاه هنر و خلاقیت اقوامی هستند که با این صنایع سر و کار دارند. توجه به این صنعت هم اکنون، نه تنها ما را با گذشته مردمان در هر منطقه پیوند می دهد بلکه در حد توان می تواند ما را در همان فضایی قرار دهد که انسان ماشین زده امروز از آن جدا افتاده است.
روزبهانی ضمن اشاره به جایگاه بسیار بالای ایران در حوزه صنایع دستی اظهار داشت: سفره رنگین صنایع دستی ایران که از تنوع، ظرافت و قدمت بالایی هم برخوردار می باشد و هر کدام با مهر و تأیید یونسکو جهانی هم شده است، مبین جایگاه بسیار بالای ایران در حوزه صنایع دستی در جهان است به صورتی که بر مبنای آمار شورای جهانی صنایع دستی از ۵۹ شهر جهانی صنایع دستی که در دنیا به ثبت رسیده اند ۱۱ شهر و ۳ روستای صنایع دستی جهانی از ایران هستند.

وی در قسمتی دیگر از سخنان خود ضمن اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور عنوان کرد: ایران در حوزه های مختلف صنایع دستی و سنتی و محافظت از میراث ملموس و ناملموس گذشتگان آمادگی دارد با ترکمنستان در سطوح مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی همکاری کند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان ضمن اشاره به نمایشگاه صنایع دستی و کارگاه آموزشی کاشی کاری بعنوان بخشی از هنر صنایع دستی ایرانی ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین نمایشگاهی، گام مؤثری در جهت توسعه همکاری ها در زمینه های فرهنگی، هنری و گردشگری باشد.
نوید رسولی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان ضمن اشاره به نقش مؤثر هنر در تقویت روابط کشورها در زمینه بین الملل اظهار داشت: هنر نمونه بارز نزدیک شدن ملت ها به یکدیگر است. رشته ای که مرزها را در نوردیده و در چارچوب یک تابلوی خاتم کاری، تندیسی با شکوه، ظرفی کارشده، زیوری آراسته و… در جشنواره های معتبر و در زمینه جهانی به خوبی توانسته است نشانگرِ نزدیکی، همبستگی و دوستی ملت ها با یکدیگر باشد.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به هنر صنایع دستی در حاشیه دریای خزر اظهار داشت: در بررسی اجمالی هنرهای صناعی رایج در مناطق روستایی و شهری حاشیه دریای خزر همچون ایران و ترکمنستان، اشتراکات فراوانی از لحاظ نگاره ها، طرح ها، رنگ آمیزی ها و… وجود دارد. در تمام این مناطق صنایع دستی بخش مهمی از هنرهای سنتی و جز لاینفکی از زندگی اقتصادی و حیات فرهنگی است.
رسولی در ادامه ضمن اشاره به صنایع دستی بعنوان عنصری از هنر و بخش بزرگی از سرمایه های فرهنگی یک جامعه اظهار داشت: دو کشور ایران و ترکمنستان بیشتر از آن چه که هم اکنون در مبادلات فرهنگی ایفای نقش می کنند می توانند بیشترین بهره را از صنایع دستی در توسعه گردشگری داشته باشند و از صادرات صنایع دستی سهم بسزایی را به خود اختصاص دهند.
اجرای موسیقی آئینی زندگی مازندران و گروه موسیقی ترکمنستان، بازدید از نمایشگاه صنایع دستی دو کشور و کارگاه آموزشی کاشیکاری و آشنایی با ظرفیتهای آنها مورد توجه بسیار حاضران قرار گرفت.
گفتنی است؛ نمایشگاه صنایع دستی ایران و ترکمنستان به مدت دو روز ادامه یافت. همچنین؛ گروههای موسیقی آئینی کشورمان و ترکمنستان به صورت مشترک در مرکز تئاتر درام دولتی کمینه استان مرو اجرا داشتند.


1402/09/27
11:43:03
5.0 / 5
305
تگهای خبر: آئین , آموزش , باستانی , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری