ظروف دست دوم گنجینه تاریخی از آب درآمدند

ظروف دست دوم گنجینه تاریخی از آب درآمدند آثارنیوز: دو ظرفی که در یک فروشگاه خیریه به قیمت ناچیزی فروخته شدند در نهایت به عنوان آثار تاریخی بجای مانده از یکی از دودمان های سطلنتی چین شناسایی شدند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از آرت نت، دو ظرف متعلق به دودمان «چینگ» کشور چین که زمانی در یک فروشگاه خیریه لندنی به قیمت ۲۵ دلار فروخته شده بودند، در حراجی «رازبریز» که شانزدهم می سال جاری برگزار می شود با قیمت تخمینی ۶۳، ۰۰۰ دلار به مزایده گذاشته خواهند شد.
بر روی این دو ظرف که حدودا ۱۲ سانتی متر ارتفاع دارند، تصاویر گل های داوودی قرمز و زرد به همراه نیلوفرهای آبی نقش بسته است. مُهر امیر چیان لونگ نیز با رنگ آبی زیر لعاب این ظروف حک شده است.


«بیل فارست» کارشناس حراجی «رازبریز» با اشاره به این که مالک فعلی این ظروف در زمان خرید آنها از اصالت ظروف باخبر نبود، بیان کرد: «سفالگری این ظروف بسیار ماهرانه انجام شده و نقش های آنها نیز با مهارت بالایی طراحی شده است. اساسا نمی توان فروشگاه های خیریه را برای شناسایی نکردن چنین اشیاء خاصی سرزنش کرد، چونکه تنوع و تعداد اشیائی که به این فروشگاه ها اهدا می شود بسیار زیاد است.»


فردی که این ظروف را از فروشگاه خیریه خریداری نموده بود، قسمتی از سود حاصل از فروش این ظروف در حراجی را به خیریه اهدا خواهدنمود.
این اولین باری نیست که ظروف منقش به گل های داوودی و نیلوفر آبی در حراجی فروخته می شوند. در سال ۲۰۲۱، یک جفت ظرف مشابه در حراجی ساتبیز لندن به قیمت ۳۵۰، ۰۰۰ دلار به فروش رسید. در سال ۲۰۱۳ نیز یک جفت دیگر در حراجی هنگ کنگ کریستیز به قیمت ۷۸۲، ۰۰۰ دلار بفروش رسید. نبود درپوش ظرف ها و ایجاد چند ترک بسیار ریز بر روی ظروف خریداری شده از خیریه سبب شده تا ارزش آنها به اندازه سایر ظروف مشابه فروخته شده نباشد.



1402/02/22
20:32:25
5.0 / 5
386
تگهای خبر: آثار تاریخی , تاریخ , خرید , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری