در نشست مشترك محیط زیست و صنایع دستی مطرح شد؛

لحاظ کردن شاخص محیط زیست در تعیین شهر و روستای ملی صنایع دستی

لحاظ کردن شاخص محیط زیست در تعیین شهر و روستای ملی صنایع دستی به گزارش آثارنیوز، در پیش نویس تفاهم نامه وزارت میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست مقرر شد برای اولین بار شاخص احترام به محیط زیست در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی لحاظ شود.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، نشست مشترک معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی و سازمان محافظت از محیط زیست با حضور مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، مرادی معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محافظت از محیط زیست، مدیران کل و مشاوران دو حوزه در دفتر معاونت صنایع دستی برگزار گردید. در این نشست مریم جلالی با تکیه بر اجرایی شدن ارتباطات و ایجاد کارگروه مشترک بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان محافظت از محیط زیست اظهار داشت: صنایع دستی تجسم و تجلی اقلیم هر منطقه و حاصل سلیقه و دانش برخاسته از حوزه زیستی است. وی خاطرنشان کرد: در همه ارگان ها و دستگاههای اجرایی علاوه بر همفکری و هم افزایی به ارتباط مؤثر و هم جوشی نیاز داریم که در این خصوص دغدغه های محیط زیستی در حوزه صنایع دستی تبلور هم جوشی میان دو دستگاه خواهد بود. جلالی اظهار داشت: خدمات متقابل در زنجیره ارزش بین دو حوزه، به وظایف حفاظتی محیط زیست و رسالت صنایع دستی کمک خواهد نمود. در ادامه نورالله مرادی اظهار داشت: پیوند میان وزارت میراث فرهنگی و سازمان محافظت از محیط زیست در حوزه توسعه پایدار، زنان و مشارکت مردمی مورد توجه بیشتری قرار گیرد. معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محافظت از محیط زیست اضافه کرد: یکی از اهداف مهم سازمان محافظت از محیط زیست طرح توانمندسازی جوامع محلی پیرامون مناطق حفاظت شده است که برای اجرایی شدن آن نیازمند تخصص و دانش کافی در حوزه صنایع دستی هستیم. مرادی خاطرنشان کرد: در جهت طرح توانمندسازی جوامع محلی در حوزه سامان دهی مشاغل خرد و ایجاد مشاغل جایگزین نقش و حضور زنان حائز اهمیت می باشد.
او افزود: محیط زیست کشور نگاه ویژه ای به طبیعت گردی دارد و در مناطق حفاظت شده رویکرد فرهنگی و حفظ محیط زیستی دارد. معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محافظت از محیط زیست اظهار داشت: همکاری میان وزارت میراث فرهنگی و سازمان محافظت از محیط زیست کمک بزرگی به اقتصاد، حفظ صنایع دستی و محیط زیست کشور است. تأسیس بیشتر از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست در کشور طی یک سال گذشته مرادی ضمن اشاره به تأسیس بیشتر از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست در کشور طی یک سال گذشته، اضافه کرد: خانه های محیط زیست ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه صنایع دستی سازگار با محیط زیست، آموزش جوامع محلی و ایجاد سرمایه گذاری در صنایع دستی به حساب می آید که حتما در تفاهمنامه باید به این ظرفیت عظیم توجه ویژه شود. مرادی انعقاد تفاهمنامه جامعی را با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خواهان شد و با تکیه بر این که انعقاد تفاهمنامه بایستی توقعات همکاری در زمینه های مشترک را برآورده کند؛ اضافه کرد: ایجاد کارگروه مشترک بین دو دستگاه را در دستور کار قرار می دهیم و از سازمان حفاظت محیط زیست نمایندگانی در حوزه محیط زیست طبیعی، انسانی، دریایی و همینطور صندوق ملی محیط زیست شرکت خواهند کرد.

وی اظهار داشت: اعتقاد داریم طبیعت گردی اگر با نگاه فرهنگی باشد آورده اقتصادی بهتری خواهد داشت.

مرادی ضمن تقدیر از معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که همکاری خوبی را برای انعقاد تفاهمنامه با سازمان حفاظت محیط زیست داشته اند، اظهار امیدواری کرد: تفاهمنامه ای کلان بعنوان کار پایه ای مدت دار حداقل چهار، پنج ساله منعقد شود که اثرات آن در حفظ محیط زیست، اقتصاد پایدار ومعیشت مردم دیده شود. در این جلسه ضمن بررسی پیش نویس تفاهمنامه میان وزارت میراث فرهنگی و سازمان محافظت از محیط زیست مقرر شد برای اولین بار شاخص احترام به محیط زیست با حضور نماینده این سازمان در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی لحاظ شود.

1402/03/12
14:16:47
5.0 / 5
428
تگهای خبر: آموزش , خدمات , روستا , زمینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری