منظر مسجد هزارساله شیراز در معرض صدمه

منظر مسجد هزارساله شیراز در معرض صدمه به گزارش آثارنیوز، فارس مسجد جامع عتیق، کهن سالترین بنای مذهبی اسلامی در شیراز و یکی از زیباترین و قدیمی ترین مساجد کشور به حساب می آید، اما نبود نگاه کارشناسانه در فضاسازی پیرامونی این مسجد، آنرا در معرض صدمه ای جدی قرار داده است.


مسجد جامع عتیق شیراز که مسجد آدینه هم نامیده می شود، از ابعاد مختلف نظیر تمدن اسلامی، معماری بناهای مذهبی، اثرگذاری سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، بنای بسیار مهمی به حساب می آید، اما اقدامات نسنجیده و غیرکارشناسی در تخریب بافت اطراف این بنا و فضاسازی های پیرامونی، این بنا را در معرض صدمه ای جدی قرار داده است.
مسجد جامع عتیق که بسیاری آنرا اولین مرکز شکل گیری فعالیتهای سیاسی متدینین در شیراز می دانند، به لحاظ کارگردی، نه تنها یک مکان مذهبی بلکه هسته ای مهم در شکل گیری و هدایت فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم بود.
بنای اولیه این مسجد که بدون شک یکی از جاذبه های مهم گردشگری شیراز به حساب می آید، سال ۲۸۱ هجری قمری و در زمان "عمرولیث صفاری" پایه گذاری و راه اندازی شد.
برپایه آن چه در تاریخ آمده، این بنا را بعدها "شاه اسحق اینجو" در سال ۷۵۲ هجری قمری، مرمت و بنایی در بین حیاط آن راه اندازی کرد که "خدایخانه" یا "دارالمصحف" نامیده شد.
این مسجد که از آغاز بنا تا اواخر دهه ۶۰، علاوه بر آثار فرهنگی مذهبی، مرکزی مهم و استراتژیک در برنامه ریزی و تصمیم سازی به شمار می رفت، نزد مردم شیراز جایگاهی ویژه دارد.
بخصوص بنای خدای خانه یا دارالمصحف که معماری آن برداشتی از کعبه دارد و همواره مکانی برای نگهداری و تلاوت کلام الله مجید بوده، کانون آموزش آداب حج به زائرین خانه خدا، به شمار می رفته است.
کتیبه سنگی این بنا، از نمونه های ارزشمند هنر خطاطی به حساب می آید. این کتیبه به خط "یحیی الجمالی الصوفی" خطاط نامدار زمان شاه اسحق نوشته شده و حاوی جملاتی در شان قرآن مجید است.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، مسجد جامع عتیق شیراز، بنایی با قدمت بیشتر از ۱۱۵۰ سال است و نشان از عمق اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی مردمان این شهر دارد؛ بنایی که حالا و همانطور که در تصاویر دیده می شود، پس از تخریب بافت پرارزش اطراف آن در سنوات گذشته، اسیر نگاه غیرکارشناسی مسئولانی شده است که در اجرای برنامه های باصطلاح عمرانی، هیچ یک از عناصر پرارزش و ضرورت حفظ و پاسداشت آنها را نمی دانند.
همانگونه که در تصاویر دیده می شود، اجرای کفسازی معیوب و آسفالت محوطه پیرامونی این مسجد بسیار ارزشمند، تا قسمتی از سنگ های درگاه ورودی مسجد، بعنوان نمادهایی از معماری جذاب و ستودنی اسلامی را پوشانده و ظاهری نامناسب به این بنا داده و زمینه را برای ورود آب های سطحی و... به درون بنا فراهم نموده است.
از طرفی راه اندازی طاق بتونی بدقواره و فاقد هارمونی در جوار ورودی زیبای مسجد، بدون توجه به الزامات معماری و فعالیتهای عمرانی پیرامون آثار و بناهای تاریخی، منظر این بنای زیبا و تاریخی را تحت تأثیر قرار داده و چشمنوازی آنرا از بین برده است.
نبود برنامه ای دقیق برای فضاسازی های متناسب با بناهای موجود در بافت پیرامونی مسجد جامع عتیق و سایر اماکن متبرکه و مقدسه این محدوده، سبب شکل گیری یک محوطه باز و تغییر آن به کاربری پارکینگ خودرو ها شده است.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، ورود دستگاههای مسئول برای ممانعت از تخریب بیشتر منظر مسجد جامع عتیق، یک لزوم به حساب می آید و باید با نگاهی دقیق و کارشناسانه، نسبت به حفظ آثار ارزشمندی نظیر مسجد جامع عتیق، کوشش کرد.












1402/03/15
18:37:32
5.0 / 5
400
تگهای خبر: آموزش , بنا , تاریخ , تمدن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری