باستان شناسان بدنبال تاریخ تحول شهرنشینی ایران در محوطه ازبکی

باستان شناسان بدنبال تاریخ تحول شهرنشینی ایران در محوطه ازبکی به گزارش آثارنیوز، البرز مدیرکل حفظ و احیاء بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: محوطه ازبکی ظرفیت ایجاد پارک علم و فناوری باستانشناسی را در خود دارد و دراین زمینه نیاز به یک امکان سنجی اولیه است.



به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، نشست تبادل نظر راجع به پتانسیل های میراث فرهنگی و گردشگری محوطه ازبکی با حضور مصطفی ده پهلوان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فاطمه داوری مدیر کل بناها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، مهرداد ملک زاده عضو انجمن علمی دیرینه شناسی ایران، رحیم خاکی مدیر کل میراث فرهنگی البرز و تعدادی از کارشناسان و معاونان این اداره کل انجام شد.

فاطمه داوری اضافه کرد: در این محوطه، سایت موزه نیز با نگاهی نو در حفاظت و معرفی می تواند در کنار یک پارک علم و فناوری حوزه دیرینه شناسی فعال و محل استقرار بالاترین الگوهای این حوزه باشد.

به گفته این مسئول موقعیت و چشم اندازهای البرز، نزدیکی به تهران، خاصیت ها و موقعیت تاریخی فرهنگی محوطه ازبکی سبب شده تا یکی از نقاطی باشد که در دو سال آینده بصورت جدی در برنامه ای متمرکز به آن پرداخته شود.

او تمرکز گرایی در عرصه میراث فرهنگی را ضروری عنوان نمود و اظهار داشت: نگاه به تپه ازبکی هم از این نوع است که تمرکز برای انجام کار اصولی در این منطقه وجود داشته باشد.

از نقش محوطه های باستانی در گردشگری غافل بوده ایم

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: از نقش محوطه های باستانی چون ازبکی در گردشگری غافل بوده ایم.

مصطفی ده پهلوان با اشاره به اهمیت و پیشینه محوطه ازبکی از نظر دیرینه شناسی اظهار داشت: این مساله در کنار موقعیت خاص، نزدیکی به شاهراه های ارتباطی و تهران ارزش این محوطه را دوچندان می کند که باید به آن توجه گردد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این که یکی از عناوینی که می تواند میراث فرهنگی را حفظ کند، گردشگری ست، اضافه کرد: از نقش محوطه های باستانی مانند ازبکی در گردشگری غافل بوده ایم.

او نزدیکی ازبکی به تهران را از نقاط مثبت برای اقدامات در این محوطه دانست و اضافه کرد: این محوطه می تواند پایلوتی برای مهارت آموزی دانشجویان رشته های مرمت، دیرینه شناسی و... باشد.

پاسخ خیلی از پرسش های باستان شناسان در دل محوطه ازبکی پنهان است

دکتر مهرداد ملک زاده عضو انجمن علمی دیرینه شناسی ایران، اظهار داشت: با توجه محوطه ازبکی در یک موقعیت خاص و مهم قرار گرفته است، پاسخ خیلی از پرسش های باستان شناسان در مورد ری باستان به عنوان با اهمیت ترین شهر فلات مرکزی ایران را می توان در ازبکی یافت.

این عتیقه شناس با اشاره به این که نزدیکی به پایتخت در برنامه ریزی برای این محوطه تأثیر زیادی دارد، اظهار داشت: افزون بر این موقعیت جغرافیای تاریخی ازبکی هم از اهمیت زیادی برخوردارست.

ملک زاده اضافه کرد: یک شریان تاریخی مهم که غرب آسیا را به آسیای مرکزی متصل می کرده شاهراه خراسان بزرگ است که از غرب و این ناحیه به ری باستان پیوند می خورده و علاوه بر تجارت محل گذر اندیشه ها، افکار، باورها و آیین های مردم بوده یکی از با اهمیت ترین مراکز این جاده ری باستان است.

او افزود: ری باستان با اهمیت ترین شهر فلات ایران محسوب می شده است. حالا گسترش لجام گسیخته شهر در پایتخت سبب شده لایه های دیرینه شناسی ری را از دست بدهیم. از نظر اقتصاد دیرینه شناسی هم تملک اراضی برای کاوش ها در محدوده تهران بسیارهزینه بر است.

عضو هیأت علمی انجمن دیرینه شناسی ایران با اشاره به ارزش های دیرینه شناسی ازبکی اضافه کرد: حسن محوطه ازبکی این است که آن چه در ری از دست داده ایم در ازبکی داریم و لایه های جدید، ازبکی را نبلعیده و می توان چند منزل آنسوتر از محدوده ری باستان که لایه های دیرینه شناسی آن از بین رفته، کاوش ها را در این محوطه ادامه داد.

ملک زاده اضافه کرد: افزون بر وجود کهن دژ بر فراز ازبکی، بافت معماری همدوره در اطراف ازبکی وجود دارد و می توانیم تاریخ فرهنگی این بخش از ایران را با مرکزیت این ناحیه از شمال فلات مرکزی ایران بازسازی نماییم و ازبکی به عنوان نقطه پژوهشی آن باشد. در حقیقت پاسخ خیلی از پرسش های باستان شناسان در مورد ری باستان را می توان در ازبکی یافت.

این باستانشناس با اشاره لزوم بازبینی توالی لایه نگاری در محوطه ازبکی، اظهار داشت: کاری که در ازبکی می توانیم انجام دهیم این است که بافت معماری شهری آن دوره را بشناسیم و آن چه در ری مفقود شده و نقطه هایی از تطور تاریخی شهرنشینی و فرهنگ ایرانی بازسازی نماییم.





منبع:

1402/04/04
11:28:55
5.0 / 5
386
تگهای خبر: آیین , اندیشه , باستانی , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری