یك فعال میراث فرهنگی در فارس مطرح كرد:

تداوم صدمه ها بر پیکر بنای چهارصفه های دوسیران

تداوم صدمه ها بر پیکر بنای چهارصفه های دوسیران به گزارش آثارنیوز، فارس یک فعال میراث فرهنگی در فارس اظهار داشت: داده های جمع آوری شده در محل و مقایسه‌ی تصاویر ˮچهارصفه هایˮ دوره‌ی ایلخانی در روستای تاریخی دوسیران نشان می دهد، علاوه بر آنکه شدت فرسایش های طبیعی در این بناها افزایش پیدا کرده، صدمه های وارد شده با منشأ انسانی شامل حفاری های غیر مجاز و بخصوص از بین بردن قسمتهایی از این گچ بری ها هم بیشتر شده است.


عباس پور در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: اوایل دهه‌ی نود برای انجام یک کار پژوهشی، تصاویری از چهارصفه های روستای تاریخی دوسیران را ثبت کردم و طی روزهای گذشته برای انجام مطالعه ی دیگر به این روستا رجوع داشتم و متوجه شدم بعضی از گچ بری های تاریخی و نفیس در یکی از چهارصفه های دوره‌ی ایلخانانی این روستا، از بین رفته و در بعضی از آنها، شدت فرسایش باعث از بین رفتن سطوح گچ بری ها شده و چند قطعه‌ی دیگر از این گچ بری ها هم به صورت مشخص با ضرباتی که منشأ انسانی داشته اند، از بین رفته اند.
او افزود: باتوجه به این که تقریبا تمامی قطعات شکسته شده در محل مشاهده شدند، میتوان احتمال داد این اقدام یا از سر جهل و ناآگاهی توسط فرد یا افرادی انجام شده یا این که ضاربان به غلط و تحت تاثیر تبلیغات اشتباه و سودجویانه به دنبال یافتن اشیا تاریخی بوده اند. اشیائی که به هیچ وجه نمی توانند در دیواره ها قرار گرفته باشند و تنها تفکرات اشتباه بعضی از سودجویان می تواند منجر به بروز چنین خسارت های جبران ناپذیری برای تاریخ و هویت این منطقه شود.
عباس پور اظهار داشت: علاوه بر این تخریب ها، به علت اجرا نشدن طرح های مرمتی و استقامت بخشی، گچ بری های زیبا و تاریخی این چهارصفه ها، بخصوص در چهارصفه غلامحسین نادری با فرسایش شدید ناشی از عوامل جوی مواجهند. خوردگی گچ ها، پوسیدگی و پوسته شدن برخی سطوح گچ بری ها و... همچون بیشترین صدمه هایی هستند که در این گچ بری ها دیده می شوند.
او اظهار داشت: خوشبختانه طی سالهای گذشته، طرح های حفاظتی برای محافظت از چهارصفه های روستای تاریخی دوسیران در دست تهیه بوده و تلاشهای گوناگونی از راه گروههای مردمی و مسؤلان مختلف محلی برای افزایش توجه ها به ظرفیت های متعدد این روستا دنبال شده و اخیرا برخی زیرساخت های جدید که باعث تقویت حضور گردشگران می شود هم به این روستا اضافه شده است اما نیازمند آن هستیم که هرچه زودتر با تزریق بودجه و آغاز فعالیتهای اجرایی و میدانی، پروژه های حفاظتی و استقامت بخشی محقق شود تا ضمن کمک به کاهش روند تخریب های ناشی از فرسایش، شاهد بهبود کنترل ها و پیشگیری از تخریب های بیشتر با منشأ انسانی هم باشیم.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، دوسیران در غرب استان فارس، یکی از روستاهای تاریخی برجسته در نواحی جنوبی کشور به حساب می آید که دارای آثار مختلف تاریخی همچون هفت ساختمان جداگانه که بعنوان چهارصفه شناخته می شوند و بعنوان بناهای دوره‌ی ایلخانی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند، چند قبرستان تاریخی با شیرهای سنگی و گورنوشته های متعدد، بافت تاریخی و آثار پراکنده مختلف دیگری است. خصوصیت های مختلف تاریخی و طبیعی این روستا، سبب شده که دوسیران بعنوان یکی از روستاهای تاریخی استان فارس که قابلیت زیادی برای جذب توریست دارد، شناخته شود.
عباس پور در این مورد اظهار داشت: روستای تاریخی دوسیران نیازمند توجه ویژه و تمرکز پژوهش های مستقل است که در صورت استقرار پایگاه مطالعاتی و حفاظتی در شهرستان کازرون، میتوان امید داشت با افزایش مطالعات در مورد تاریخ روستای دوسیران و تمرکز طرح های حفاظتی و مرمتی، بتوان نسبت به احیاء و محافظت از بناهای پرارزش و شاخص این روستای تاریخی اقدام نمود.
او تصریح کرد: اهالی روستای دوسیران همچون ساکنان روستاهای تاریخی ایران هستند که آشنایی خوبی با ارزش های این روستا دارند و می توانند بعنوان یک بازوی اجرایی توانمند و موثر در برنامه های حفاظتی و کنترلی مشارکت داشته باشند. ازاین رو محصور کردن این چهارصفه ها و کنترل و نظارت بر ورود و خروج گردشگران با استفاده از توانمندی ها و انگیزه های بالای اهالی روستای دوسیران، می تواند کمک شایان توجهی در محافظت از این بناهای تاریخی داشته باشند.
به قول این فعال میراث فرهنگی، چهارصفه ها، که یکی از کهن ترین الگوهای معماری در ایران محسوب می شوند؛ شامل یک تالار مرکزی به شکل به علاوه با چهار درگاه بوده که معمولا با سقف های هلالی یا جناغی مسقف شده و در هر ضلع هم دارای اتاق هایی جداگانه و همینطور طاقچه ها و تزئینات مختلف است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، بعضی از چهارصفه های روستای دوسیران دارای گچ بری های زیبایی با نقوش مختلف اسلیمی، ختایی و... و همینطور کتیبه های خطی با متن «لا اله الا الله» و حدیث نبوی است و از خصوصیت های برجسته‌ی گچ بری ها و کتیبه های چهارصفه های روستای دوسیران، وجود عناصر و خصوصیت های گچ بری از دوره های مختلف هنری در حد فاصل دوره ساسانی تا دوره ایلخانی است که اهمیت آنها را نسبت به سایر چهارصفه های ایران، دو چندان می کند.












منبع:

1402/03/01
13:18:43
5.0 / 5
333
تگهای خبر: بنا , تاریخ , توریست , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری