در مسافرت نیم روزه ی عزت الله ضرغامی به اصفهان چه گذشت؟

در مسافرت نیم روزه ی عزت الله ضرغامی به اصفهان چه گذشت؟ آثارنیوز: آثارنیوز: اصفهان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در روز نکوداشت اصفهان و بمنظور افتتاح هتل چهارباغ، بازدید از کارخانه ریسباف، بازدید از قلعه مورچه خورت و همین طور افتتاح مجتمع گردشگری پارتاک در شهرستان شاهین شهر به استان اصفهان سفر کرد.



در این سفر نیم روزه که امروز چهارشنبه (یکم آذرماه) انجام شد، مانند سفر گذشته‌ی سید عزت الله ضرغامی، هیچ نوع هماهنگی از طرف روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با رسانه های استانی انجام نشد و این اداره تنها شب قبل و از قول حمیدرضا محققیان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به خبر ورود عزت الله ضرغامی اشاره و اعلام نمود که «اولین هتل ۵ ستاره اصفهان متعلق به بخش خصوصی با حضور مهندس عزت الله ضرغامی در شهر اصفهان افتتاح خواهد شد. ایشان سپس سفر نیم روزه خود به استان اصفهان، به شهرستان شاهین شهر و میمه سفرکرده و ضمن افتتاح مجتمع گردشگری پارتاک در این شهر، از مجموعه عظیم ارگ تاریخی روستای مورچه خورت نیز بازدید خواهدکرد.»

اما حدود ساعت ۱۵ امروز از طرف روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان و بوسیله وب سایت و فضای مجازیِ این اداره، ورود عزت الله ضرغامی به شهر اصفهان اعلام و بدنبال آن سایر رویدادهای در رابطه با حضور ضرغامی به اصفهان نیز منتشر گردید.

بازدید از کارخانه ریسباف

این روابط عمومی سپس خبر بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کارخانه ریسباف با همراهی مهران زینلیان معاون امور عمرانی استانداری اصفهان، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و علیرضا ایزدی مدیر کل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی را منتشر نمود و چنین آورد که: «در این بازدید توسط مسئولان ارشد استان عنوان شد که این مجموعه تاریخی با بیش از ۷۴ هزار متر مربع وسعت و بیش از ۹۰ سال قدمت در صورتیکه بیش از ۴۸ هزار مترمربع بنای تاریخی در آن واقع شده، متأسفانه به سبب عدم همکاری بانک ملی درحال تخریب تدریجی است.

با توجه به تاکید مسئولان ارشد استان در خصوص حمایت های ویژه وزیر میراث فرهنگی به ویژه در هیئت دولت، که می تواند نقش مهمی در تحویل سریع این مجموعه بمنظور مرمت و حفاظت اضطراری داشته باشد، مهندس سید عزت الله ضرغامی قول مساعد داد تا همکاری لازم را درباب تعیین تکلیف و وضعیت این کارخانه تاریخی انجام دهد.»



افتتاح هتل پنج ستاره در مجاورت گذر تاریخی و فرهنگی چهار باغ!

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه‌ی شرح سفر عزت الله ضرغامی به اصفهان، از افتتاح نخستین هتل ۵ ستاره بخش خصوصی اصفهان، با ۱۳۶ اتاق، ۳۳۶ تخت و با سرمایه ای بیش از هزار میلیاردریال در مساحتی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در ۷ طبقه و در مجاورت گذر تاریخی و فرهنگی چهارباغ اصفهان، با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آگاهی داد.

در آئین افتتاحیه این هتل، عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سال قبل به اصفهان سفر کردیم و از کنار زاینده رود گذشتیم و در مجاورت دو جوان نشستیم که موسیقی می نواختند، مردم نیاز به این دارند که در کنار آنها باشیم و حتی نواختن موسیقیِ آنها نیز ایرادی ندارد. حتی اگر نوازنده خانم باشد هیچ کجا خلاف شرع نیست. وقتی مقام معظم رهبری فرمودند نزدیک قله ایم، این اوج امید هست و به مفهوم آنست که امروز به نزدیکای قله رسیدیم و سختی های بسیاری را پشت سر گذراندیم. پس نباید یک دفعه اضافه بر دوش مردم بگذاریم.

ضرغامی اضافه کرد: یکی از مهم ترین سیاست های ما پشتیبانی از واحدهای اقامتی کشور خصوصاً هتل ها و میهمان پذیرهای یک و دوستاره است که با حمایت دولت به زودی تسهیلات به آنها ارائه می شود، برای همین هتل های ۵ ستاره افتخار و آبروی کشور است. خیلی از کشورهای پیرامون ایران، سرمایه های سنگینی را در عرصه هتل سازی و واحدهای اقامتی هزینه کرده اند، پس باید تلاش نماییم تا ایران نیز به این سمت حرکت نماید.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان قطب گردشگری ایران دانست و افزود: امیدواریم در اصفهان بیش از گذشته شاهد رشد هتل سازی در این کشور باشیم. اصفهان بی شک عروس میراث فرهنگی و گردشگری ایران است، پس انتظار داریم مسئولان استان و نمایندگان مجلس با همراهی همدیگر بتوانیم کمک نماییم تا اصفهان را بهتر از گذشته به جهان معرفی نماییم.

ضرغامی تاکید کرد: بمنظور پشتیبانی از گردشگری، امروز لایحه پشتیبانی از مجموعه های گردشگری در عرصه انرژی خصوصاً گاز تصویب گردید و امیدواریم با حمایت نمایندگان محترم مجلس بتوانیم این لایحه را در مجلس تصویب نماییم، برای اینکه این نکته کمکی به فعالان گردشگریست تا بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری فعالیت کنند. امروز بعد از ورود به اصفهان از کارخانه ریسباف بازدید کردم و عظمت این مجموعه را دیدم، پس معتقدیم این کارخانه می تواند اصفهان را پررنگ تر و عظیم تر از گذشته به جهان نشان دهد.

گردشگری؛ محور اصلی توسعه اصفهان

در این آئین حمیدرضا محققیان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز اظهار داشت: امروز اصفهان دارای بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی شناخته شده است که صیانت از آنها از ارزش والایی برای ما برخوردارست. در عرصه صنایع دستی یک سوم صنایع دستی جهان در این استان توسط بیش از ۷۰ هزار هنرمند و نزدیک به ۲۰۰ هزار فعال در این زمینه فعال می باشند، برای اینکه این دو حوزه یعنی میراث فرهنگی و صنایع دستی فرصت مناسبی را برای توسعه گردشگری در ابعاد مختلف در این استان فراهم آورده است.

او اضافه کرد: از دوران جنگ تا حالا زحمات فراوانی برای صیانت از میراث فرهنگی این استان کشیده شده به نحوی که امروز با حضور وزیر محترم میراث فرهنگی شاهد رونمایی از کتاب آتش در میراث که یادگاری از رشادت های مردم و مسئولان قهرمان اصفهان برای صیانت از میراث فرهنگی در روزهای دفاع مقدس دارد. امروز شاهد افتتاح نخستین هتل ۵ ستاره توسط بخش خصوصی اصفهان هستیم و امیدواریم با حمایت دولتمردان این روند ادامه یابد.

همچنین سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز اظهار داشت: اظهار داشت: بی شک اصفهان دومین مقصد تمامی مهمانان خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران است و جالب اینجاست که تمامی این میهمانان، اصفهان را با خیلی از شهرهای مطرح دنیا مقایسه می کنند. در سند آمایش سرزمین استان، گردشگری و اقتصاد دانش بنیان به عنوان سند توسعه آینده اصفهان مطرح شده، پس امروز حضور وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را مغتنم می شماریم و امید داریم تا با حمایت ایشان بتوانیم گردشگری را به عنوان محور اصلی توسعه اصفهان مطرح نماییم.

او اضافه کرد: همگان اصفهان را می شناسند و به نیکی می دانند که اصفهان در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کشور برتر است، پس معتقد به حمایت ملی و استانی از فعالان گردشگری هستیم و حضور مهندس ضرغامی را امروز نقطه قوتی برای توسعه همه جانبه استان از نظر گردشگری می دانیم.

علی قاسم زاده شهردار اصفهان نیز در این ائین بیان کرد: بی شک همه معتقدیم امروز اصفهان گرفتار معضلات گوناگونی همچون امتداد خشکسالی و آلودگی هوا است، پس همگی باید تلاش نماییم تا گردشگری در این شهر تاریخی برای کاهش این معضلات توسعه یابد. شهرداری اصفهان و خصوصاً شورای اسلامی شهر اصفهان، همه جانبه از سرمایه گذاران و فعالان گردشگری حمایت می کنند به نحوی که در ضمن سالهای قبل معافیت های مالیاتی ویژه ای برای سرمایه گذاران همچون معافیت ۹۹ درصدی ساخت هتل توسط شورای اسلامی شهر به سرمایه گذاران اعطا شد،

او افزود: معتقدیم این حمایت ادامه پیدا می کند به نحوی که در همین نقطه صراحتا تاکید می کنم در مقابل فعالان گردشگری و سرمایه گذاران در این عرصه، فرش قرمز می گسترانیم و آماده هرگونه همکاری با این فعالان بمنظور توسعه همه جانبه شهر تاریخی اصفهان هستیم.



رونمایی از کتاب آتش در میراث

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، همین طور آگاهی داد که هم زمان با شروع به کار نخستین هتل ۵ ستاره بخش خصوصی اصفهان توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از جلد دوم کتاب آثار تاریخی لطمه دیده اصفهان در روزهای جنگ تحمیلی رونمایی گردید که حاوی اسناد و مدارک متقن درباب چگونگی بمباران این آثار توسط عراق تحت عنوان "آتش در میراث" پائیز امسال به زیور طبع آراسته شده که عصر امروز با حضور مهندس عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی گردید.

جلد اول این کتاب در سال ۱۴۰۱ بانام فیروزه های سرخ با همکاری این اداره کل و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان به زیور طبع آراسته شد.

افتتاح مجتمع گردشگری پارتاک

عزت الله ضرغامی سپس عازم شهرستان شاهین شهر و میمه شد و بزرگ ترین مجتمع گردشگری چند منظور به سرمایه گذاری بخش خصوص توسط وی به بهره برداری رسید.

روابط عمومی اداره کلل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در توصیف این مجتمع نیز چنین نوشت که «مجتمع بزرگ گردشگری پارتاک که در ورودی غربی شاهین شهر و در محور گردشگری شمال شهر اصفهان قرار دارد، علاوه بر خدمات اقامتی که شامل سوئیت های مجلل است، دارای ۳ رستوران با ظرفیت هرکدام بیش از ۲۰۰ نفر بوده و زمینه اشتغال مستقیم ۱۵۰ نفر را بصورت مستقیم فراهم نموده است. این مجتمع چند منظور با اعتباری بیش از ۲۶۰۰ میلیاردریال در زمینی به مساحت ۳۲ هزار مترمربع، خدماتی همچون خدمات اقامتی و پذیرایی را به گردشگران ارائه خواهدنمود.»

بازدید از قلعه تاریخی مورچه خورت

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه سفر خود به شهرستان شاهین شهر، از قلعه مورچه خورت نیز بازدید کرد که جواد چهرازی، رییس اداره کل میرای فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه در این باره به ایسنا اظهار داشت: قلعه تاریخی مورچه خورت دارای ۳۳ هزار مترمربع مساحت است و بصورت خشتی تولید شده است.

او اضافه کرد: این قلعه، یک قلعه‌ی ویژه و کامل است و بیشتر عناصر معماری آن برجاست و دارای بخشهایی شامل برج و بارو، امامزاده، مسجد و حمام، خانه های تاریخی و ساباط است. از طرف دیگر این قلعه در راه جاده ترانزیت قرار دارد و به این جهت به می تواند به عنوان یک قطب گردشگری دارای اهمیت باشد.

رییس اداره کل میرای فرهنگی شهرستان شاهین شهر افزود: ما امسال مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار داشتیم که قسمتی از آن برای مرمت این قلعه درنظرگرفته شده و درحال مرمت است.

به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، بدین ترتیب سفر نیم روزه‌ی عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به انتها رسید.





منبع:

1402/09/02
18:08:35
5.0 / 5
246
تگهای خبر: آئین , آثار تاریخی , اقامت , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری