مدیركل میراث فرهنگی گیلان عنوان كرد

ثبت ملی ۱۸ آیین سوگواری محرم در گیلان

ثبت ملی ۱۸ آیین سوگواری محرم در گیلان به گزارش آثارنیوز، از گیلان مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، با اشاره به اینکه ۱۸ آیین از حدود ۱۱۵ آیین ثبت شده گیلان در لیست آثار ناملموس ملی در رابطه با حوزه عاشورایی است، اظهار داشت: کلیه مراسم و آیین های در ارتباط با محرم و عاشورا در استان گیلان را بازبینی نماییم و زمینه ثبت ملی آنان را فراهم آوریم.


ولی جهانی در گفت وگو با ایسنا، از ثبت ملی حدود ۱۱۵ اثر میراث معنوی استان گیلان اطلاع داد و اظهار نمود: بخش عمده این آثار ثبت ملی شده در ارتباط با آیین های ماه محرم است.
وی با اشاره به اینکه آیین های سنتی محرم در همه شهرها و روستاهای گیلان برگزار می شود، اضافه کرد: مقرر شده کلیه مراسم و آیین های در ارتباط با محرم و عاشورا در استان گیلان را بازبینی نماییم و زمینه ثبت ملی آنان را فراهم آوریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ضمن اشاره به ثبت ملی مراسم علم واچینی ماسوله(فومن)، تصریح کرد: مراسم تعزیه گیلان، تعزیه در دیلمان، علم واچینی، محرم در باورها و آیین های مردم، تعزیه در ضیابر و دوک گردانی همچون آثار ثبت ملی شده است.
جهانی، مراسم تاسوعای آقا سید شرف شاه دارسرا، مراسم تشت برکرده(تشت گذاری) اسالم، مراسم چهل علم گیلان، مراسم هف کوگاه گیلان، نظام مدیریت سنتی مراسم سوگواری دهه اول محرم در ماسوله، مراسم کرب زنی در لاهیجان، آئین یازدهم محرم در رودبنه، مراسم علم بندی روستای فوشازده آستانه اشرفیه، بامداد عزا(صبح اذان) در شهرستان شفت، آیین زار زار شهرستان رودسر و آیین سنتی عَلَم جوش(عَلَم جوشَه، عَلَم پَرَه) آستارا و باورهای در ارتباط با آنرا از دیگر آثار ثبت ملی شده دانست و تصریح کرد: مراسم تعزیه در رشت دهه اول محرم هم در رشت برگزار می گردد.
او همینطور از ثبت ملی ابزارآلات متعلق به میراث معنوی محرم در گیلان اطلاع داد و بیان نمود: به دنبال کارهای پژوهشی در رابطه با آیین های سنتی محرم و صفر در گیلان هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از مردم و گردشگران خواست از مراسم آیینی محرم در روستاهای گیلان بازدید کنند و اظهار داشت: علم های قدیمی در ارتباط با محرم را هم در لیست آثار ملی ثبت کردیم که عمده ترین آنها در ارتباط با لاهیجان و ماسوله است.
جهانی از آمادگی استان برای میزبانی از گردشگران مذهبی اطلاع داد و اظهار داشت: برگزاری مراسم آیینی محرم شروع شده و به احترام این ماه هیچ گونه اجرای موسیقی در مراکز گردشگری برگزار نمی شود.




منبع:

1402/04/28
20:12:33
5.0 / 5
304
تگهای خبر: آئین , آیین , روستا , زمینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری