روح ترکمنستان

روح ترکمنستان آثارنیوز: حدود 80 سال پیش 40 زن پای بزرگترین دار به صبر و حوصله نشستند، تا بزرگترین قالی ترکمنی را نقش بزنند، فرشی که در بحبوحه جنگ روسیه تزاری و ترکمن ها، «روح مردم ترکمنستان» نام گرفت.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، فرش ترکمن، روح و سمبل مردم این کشور است. روایت مردم قدیم ترکمنستان است که «آب زندگی مردم ترکمن، اسب بال او و فرش روح اوست». ترکمنستانی ها معتقدند فرش ترکمن «از سنگ محکم تر، از گل رُز لطیف تر» است.
مردم این کشور اعتقاد دارند قدمت فرش در این سرزمین به قرن چهارم و سوم قبل از میلاد (حدود پنج شش هزار سال) می رسد، استناد آنها یافته های باستان شناسان در دره سومبار در جنوب غربی این کشور است.
فرش ترکمنی حالا نماد دولتی پیدا کرده است، در پس زمینه عکس رئیس جمهور این کشور فرش ترکمنی آویخته شده و در پرچم این کشور نیز از طرح های فرش ترکمنستانی استفاده شده است.


فرش در ترکمنستان چنان اهمیتی دارد که حتی یک روز در تقویم ملی این کشور به آن اختصاص داده شده است.
از برای همین اهمیت و جایگاه بود که حدودا دو سال بعد از استقلال ترکمنستان، یعنی سال ۱۹۹۳ میلادی، رئیس جمهور وقت این کشور برای حفظ، احیاء و توسعه خلاقانه سنت دیرینه قالی بافی ترکمن ها دستور راه اندازی موزه ملی فرش را داد. موزه حدودا یک سال بعد راه افتاد. حالا بزرگترین و غنی ترین مجموعه از فرش های ترکمنی را در «عشق آباد» می توان تماشا کرد؛ موزه ای که از کوچک ترین فرش های دستباف جهان که یک جاکلیدی به قطع ۰.۰۱ متر مربع است تا بزرگترین فرش را که ۳۰۱ متر مربع وسعت دارد، به معرض نمایش گذاشته است.
موزه پنج سالن دارد که شاهکارترین آثار خودرا همان ابتدا رو کرده است؛ دو فرش بزرگ، که یکی از آنها در سال ۱۹۴۱میلادی بافته شده و ۱۹۴ متر مربع است و در زمان جنگ روسیه تزاری با ترکمن ها، به نشانه استقامت و سخت جانی مردم، «روح مردم ترکمنستان» نام گرفت. در موزه عکسهایی از گذشته این فرش به معرض نمایش گذاشته شده است که نشان میدهد زمانی در تالار «بولشوی» مسکو آویخته شده بود. در حقیقت انگیزه بافت این فرش یک تُنی، که به صبر حدود ۴۰ زن و دختر به بار نشست، استفاده‌ی آن به عنوان پرده در تالار نمایش «بولشوی» مسکو بود. این فرش اولین فرش بزرگ ترکمنستانی ها به حساب می آمد.
فرشی که در سال ۱۹۴۱ بافته شد و سمبل استقامت مردم ترکمنستان در جنگ شوروی بود
بیشتر بافندگان این فرش دخترانی ۱۷ ساله بودند که به سبب وسعت فرش آنرا در هوای آزاد بافتند


منبع:

1402/09/03
18:19:20
5.0 / 5
244
تگهای خبر: راه اندازی , زمینه , زندگی , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری