یك باستان شناس اعلام كرد؛

ایجاد سایت موزه و آرکئوپارک در آینده

ایجاد سایت موزه و آرکئوپارک در آینده به گزارش آثارنیوز، یک عتیقه شناس اظهار داشت: کشف کوره تنوره ای برای پخت گچ دستاورد فصل اول کاوش چغاگُلان است و آنرا باید به عنوان قدیمی ترین کوره گچ پزی قلمداد کرد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حجت دارابی سرپرست کاوش و دانشیار دیرینه شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار داشت: محوطه باستانی چغاگُلان که در شهرستان مهران از توابع استان ایلام قرار دارد، بیشترین توالی استقراری مربوط به شروع دوره نوسنگی را در ایران و شرق هلال حاصل خیز داراست و از جهت مطالعه چرایی و چگونگی نوسنگی شدن جوامع و گذار آنها از گردآوری و شکار ورزی به تولید غذا در کوهپایه های زاگرس اهمیت بالایی دارد، اما مطالعات در رابطه با نوسنگی شدن و شروع کشاورزی و روستانشینی در ایران در مقایسه با کشورهای همجوار در غرب آسیا بصورت بسیار ناچیزی مورد توجه قرار گرفته و از این جهت کاوش گسترده در محوطه چغاگُلان بسیار اهمیت دارد.
این عتیقه شناس اشاره کرد: این محوطه ابتدا توسط مرحوم علی محمد خلیلیان شناسایی و معرفی و سپس توسط جبرئیل نوکنده تعیین عرصه شد. در سالهای ۲۰۱۰-۲۰۰۹ میلادی نیز هیأتی از دانشگاه توبینگن آلمان به سرپرستی محسن زیدی و نیکلاس کُنارد آنرا لایه نگاری کرد، اما در سالهای اخیر مورد غفلت واقع شده و در اثر کارهای کشاورزی و حفاری های بدون مجوز به شدت لطمه دیده است. از ین جهت، انجام جستجوهای گسترده و بلندمدت نه فقط اطلاعات بی بدیلی را در حوزه ماهیت ورود انسان به دنیای نوسنگی در زاگرس به دست می دهد، بلکه بستری را برای ممانعت از تخریب بیشتر محوطه با کاربست امور حفاظتی در آن به وجود می آورد.
وی با بیان اینکه، فصل اول کاوش چغاگُلان از اواسط مهرماه شروع شده و تا حالا شواهد بسیار جالب توجهی در رابطه با بافت معماری و فضاهای مسکونی و آئینی و نیز بافت صنعتی به دست آمده اضافه کرد: کشف کوره تنوره ای برای پخت گچ همچون با اهمیت ترین دستاوردهای کاوش محسوب می شود، برای اینکه آنرا باید به عنوان قدیمی ترین کوره گچ پزی قلمداد کرد که تا حالا یافت شده است. این مساله همین طور می تواند نگاه پژوهشگران و صاحبنظران درباره ی نقش و اهمیت کارهای غیر معیشتی در روند نوسنگی شدن جوامع را نیز تغییر دهد، بطوریکه علاوه بر مساله اهلی سازی حیوان و گیاه، طیف مختلفی از تغییرات بنیادی را باید در زندگی انسان طی این دوره جست و جو کرد.
سرپرست هیئت دیرینه شناسی با اشاره به این که طبیعی است ادامه کاوش در چغاگلان می تواند ظرفیتهای بالقوه این محوطه و نیز جایگاه ویژه کوهپایه های زاگرس را در شناخت بهتر روند نوسنگی شدن و شروع کشاورزی و روستانشینی در سراسر غرب آسیا و حتی دنیا به وضوح نشان دهد اظهار امیدواری کرد: با حمایت مدیران و دست اندرکاران میراث فرهنگی در سطح استان و کشور بتوان از این ظرفیت بی نظیر استفاده و بهره برداری علمی داشت.
دارابی اظهارکرد: در این جهت با کاربست گام به گام برنامه ارائه شده توسط نگارنده به اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام در رابطه با چغاگُلان، هدف این است که به سمت ایجاد یک سایت-موزه و آرکئوپارک در چغاگُلان حرکت نماییم و بدیهی است این امر مهم در راستای معرفی میراث فرهنگی و در نهایت توسعه فرهنگی و اقتصادی منطقه اهمیت بالایی خواهد داشت.


منبع:

1402/08/23
12:18:58
5.0 / 5
268
تگهای خبر: آئین , باستانی , دیرینه شناسی , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری