گزارش آثارنیوز؛

چرا از ظرفیت های ایران نمی گویید

چرا از ظرفیت های ایران نمی گویید آثارنیوز: بازاریابی در نمایشگاه های گردشگری، تخصصی است که در ایران متولی فعالی ندارد مگر بخش خصوصی که بتواند با هزینه خودش تبلیغ جاذبه های ایران را انجام دهد تا شاید بازارش پس از چند سال رونق بگیرد.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ نمایشگاه های مختلف گردشگری در جهان همیشه روشی کارآمد برای بازاریابی به شمار می آمدند. حالا نیز به رغم پیشرفت در بازاریابی های رسانه ای و فناوری اینترنتی همچنان نمایشگاه ها به دلیلهای زیادی سودمند هستند و حذف آنها از دستور کار، سبب از دست رفتن فرصت های بزرگی برای رشد می شود.
در این نمایشگاه ها ممکنست بر روی مخاطبان یا تجارت به مشتری تمرکز شود، اما به طور معمول هدفشان جذب عموم مردم است. رویدادهای ترکیبی هم وجود دارد که هم بازدیدکنندگان تجاری و هم مصرف کنندگان را در ایام جداگانه طبق برنامه ریزی سازمان داده شده، شرکت می دهند.
در این نمایشگاه هاست که می توان شاهد آخرین پیشرفت ها در آن صنعتی بود که برایش نمایشگاه برگزار کرده اند. به سبب اهمیت برگزاری نمایشگاه ها، فعالان صنعت گردشگری نیز نمایشگاه های مختلفی را برگزار می کنند.


این رویدادهای سفر و گردشگری حدودا در بیشتر کشورهای دنیا وجود دارد منتها باید از بین آنها نمایشگاه مناسب را انتخاب و در آن شرکت کرد.
یکی از با اهمیت ترین عوامل تعیین کننده انتخاب نمایشگاه های بین المللی گردشگری حضور برندهای مطرح، اطلاعات بازدیدکنندگان قبلی، شرکت های حاضر و زمان و تعداد افراد محتمل بازدیدکننده در هر نمایشگاه است.
خیلی از دولتمردان بودجه ای را برای برگزاری غرفه کشورشان در نمایشگاه های گردشگری اختصاص می دهند این بودجه خرج هزینه زمین غرفه یا صفر تا صد حضور بخش خصوصی در نمایشگاه می شود تا کمکی به فعالان گردشگری برای حضور پررنگ تر آنها باشد.



وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز به عنوان متولی صنعت گردشگری دولتی در ایران لیست تعدادی از نمایشگاه های گردشگری که در دنیا برگزار می گردد را در اختیار فعالان گردشگری بخش خصوصی قرار می دهد تا آنها بتوانند جهت شرکت در این نمایشگاه ها برنامه ریزی کنند.
اعلام تقویم نمایشگاه های گردشگری در سال ۱۴۰۲
تقویم نمایشگاه های بین المللی گردشگری در سال ۱۴۰۲ نیز اعلام شده و در آن لیستی از تنها ۲۱ نمایشگاه برای حضور ایران مشخص شده است که از آن جمله می توان به نمایشگاه های فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلستان، چین، ارمنستان، قطر، آلمان، هند، اتریش، مسکو، عمان، امارات، آذربایجان و غیره اشاره نمود.
در این نمایشگاه ها تعدادی از فعالان گردشگری مقرر است به تنهایی شرکت نمایند چون وزارت میراث فرهنگی به عنوان نماینده رسمی در آن حضور نخواهد داشت و اعلام این لیست به مدلول این نیست که باید در همه آنها وزارت میراث فرهنگی حضور داشته باشد یا ایران پشتیبانی کننده آن شود.
در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی مسئولیت پرداختن به این مساله را دارد اما منفعل عمل می کند و تنها اقدامش لیست کردن فهرست نمایشگاه هاست و برنامه ای برای بازاریابی های گسترده و حضور فعالانه در این حوزه ندارد.
چرا برای تبلیغ گردشگری ایران باید بخش خصوصی وارد شود؟
اکبر روحی از فعالان گردشگران ورودی به ایران است که به خبرنگار مهر اظهار داشت: از سال ها پیش برای پشتیبانی از همکارانم در نمایشگاه های گردشگری فعالیت دارم. متأسفانه اگر بخش خصوصی نباشد که برای صنعت گردشگری ایران تبلیغ کند، دولت این اقدام را انجام نمی دهد. محدود به این دولت و دولت های قبل هم نیست. گویا این طور در کشورمان جا افتاده که برای تبلیغ گردشگری ایران باید بخش خصوصی وارد شود، نه دولت.
ایران می توانست بهترین سرمایه گذاری ها را در نمایشگاه ها برای تبلیغ خودش انجام دهد اما نه بخش خصوصی توان هزینه کرد دارد و نه دولت می خواهد این سرمایه گذاری طولانی مدت را انجام دهد
وی اظهار داشت: ما برای ایران تبلیغ می نماییم و در آخر وزارت میراث فرهنگی از ما تشکر هم نمی نماید. ما همین را هم نمی خواهیم اما چرا دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری نمی تواند یک مذاکره کند که حداقل به ایران در یک نمایشگاه غرفه مناسب بدهند. این کار دفتر بازاریابی گردشگریست اما هیچ اقدامی انجام نمی دهند مگر این که یک آشنایی در کشوری داشته باشید که بتواند زمینه حضور شما را در نمایشگاه فراهم آورد.
سارا اجتهادی از فعالان گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر به نمایشگاه اکسپوی دبی اشاره نمود و اظهار داشت: اکسپو هم یک ظرفیت خیلی مهم بود اما در این نمایشگاه چه کار کردیم که بخواهیم برای نمایشگاه های دیگر خودی نشان دهیم. ایران می توانست بهترین سرمایه گذاری ها را در نمایشگاه ها برای تبلیغ خودش انجام دهد اما نه بخش خصوصی توان هزینه کرد دارد و نه دولت می خواهد این سرمایه گذاری طولانی مدت را انجام دهد. چون شاید فکر می کنند بازده ندارد.
وی اظهار داشت: کشورهای دیگر چنان تبلیغ می کنند که انگار همه چیز در کشورشان آماده است به جهت اینکه توریست برود و خوش بگذرد ولی ما در ایران امنیت و آسایش هم داریم اما نمی توانیم آنرا به زبان بیاوریم. شاید چون حتی یک ویدئوی خارجی خوب از جاذبه هایمان از مردم و کوچه بازارهایمان نداریم که در نمایشگاه ها نشان دهیم.
تسهیل حضور بخش خصوصی در نمایشگاه ها از وظایف ماست
در توجیه منفعل بودن بخش بازاریابی گردشگری خارجی، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ی حضور ایران در نمایشگاه های گردشگری اظهار داشت: یکی از موارد برای توسعه روابط، حضور بخش خصوصی است چون بخش خصوصی کار آوردن تور و توریست را به کشور انجام می دهد. پس هر اندازه برنامه های معرفی ظرفیتهای گردشگری کشور بیشتر دنبال شود؛ مذاکرات ما با کشورها برای تسهیل ورود توریست نیز نتیجه موثرتری خواهد داشت. به همین جهت موضوع نمایشگاه ها فرصتی است که هم ظرفیتهای کشور معرفی شود و هم بخش خصوصی با شرکای تجاری خودشان در کشورهای دیگر آشنا گردند و مذاکرات شان را انجام دهند.



وی اظهار داشت: تسهیل حضور بخش خصوصی در نمایشگاه ها از وظایف ماست. ما پاویون ایران در نمایشگاه گردشگری مسکو را با حمایت حداکثری برگزار کردیم. در نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا نیز همچنین. اما در نمایشگاه ای تی ام دبی به سبب این که فضای کوچکی در اختیارمان بود ترجیح دادیم حضور نداشته باشیم اما فعالان بخش خصوصی گردشگری غرفه های مجزا گرفته بودند.
به نظر می رسد فرصت برای حضور ایران در نمایشگاه ها وجود دارد، از طرفی فعالانی هم هستند که حاضرند از سرمایه های خودشان برای معرفی ایران هزینه کنند اما چرا این اتفاق نمی افتد که حضور ایران پررنگ تر باشد؟ شاید دلیلش را نداشتن استراتژی و برنامه برای چند سال آینده صنعت گردشگری دانست. اگر بدانیم مقرر است در این صنعت چه کاری ویژه ای را پیش ببریم تبلیغاتش را هم هر کسی در عرصه دولتی و خصوصی می تواند انجام دهد مهم این است که به زبان خارجی ها بتوانیم حرف بزنیم و ایران را آنطور که آنها برای کشورشان تبلیغ می کنند، معرفی نماییم.

1402/05/18
22:57:54
5.0 / 5
280
تگهای خبر: توریست , زمینه , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری