مفاخر میراث فرهنگی ایران

مفاخر میراث فرهنگی ایران آثارنیوز: به گزارش آثارنیوز، ۱۰ چهره ماندگار میراث فرهنگی ایران از جانب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، دومین آیین نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی که با حضور عزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ، محمدرضا دشتی اردکانی ـ رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس، تعدادی از پیشکسوتان میراث فرهنگی و فعالان گردشگری و همینطور شماری از شخصیت های سینمایی همچون محمدمهدی عسگرپور - رئیس هیات مدیره خانه سینما - و پوران درخشنده، عصر پنجشنبه ۲۵ خردادماه برگزار شد.
در این آیین، از مفاخری چون زهره بزرگ مهری ـ مهندس معمار، نویسنده و پژوهشگر ـ، زنده یاد یعقوب دانش دوست ـ پژوهشگر میراث، معمار و مرمت گر بناهای تاریخی ـ، سید منصور سید سجادی ـ دکترای ایرانشناسی، پژوهشگر و نویسنده و عتیقه شناس ـ، اسکندر مختاری طالقانی ـ دکترای پژوهش هنر، مرمتگر، پژوهشگر میراث معماری و شهرسازی ـ، جلیل گلشن بافقی ـ باستان شناس، پژوهشگر، حفاظتگر آثار تاریخی ـ، هایده لاله ـ دکترای باستان شناسی، پژوهشگر و مؤلف ـ، سید محمود طالقانی ـ دکترای مطالعات شهری و مؤسس موزه روستایی گیلان ـ، رسول وطن دوست ـ پژوهشگر، مرمت گر آثار و اشیای تاریخی ـ، عبدالحسین وکیلی فرد ـ از بنیان گذاران سازمان میراث فرهنگی ـ و عبدالرحمان وهاب زاده ـ عتیقه شناس پژوشگر، حفاظت گر آثار تاریخی ـ تجلیل شد.
سال قبل هم از ۱۲ چهره میراث فرهنگی همچون باقر آیت الله زاده شیرازی ـ بنیانگذار مکتب مرمت نوین در ایران، درگذشته به سال ۱۳۸۶ ـ محمدرضا اولیا ـ معمار ـ، عبدالله جبل آملی ـ معمار و اصفهان شناس ـ، حمیده چوبک ـ عتیقه شناس ـ، علی اکبر سعیدی ـ معمار و مرمتگر ـ، محمدحسن سمسار ـ تاریخ دان، تاریخ نگار و عتیقه شناس ـ، محمدرحیم صراف ـ عتیقه شناس ـ، فائق توحیدی ـ عتیقه شناس ـ، رجبعلی لباف خانیکی ـ عتیقه شناس ـ، مهدی مجابی ـ پژوهشگر معماری و شهرسازی ـ، محمدحسن محب علی ـ معمار و مرمتگر ـ و محمدمیرشکرایی ـ پژوهشگر مردم شناسی و مطالعات هنر ـ، تجلیل شده بود.


سید عزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در دومین نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی ایران که از جانب این وزاتخانه برگزار گردید، به اهمیت تکریم میراث فرهنگی، مفاخر و پیشکسوتان این حوزه اشاره نمود و اضافه کرد: آنها شناسنامه و علامت هایی برای هدایت ما به سمت فضیلت هستند که با باور صادقانه وارد این مسیر شده اند و با اعتقاد راستین پلی را بین نسل جدید و نسل های گذشته به وجود آورده اند و باعث انتقال ارزش ها شده اند.
او بیان نمود: پیشکسوتان و مفاخر میراث فرهنگی، که در این راه استخوان خورد کرده اند، پرچم دار تمام فضائل، خوبی ها و ارزش ها و متعلق به ملت ایران هستند.
او با اشاره به اینکه در معرفی میراث فرهنگی خوب عمل نشده و عملکرد ضعیفی داشته ایم به دوران ریاست خود در صدا و سیما اشاره نمود و اظهار داشت: ما نتوانستیم خوب معرفی نماییم. اگر من در جایگاه سابقم در صداوسیما همت و تمرکزم را بر معرفی درست داشته ها و میراث فرهنگی می گذاشتم از بسیاری دیگر از کارها مفیدتر بود. این فرهنگ چند هزار ساله را باید معرفی نماییم و در اختیار نسل های جدید قرار دهیم که ایرانی پر افتخار بسازیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: هیچ زمان دیر نیست، حالا باید میراث فرهنگی ملموس و ناملموس را معرفی نماییم. پس از انقلاب میراث ناملموس مورد غفلت جدی قرار گرفته است. بخش عظیمی از میراث فرهنگی ناملموس ایرانیان عین دستورات اسلام است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه با اشاره به اهمیت رابطه درست با جوان ها، اظهار داشت: به تازگی رهبر انقلاب فرمودند که لسان قوم را نمی دانید و با زبان چهل سال قبل نمی شود حرف زد. اگر نمی توانید حرف بزنید، مترجم بگیرید و اگر مترجم نمی گیرید کسانی را که حرف زدن بلد هستند را مورد سوال قرار ندهید.


علی دارابی ـ قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در دومین نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی اظهار داشت: سخن خویش را با نام خدای بزرگ آغاز می کنم که آغاز شاهنامه حکیم بزرگ ایران زمین، ابوالقاسم فردوسی است. بی شک وقتی از میراث فرهنگی، تمدن و هویت و تاریخ سخن می گوییم حکیم توس و خالق شاهنامه بعد از هزار و چهل و دو سال در قله ایستاده است و پرتو افشانی می کند. شاهکار جهانی و پایان ناپذیر، شاهنامه ۵۰ هزار بیت شعر دارد که بیشتر از ۲۰۰۰ بار از واژه «ایران» و بالغ بر ۶۰۰ بار از «خرد» و «خردمندی» گفته است و این پیشینه تمدنی و تاریخی ما ایرانی ها است.
معاون میراث فرهنگی اضافه کرد: شاهنامه را با اینکه حکیم توس سروده است، اما گویی همه ایرانی ها هم صدا و هم آوا با او این حماسه را سروده اند. ازاین رو شاهنامه را باید "سند ثبت احوال ایرانیان" و " کتاب تاریخ ایران زمین" بنامیم. ملت و جامعه ای که دارای چنین گنجینه ها و داشته های گران قدر و بی بدیل است می تواند از "میراث تمدن و فرهنگی" سخن بگوید.
دارابی افزود: ابوریحان، ابوعلی سینا، حافظ، سعدی، مولوی، رودکی، فارابی، خواجه نصیرالدین طوسی، امام محمد غزالی، خیام، عطار، سهروردی و صدها تن از این مشاهیر ایران فرهنگی ایستاده بر قله هستند که دایره المعارف ها و فرهنگ لغات برای ادای حق به مقام آنان از خیلی از این مفاخر با عنوان "همه چیزدان" یاد کرده اند. تکریم، ترویج و معرفی این مفاخر، یعنی تعظیم و نکوداشت زبان فارسی و اسلام که در طول تاریخ دو عنصر هویت بخش، اتحاد آفرین، انسجام بخش و به وجودآورنده امنیت ملی و ثبات سیاسی در قلمرو بزرگی به نام ایران بوده است. از همین رو وقتی از میراث فرهنگی سخن می گوییم بازتابی از ارزش ها و روایتی اجتماعی از تجربه زیست فرهنگی انسان ها در طول تاریخ است.
قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: روایت، بازخوانی و انتقال هنجارها، آداب و رسوم، آئین ها، سنت ها، مناسک، ... که همه را فرهنگ می نامیم محتاج واسطه هایی انسانیاست که به مثابه حافظه تاریخی یک ملت هستند.
دارابی اظهار داشت: به واقع تکریم چهره های ماندگار میراث فرهنگی، که سال جاری دومین دوره آنرا برگزار می نماییم با هدف ارج گذاری و تجلیل از خدمات بزرگان و سرآمدان میراث فرهنگی کشور و از طرف دیگر گامی بزرگ برای معرفی گنجینه های زنده بشری است که می تواند الگوسازی فرهنگی ملموس برای نسل جوان جامعه باشد و می تواند الگوسازی فرهنگی ملموس برای نسل جوان جامعه باشد تا از رهگذر آن بتوانیم امیدوار به آینده و فردایی بهتر با افتخار به گذشته، راه و آرمان نیاکان و پیشینیان را بشناسیم و طی نماییم.
او اضافه کرد: برگزاری همایش چهره های ماندگار میراث فرهنگی برای عبرت آموزی، هویت بخشی، و خودشناسی یک ملت بزرگ و متمدن ایرانی در عصر امروز یک «ضرورت انکار ناپذیر» است.
معاون میراث فرهنگی همینطور اظهار داشت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی "شناساندن تاریخ، دانشمندان و شکوه و عظمت معنوی و علمی شهرها" را یک وظیفه همگانی خوانده اند و تاکید نمودند "اگر یک ملت را از تاریخش، از گذشته اش، از فرهنگ اش، از شخصیت اش، از مفاخر علمی، دینی، سیاسی و فرهنگی اش جدا کردند و از یادش بردند این ملت آماده خواهد شد که هر چه می خواهند بر سرش بیاورند".
دارابی در ادامه اظهار داشت: نقش آفرینی در شوراها، کارگروه ها و لایحه شرح وظایف، قانون برنامه توسعه هفتم کشور، افزایش سواد میراثی در جامعه به شکلی که میراث تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود، نهضت بزرگ برای حفظ، احیا، مرمت و صیانت از میراث فرهنگی، کنشگری اجتماعی و مردمی در حوزه مادی و معنوی میراث فرهنگی با مشارکت سازمان ها و تشکل های مردم نهاد، تدوین متون و بسته های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی برای مدارس و دانشگاه ها، تعمیم نظارت عمومی و فعالانه آحاد مردم در حوزه میراث فرهنگی، بحث و تبادل نظر در حوزه چالش ها و تهدیدهای حوزه میراث فرهنگی و بالاخره طراحی سازوکاری برای حضور قدرتمند در زمینه منطقه ای و جهانی به مثابه دیپلماسی عمومی، همچون مواردی است که نیازمند راهنمایی، مشاوره، مشارکت و کمک مشفقانه همه فرزانگان میراث فرهنگی است.






منبع:

1402/03/27
11:23:42
5.0 / 5
351
تگهای خبر: آئین , آثار تاریخی , آموزش , آیین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری