لحظاتی پیش؛

جشن سده ثبت جهانی شد

جشن سده ثبت جهانی شد آثارنیوز: جشن سده به عنوان بیست و چهارمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس ایران در هجدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در بوتسوانا ثبت گردید.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، جشن سده امروز چهارشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ در سومین روز از هجدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس ثبت جهانی شد. جشن سده با مشارکت کشور تاجیکستان تهیه و تدوین شده است. جشن سده، جشنی ایرانی است که در شروع شامگاه ۱۰ بهمن انجام می شود. این جشن بیش از هزاران سال قدمت دارد (از زمان پیدایش آتش) و از قدیمی ترین جشن های ایرانی محسوب می شود. «سده» به عنوان یک میراث ایرانی است و اعضای جوامع را بدون توجه به سن، جنسیت و موقعیت اجتماعی گرد هم می آورد.
جشن، جشن همکاری و همبستگی مردمان است. مردم از هر قومیت و هر مذهبی در این جشن باستانی شرکت می کنند. این جشن با برگزاری مراسم روشن کردن آتش و حلقه زدن به دور آن، برگزاری مراسم مذهبی، قصه خوانی، شاهنامه خوانی، آواز و موسیقی، میزبانی و پذیرایی از مهمانان با غذاها و نان های خاص و آئینی، شیرینی و میوه و تنقلات هم راه است. اعتقاد کشاورزان بر این است که در روز دهم بهمن، روزی که ۵۰ روز و ۵۰ شب تا بهار باقی مانده است، زمینهای کشاورزی برای کشت بهاری بعدی خود آماده می شوند و مردم پایان سردترین روزهای زمستانی را جشن می گیرند. از ایران ۳ پرونده برای ثبت جهانی در هجدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بررسی می شود که شامل افطار و مراسم اجتماعی- فرهنگی آن (مشترک با آذربایجان، ترکیه و ازبکستان)، هنر تذهیب (مشترک با آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان) و جشن سده (مشترک با تاجیکستان) است.
هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس از ۱۳ تا ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ در در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا درحال برگزاری است.


منبع:

1402/09/16
21:26:12
5.0 / 5
273
تگهای خبر: آئین , باستانی , زمینه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری