چهره هایی که خبرساز شدند

چهره هایی که خبرساز شدند آثارنیوز: گزارشی از آمار سینما در بهار 1402 و اسامی 40 سینمای پرفروش، فیلم جدید ساعد سهیلی و علی نصیریان، معرفی بازیگران فیلم جدید مهران مدیری، گفت وگوهایی با سامان سالور، جواد هاشمی و محیا دهقانی، حاشیه های منوچهر هادی و نیسان آبی اش، انتقاد هنرمندان رادیو به دستمزدشان، مجوز گرفتن معادی، مهدویان و جیرانی، نظارت صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی و حواشی آن، درگذشت چند هنرمند، جای پارک 200 هزار تومانی کنسرت علیرضا قربانی و گزارش هایی از کنسرت ها، تعیین حریم یک تپه تاریخی بعد از تخریب 70 و  بازگشت سنگ نگاره ساسانی به ایران همچون اخبار فرهنگی هنری این هفته بود.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، در این هفته، گزارشی از آمار سینما در بهاری که گذشت، داشتیم. در آخر فصل بهار میزان فروش سینما با اکران حدود ۲۰ فیلم، به بالای ۲۷۰ میلیارد تومان رسید و استقبال علاقه مندان به سینما از فیلم های روی پرده سینماداران را به سال پررونق امیدوار کرد. علی سرتیپی، مدیرعامل دفتر پخش فیلمیران و سینمادار با اشاره به این که فروش فیلم «فسیل» امیدواری را در زنده بودن سینما به وجود آورده است، اصرار کرد که دیگر دوران فیلم های کمدی "شانه تخم مرغی" تمام شده است.
هچنین اسامی ۴۰ سینمای پرفروش کشور بر طبق گزارشی آماری از طرف موسسه سازمان سینمایی اعلام گردید.

برگزاری جشن حافظ در مهرماه
در ادامه، دبیر جشن حافظ از برگزاری بیست ودومین مراسم سینما و تلویزیون «حافظ» در مهرماه امسال آگاهی داد و اینکه تندیس حافظ بهترین فیلم کوتاه به جوایز این دوره اضافه شده است.

از فیلم جدید ساعد سهیلی و علی نصیریان تا بازیگران فیلم جدید مهران مدیری
این در شرایطی است که فیلم سینمایی «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی و با بازی ساعد سهیلی بعد از دو سال از هفته آتی روی پرده سینماها می رود.
همین طور فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق، تهیه کنندگی محمدرضا نادری و نویسندگی حمزه صالحی با بازی علی نصیریان و شبنم مقدمی آغاز شد و فیلم کمدی «چپ، راست» با بازی رامبد جوان و پیمان قاسمخانی از هشتم تیرماه بصورت آنلاین در دو پلت فرم اینترنتی نماوا و فیلیمو اکران می شود.
افزون بر این ها، گروه بازیگران فیلم جدید مهران مدیری که اینروزها درحال فیلمبرداری است، معرفی گردید. این فیلم با بازی سمیرا حسن پور، مهرداد صدیقیان، مونا فرجاد، تینو صالحی، سعید زارعی، مهران مدیری و جمعی دیگر از بازیگران تئاتر و سینما ایجاد می شود.

درخشش ایرانیها در جشنواره های بین المللی
فیلم کوتاه «همستر» به کارگردانی فاطیما نوفلی به جشنواره بین المللی فیلم زنانه هات اسپرینگز راه پیدا کرد و مستند «پرسپولیس ـ شیکاگو» از تولیدات مرکز سیمافیلم به همت اداره کل تامین و رسانه بین الملل سیما در نخستین دوره جشنواره فیلم های تاریخی اتریش به نمایش درمی آید.
فیلم کوتاه «۴۸ ساعت» ساخته آزاده موسوی تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پالم اسپرینگز را دریافت کرد.
در ادامه، جشنواره بین المللی فیلم ادینبورگ در کشور اسکاتلند اعلام نمود که فیلم سینمایی «فرمونت» ساخته بابک جلالی سینماگر ایرانی پایان بخش این جشنواره خواهد بود.

تازه هایی از اصغر فرهادی
رویداد سالانه «هفته برگمن» که برای یادبود «اینگمار برگمن» کارگردان بزرگ سینمای جهان برگزار می شود، امسال میزبان اصغر فرهادی به عنوان میهمان افتخاری و نمایش فیلم «درباره الی» خواهد بود.
از سویی، مرکز هنر معاصر گالیسیا در کشور اسپانیا میزبان نمایشگاهی چندرسانه ای از اصغر فرهادی است.
مازیار لرستانی: «پسر انسان» شرح حال امثال من است
بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟

گفت وگوهایی با سامان سالور، جواد هاشمی و محیا دهقانی
گفتگویی با سامان سالور ـ تهیه کننده فیلم سینمایی «سه کام حبس» داشتیم که اینروزها روی پرده سینماهاست. سالور با ابراز نگرانی از جای خالی تفکر در سینما، از توجه بی حساب و کتاب به فیلم های کمدی و رصد نشدن برخی اتفاق ها، به شکلی که انگار بعضی فیلم ها با چوب جادویی اکران می شوند، انتقاد نمود.
همین طور گفتگویی با سیدجواد هاشمی داشتیم که با اشاره به کم شدن فیلم هایی برای کودکان و نوجوانان و انتقاد از نوع طرح هایی که برای ساخت فیلم کودک پیشنهاد می شود، اظهار داشت: نوع نگاه حاکم در دستگاه های دولتی برای ساخت فیلم در سینمای کودک خاصیت های لازم را برای جذب مخاطب ندارد.
گفتگویی هم با محیا دهقانی، بازیگر سینما و تلویزبون داشتیم. این بازیگر درباره ی حضورش در رئالیتی شوهایی چون «ارتش سری»، «ناتو» و «ضد» و تاثیر آن بر بازیگری گفت و آگاهی داد که از نجلا (۳) خبری نیست.

حاشیه های منوچهر هادی و نیسان آبی اش
از طرفی منوچهر هادی که از مدت ها قبل در تدارک ساخت فصل دوم سریال «نیسان آبی» در شبکه نمایش خانگی بود، حالا اعلام نموده که از ساخت آن انصراف داده است.
بیشتر بخوانید:
دستمزد یک میلیاردی منوچهر هادی برای هر قسمت «نیسان آبی۲»

انتقاد هنرمندان رادیو به دستمزدشان
ایسنا در پی انتقاد هنرمندان رادیو در حوزه دستمزدهای پایین این رسانه با صحبت های چند پیشکسوت به نمایندگی از طیف وسیعی از فعالان این حوزه همراه شده است تا پیشنهادهایی را دراین زمینه منعکس کند.

معادی، مهدویان و جیرانی مجوز گرفتند
همین طور شورای صدور مجوز تولید ساترا با برگزاری ۱۱ جلسه تعداد ۴۰ طرح سریال، هشت فیلمنامه سریال و پنج طرح برنامه تلویزیونی را با حضور کارگردانان، نویسندگان و تهیه کنندگان بررسی کرد. در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ سریال های «زخم کاری ۲»، «گناه فرشته»، «خجالت نکش ۲»، «سرویس حوادث» و «افعی» از شورای صدور مجوز ساترا مجوز تولید گرفته اند.

نظارت صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی و حواشی آن
کانون کارگردانان خانه سینما در اطلاعیه ای در مورد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی هشداد داد و اشاره کرد: برهم خوردن تعادل موجود در شبکه نمایش خانگی، به مدلول تعطیلی نمایش خانگی و در نتیجه بی کاری بخش زیادی از صنوف سینمایی و بحران در جامعه سینما خواهد بود.
در ادامه، جزییات کامل تفاهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما درباره ی نمایش خانگی، فضای مجازی و... اعلام گردید. بدین سان بخش های اصلی از کلیات حدود اختیار وزارت ارشاد و صدا و سیما در تفسیر موضوعات مربوط به صوت و تصویر فراگیر، برای نخستین بار در ایسنا منتشر گردید.
همین طور با انتشار بخش های اصلی از کلیات حدود اختیار وزارت ارشاد و صداوسیما در تفسیر موضوعات مربوط به صوت و تصویر فراگیر، نمایندگان ساترا و ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه ای تلویزیونی کنار هم قرار گرفتند تا هر کدام از نظر سازمانی که زیرمجموعه آن قرار می گیرند، مصوبات اخیر را تحلیل کنند.
وزیر ارشاد روز دوشنبه در حاشیه همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تولید محتوا» به پرسش هایی درباره ی تبیین بخشنامه رعایت حجاب در سینما و تلویزیون و همین طور وضعیت مجوزها در شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی پاسخ داد.
مدیر یکی از پلتفرم های نمایش خانگی نیز نسبت به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباب حدود و اختیارات دستگاهها، آینده شبکه نمایش خانگی را روشن ترسیم کرد؛ با این شرط که ساترا پلی بین حاکمیت و پلت فرم ها باشد و تسهیل گری کند.
در حاشیه جلسه دولت مطرح شد:
اسماعیلی: نظام حکمرانی فرهنگی و هنری قدیمی ما نیاز به بازتعریف دارد
جبلی: قانون را دور نزده ایم

نمایش های جدیدی که به روی صحنه می آیند
همین طور مقرر است نمایش «طیب» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی مجید رحمتی از سیزدهم تیرماه «آخرین سه شنبه سال» نوشته مشترک شهاب و وهاب مهربان با کارگردانی الهام شعبانی از هفته دوم تیرماه در تماشاخانه ایران شهر به صحنه روند.
همین طور مقرر است نمایش «نویسنده مرده است» به کارگردانی بهنام شرفی و با بازی یکتا ناصر و بهنام شرفی از دوازدهم تیرماه، در سالن ناظرزاده­ کرمانی این تماشاخانه اجراهای خودرا شروع کند.
یک گروه جوان مقرر است نمایشی را با عنوان «خانم آوازخوان کله طاس» با بهره گیری از یکی از آثار مشهور اوژن یونسکو از نیمه تیرماه روی صحنه ببرد.
افزون بر این ها، نمایش «بک تو بلک» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سجاد افشاریان در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر و نمایش «هِل پوک» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عطایی فر مردادماه ۱۴۰۲ به صحنه خواهند رفت.
ادامه اجرای نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» و شروع اجرای نمایش «یاماها ۱۰۰۰» به کارگردانی اشکان درویشی و مجید مختارپور از دیگر خبرهای تئاتری در این روزهاست.
افزون بر این، فراخوان نهمین سمینار بین المللی نمایش های آیینی و سنتی برای برگزاری در پاییز ۱۴۰۲ منتشر گردید.

برگزاری نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک
فهرست نمایش های بخش کودک و نوجوان نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، در حالی اعلام گردید که نسبت به لیست سال قبل تغییراتی در آن دیده می شد.
این در حالی بود که نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک امسال در شرایطی شروع شد که این دوره برخلاف دوره های پیشین شادپیمایی نداشت و کار خودرا با اجرای ۷ نمایش در بخش صحنه ای از هشتم تیرماه شروع کرد.
مجموعه تئاترشهر، مرکز تئاتر مولوی، تالار هنر و دو سالن بوستان و گلستان مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالن هایی هستند که میزبان این جشنواره هستند.
همین طور نمایش هایی از کشورهای برزیل، گرجستان، ترکیه، پرو، مکزیک و ارمنستان، میهمان جشنواره نمایش عروسکی تهران هستند.
و این که تندیس مبارک مقابل خانه موزه خیمه شب بازی ایران جانمایی شد.
از تئاتر بیشتر بخوانید:
«جریان» علیرضا معروفی روی صحنه تئاتر
برای پولشویی کار نمی کنم

درگذشت چند هنرمند
علی رفیعی علامرودشتی، محقق و مصحح، در ۷۲ سالگی، پانته آ اقبال زاده، مترجم و فرزند شهرام اقبال زاده، فرناز بهزادی ـ هنرمند باسابقه نمایش عروسکی و «فردریک فورست» از چهره هایی بودند که از دنیا رفتند.

فریماه فرجامی و ابراهیم وحیدزاده در بیمارستان
همین طور خبردار شدیم که فریماه فرجامی بازیگر قدیمی به کما رفته و ابراهیم وحیدزاده، کارگردان سینما به علت خونریزی مغزی و جراحی در بیمارستان بستری است.

جای پارک ۲۰۰ هزار تومانی کنسرت علیرضا قربانی و گزارش هایی از کنسرت ها
در شرایطی که برگزاری کنسرت در محوطه های تاریخی به لحاظ امکان لطمه با اما و اگرهایی هم راه است، در هفته های اخیر کاخ سعدآباد سه کنسرت را میزبانی می کند که هر کدام جمعیت بالایی را هم پذیرا می شوند. ضمن این که در شرایطی که فضایی به عنوان پارکینگ برای مخاطبان این کنسرت ها در نظر گرفته نشده است، برمبنای مشاهدات برای مثال در کنسرت علیرضا قربانی محل های پارک اتومبیل در خارج از محوطه سعدآباد، به قیمت ۲۰۰ هزار تومان اجاره داده می شود!
گزارشی هم از کنسرت های پیش رو و ماجرای تغییر سالن های کنسرت و کوچ حمید هیراد و راغب به برج میلاد داشتیم.
همین طور آلبوم جدید گروه «آن» با عنوان «آفتاب روشن» منتشر شد؛ آلبوم «آفتاب روشن» سوگ نامه ای در رثای محمدرضا لطفی است.

نخستین شب شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران و اجرای فرج علیپور
گزارشی هم از نخستین شب شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران داشتیم. نخستین شب از این جشنواره با اجراهای صحنه ای گروه هایی از استانهای گلستان، خراسان شمالی و قزوین، با محوریت تعزیه به میزبانی گنبد کاووس انجام شد.
همین طور از کنسرت فرج علیپور در تالار وحدت نوشتیم. فرج علیپور از آن دست هنرمندانی است که در میان مردم لرستان از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد و بلیت کنسرت هایش روی زمین نمی ماند. این هنرمند موسیقی لرستان، شامگاه ششم تیر در تالار وحدت به روی صحنه رفت و آثار محبوب و قدیمی خودرا اجرا کرد که با استقبال مخاطبان روبه رو شد.
در ادامه، کنسرت جاودانه های موسیقی ایران با صدای محمدجواد یزدچی به همراهی ارکستر نیایش به سرپرستی علیرضا امینی، ۱۱ تیرماه در تالار وحدت روی صحنه می رود.

مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و فعلی فرهنگستان هنر
سوم تیرماه مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و فعلی فرهنگستان هنر با حضور تعدادی از اعضای این نهاد فرهنگی هنری اجرا شد. ریاست فرهنگستان هنر از اواخر سال ۹۹ بر عهده بهمن نامورمطلق بود و حالا طی روزهای گذشته مجید شاه حسینی به عنوان رئیس جدید این نهاد تعیین شده است.

راهکارهایی که برای کتاب خوان کردن بچه ها وجود دارد
بدنبال سوژه کتاب خوانی کودکان و نوجوانان و راهکارهایی که برای کتاب خوان کردن بچه ها وجود دارد، محمدرضا یوسفی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، رضی هیرمندی مترجم ادبیات کودک و نوجوان، و فاطمه مرتضائی فرد کتابدار و عضو شورای کتاب کودک دراین زمینه نکته هایی را مطرح نمودند.
همین طور فراخوان اولین دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «قاصدک» از طرف خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر گردید.
بیشتر بخوانید:
مروری بر اولین کنگره نویسندگان ایران
انتقادهای خواهرزاده جلال آل احمد
محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حکمی محمد خراسانی زاده را به عنوان سرپرست موزه هنرهای معاصر منصوب نمود.
همین طور نمایشگاه نقاشی «آبگون» به سرپرستی لیلا شاهنجرینی در فرهنگسرای اندیشه از جمعه ۹ تیرماه برگزار می گردد. در این نمایشگاه نقاشی، آثاری با موضوع انسان، طبیعت و گل که توسط تعدادی از زنان هنرمند خلق شده به نمایش درخواهد آمد.

خبرهایی درباره ی حج
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از مکاتبه با شورای عالی امنیت ملی برای ازسرگیری عمره آگاهی داد و اظهار داشت: عربستانی ها برای اعزام زوار ایرانی به عمره بلا فاصله بعد از پایان حج تمتع درخواست داده اند.
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ آخرین وضعیت زوار ایرانی در عربستان را تشریح نمود و وزارت بهداشت عربستان سعودی در بحبوحه افزایش دما به زوار حج درباره ی گرمازدگی هشدار داد.
ارتقای سطح خدمات عربستان به ایرانی ها
حج با اسکوتر و هوش مصنوعی
حج رکورد می شکند؟
راهکارهایی برای چالش های حج

رقابت ایرانیها با اروپایی ها برای سفر به ترکیه
همین طور وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام نمود در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳ در مجموع بیش از ۱۴ میلیون نفر به این کشور سفر کرده اند و این میان، ایرانیان پنجمین گروه بزرگ گردشگران ورودی به این کشور هستند.

ایران رئیس شورای حکام میراث ناملموس آسیای غربی و مرکزی شد
پنجم تیرماه نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی به انگیزه انتخاب رئیس جدید این شورا و تصویب برخی امور در اساسنامه و توافق نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و یونسکو، در تهران اجرا شد. در این جلسه ریاست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی به علی دارابی ـ معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران ـ رسید.

تازه هایی از کوه خواجه
در ادامه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از توقف کارهای عمرانی در «کوه خواجه» آگاهی داد و درباره ی کوه بری و تعرض به محوطه این میراث تاریخی و طبیعی توضیحات تازه تری داد.

تعیین حریم یک تپه تاریخی بعد از تخریب ۷۰ درصد آن
محوطه باستانی «تپه خدائی» بعد از آن که بیش از ۷۰ درصد آن در سالهای گذشته تخریب شده است، تعیین حریم و عرصه شد. باستان شناسان صیانت از این تپه تاریخی را باتوجه به دست درازی ها به آن بسیاری ضروری دانسته اند.

سقف قسمتی از بازار «قیصریه» قزوین فروریخت
سقف قسمتی از بازار «قیصریه» قزوین فروریخت. در صورتیکه یکی از دوستداران میراث فرهنگی قزوین علت ریزش سقف را بی توجهی میراث فرهنگی این استان به بازار قیصریه می داند، اما معاون میراث فرهنگی قزوین می گوید علت ریزش سقف این بازار هنوز مشخص نشده و در حال بررسی است.

هشدار درباره ی وام مرمت
سخنگوی انجمن صنفی مرمتگران آثار فرهنگی و هنری نیز درباره ی درباره «وام مرمت» هشدار داد و اظهار داشت: اختصاص تسهیلات بانکی برای نگهداری، مرمت و مقاوم سازی بناهای تاریخی ایده بسیار خوبی است که اجرای آن باید مشروط و ضابطه مند شود، چونکه احتمال انحراف از آن وجود دارد و ممکنست بهانه ای برای تخریب و نوسازی بناهای تاریخی شود.

بازگشت سنگ نگاره ساسانی به ایران
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بازگشت سنگ نگاره ساسانی به ایران خبر داد. این سنگ نگاره جزء آثار سرقت شده از ایران اعلام شده که حدود هفت سال پیش در بریتانیا کشف و ضبط شد. گفته شده است این شیء در موزه ملی ایران به معرض نمایش گذاشته می شود.
بیشتر بخوانید:
نقش برجسته ساسانی بعد از بازگشت به ایران چه می شود؟
فاجعه در مسجد ۸۰۰ ساله
جشنی برای شکرگزاری شبیه سیزده بدر

همین طور عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی از شناسایی و بررسی کتیبه ای منقش به نام «ایران» در آرامگاهی در شهر راجشاهی بنگلادش آگاهی داد.
دست آخر این که، دبیر ستاد اربعین حسینی آگاهی داد که تاریخ شروع سفر اربعین از شروع ماه صفر و تاریخ شروع ثبت نام برای انجام سفر اربعین از شروع ماه محرم خواهد بود و رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت خصوصاً برنامه های ایام دهه امامت و ولایت پرداخت و جهاد تبیین در امر غدیر را مهم ترین سیاست این ستاد در روزهای جشن غدیر قلمداد کرد.
پیشنهادهایی برای خواندن:
پرتره ۸۰ میلیون دلاری در بازار هنر
خالق یکی از بالاترین نقاشی های تاریخ
نویسنده ای که با «غرور و تعصب» ماندگار شد
نقاشی که از گردهمایی شاهکارها جا ماند
۱۲ اثر از خالق اپراهای ماندگار جهان گم شده است
فروش رکوردشکن پرتره ای از یک زن ناشناس
مجازات برای دیوارنویسی روی اثر دوهزارساله
با پول سفر پرخطر را می خرند؛ امنیت را چطور؟
روایت بازیگری که به بازدید تایتانیک رفت
چرا زیر آب رفتن پرطرفدار شد؟




منبع:

1402/04/10
10:07:07
5.0 / 5
350
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , آیین , اندیشه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری