خاكی:

کاخ سلیمانیه به موزه نقاشی قجری تبدیل می شود

کاخ سلیمانیه به موزه نقاشی قجری تبدیل می شود به گزارش آثارنیوز، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز اظهار داشت: کاخ سلیمانیه کرج مقرر است به موزه نقاشی قجری تبدیل گردد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، کاخ سلیمانیه کرج یکی از سه کاخ مهم استان البرز است نقاشی های ترسیم شده بر دیوارهای آن این کاخ را به یکی از اماکن تاریخی منحصر به فرد استان تبدیل نموده است. ابعاد این نقاشی ها که به صورت ایرانی ترسیم شده اند ۶ متر و ۸۵ سانتی متر در دو متر و ۴۰ سانتی متر است و رنگ های به کار رفته در آنها معدنی هستند. یکی از این آثار هنری، نقاشی دیوار غربی داخل کاخ است که در آن فتحعلی شاه دومین شاه سلسله قاجار را روی تخت و ۱۴ تن از پسران وی را در کنار او به تصویر کشیده است؛ ساخت این کاخ همزمان با تولد سلیمان میرزا فرزند سی و چهارم فتحعلی شاه به پایان رسید و بنابراین این کاخ «سلیمانیه» نام گرفت.
این کاخ مدتها به روی مردم بسته بود چون فعالیت مرمت آن طول کشید. گاهی هم تنها در روزهای تعطیل باز می شد ولی اکنون رحیم خاکی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به خبرنگار مهر می گوید: این کاخ در ساعات اداری به روی مردم باز است چون هم اکنون نیروهای زیادی نداریم. خاکی اظهار داشت: یک و نیم میلیارد تومان بودجه تجهیز کاخ آمده است چون ۲۰ آیتم حفاظتی و امنیتی داشت که گروه کارشناس وزارت خانه در رابطه با آن بررسی های لازم را انجام دادند. وی افزود: مقرر است این کاخ به موزه نقاشی قجری تبدیل گردد و آثارش هم از موزه ملی ایران به دست ما رسید اگر بحث تجهیز کامل شود مشکلی برای موزه شدن کاخ وجود ندارد.
خاکی همینطور از وجود دو حوض در کاخ اطلاع داد و اظهار داشت: یکی از این حوض ها داخل کاخ است و دیگری در ملک در ارتباط با آموزش و پرورش است. چندین جلسه با آنها داشته ایم و قرار شده است که حیاط کنار را به ما بدهند و سازمان مدیریت هم ما به ازای آن پولی به آموزش و پرورش بدهد.


منبع:

1402/03/30
11:44:40
5.0 / 5
376
تگهای خبر: آموزش , بنا , تاریخ , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری