به منظور احیا، مرمت و تغییر كاربری انجام می شود؛

تهاتر شهرداری و شرکت پست برای تملک خانه مستوفی الممالک

تهاتر شهرداری و شرکت پست برای تملک خانه مستوفی الممالک به گزارش آثارنیوز، مدیر بافت تاریخی تهران اظهار داشت: شهرداری تهران و شرکت پست، برای تملک خانه تاریخی مستوفی الممالک تهاتر می کنند تا بعد از سال ها این بنا مرمت و احیا شود.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، بنای تاریخی مستوفی الممالک یکی از بناهای پرارزش شهر تهران در محله سنگلج است که سال ها در مالکیت شرکت پست ایران قرار داشت و هر بار فعالان میراث فرهنگی اخطار می دادند که این بنای تاریخی پرارزش در خطر قرار دارد. خطر آن هم مرمت های غیر اصولی، عدم مرمت های اضطراری و عدم رسیدگی شرکت پست به آن است. هر چند بعضی از وزرای ارتباطات در اینباره قول هایی دادند اما هیچگاه اجرایی نشد بلکه این بنا چند بار در اختیار عوامل ساخت فیلم و سریالهای مختلف قرار گرفت و هر بار ردی از آثار آنها روی این بنا ماند. هم اکنون تنها بعضی از افراد می توانند از آن بازدید کنند اما در واقع کار خاصی برای مرمت، احیا یا کاربری آن نمی گردد.
ولی اکنون، نیما نیازمند مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران به خبرنگار مهر می گوید: این بنای تاریخی مقرر است در تهاتری با شهرداری تهران و شرکت پست در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد. نیازمند اعتقاد دارد که با این تهاتر، خانه تاریخی مستوفی الممالک می تواند احیا شده و نجات پیدا کند. وی در اینباره می گوید: قبل از سال شرکت پست قیمتی حدود متری ۴۰ میلیون تومان برای دو هزار متر بنا پیشنهاد کرد که رقم سنگینی است. قرار شد این مبلغ کارشناسی شود. بعد از آن نصف این مبلغ از راه دیون و بدهی های شرکت پست به شهرداری تهران جبران شود و نصف دیگر آن هم یا به حساب بدهی های آینده این شرکت به شهرداری محاسبه شود یا قسمتی از آن پول را بدهیم یا این که مبلغی از این دیون بخشیده شود.
وی ادامه می دهد: تا کنون موافقت ها برای در اختیار قرار دادن خانه مستوفی الممالک به شهرداری تهران از جانب دو طرف انجام شده است و تنها کارشناسی قیمت مانده است. بعد از آن باید یک کاربری فرهنگی برای بنا مشخص کرد و آنرا احیا و مرمت نماییم. نیازمند این روش را آرمانی می داند اما در عین حال می گوید: اگر این اتفاق بیفتد می تواند الگویی برای بناهای دیگر باشد. چون میراث فرهنگی توان خرید این بناها را ندارد و شهرداری هم موظف به محافظت از بناهای تاریخی است. پس میتوان با کمک ارگان ها و نهادهای مختلف از این طریق به حفظ بناهای شهر کمک کرد. در سال ۹۹ حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اظهار داشته بود: این خانه متعلق به وزارت ارتباطات است که دو سال پیش در مورد وضعیت نامناسب آن تذکری را مطرح کرده و درپی آن وزیر محترم ارتباطات اعلام نمودند که قصد مرمت آنرا دارند. وی اظهار داشته بود: گویا بعد از این تذکر اقداماتی هم انجام شده اما باید بگویم در بازدیدی که حدود دو هفته پیش و به مناسب هفته میراث فرهنگی از این خانه داشتم، مشاهده کردم که وضع آن اصلاً مناسب نمی باشد. نظری از شهرداری تهران، شهردار منطقه، مسؤلان مربوطه و وزارت ارتباطات درخواست نمود که هرچه سریعتر مرمت این خانه بسیار پرارزش را تمام کرده و اضافه کرد: مسؤلان مربوطه باید با تکمیل مرمت این ملک، امکان بازدید مردم از آنرا هم فراهم نمایند.

1402/02/31
11:08:42
5.0 / 5
327
تگهای خبر: بنا , بنای تاریخی , تاریخ , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری