برگزاری آئین دوهزار ساله بیل گردانی در نیم ور

برگزاری آئین دوهزار ساله بیل گردانی در نیم ور به گزارش آثارنیوز، مرکزی آئین کهن و سنتی دو هزار ساله بیل گردانی نیم ور با شرکت قهرمانان و پهلوانان و شناخت نفرات برتر برگزار گردید.



به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، مراسم سنتی و تاریخی بیل گردانی نیم ور عصر جمعه ۸ اردیبهشت ماه در محل سکوی بیل گردانی نیم ور برگزار شد.

این مراسم که با حضور حسین محمودی و سید حسن حسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی و تعدادی از مسؤلان شهر نیم ور و با استقبال مردم و به منظور پاسداشت آب برگزار شد، با رژه نمادین کشاورزان شروع شد.

سجاد صفری، شهردار نیم ور در این مراسم با اشاره به تاریخ بیشتر از دو هزار ساله شهر نیم ور، اظهار داشت: بیل گردانی یکی از نمادهای این تاریخ کهن است. بند نیم ور بعنوان یکی از آثار تاریخی این شهر، در معرض خطر است و باید مسؤلان استانی و شهرستان نگاه ویژه ای به این اثر تاریخی داشته باشند.

بر اساس این گزارش، قبل از آغاز بیل گردانی توسط پهلوانان، برخی از هنرمندان روستای راوه دلیجان به انجام مراسم سنتی رقص و چوب بازی این روستا پرداختند. سپس، کشاورزان به صورت نمادین با نوای جارچی و میراب روستا برای انجام لایروبی فراخوانده شده و تقسیم کار بین آنان انجام شد. میراب شهر بر کار لایروبان نظارت کرده و با بیان پایان لایروبی، کشاورزان را به انجام بیل گردانی فرا خواند.

فرمانده بیل گردانان در گزارشی به فرمانده خود، علت خشکی درختان حاشیه رودخانه لعل بار و تشنگی زمینهای کشاورزی منطقه را حفر چاه در راه رودخانه و برداشت غیر مجاز از رودخانه عنوان نمود.

سپس لایروبان هر دانگ، یکی از بیل های خویش را در میدان قرار دادند تا ۷ بیل در میدان بیل گردانی قرار داده شود، در ادامه بیل ها در دو دسته سه تایی و چهارتایی با طناب به یکدیگر بسته شدند و پهلوانان با رژه کشاورزان، مراسم بیل گردانی را آغاز کردند.

ابتدا سه نفر از دانش آموزان که در مراسم بیل گردانی آموزشگاهی مقام های برتر را کسب کرده بودند، به انجام این مراسم پرداختند. سپس پهلوانان بزرگسال و پیشکسوتان این هنر، به اجرای این آئین پرداختند. به تن داشتن لباس سنتی و نخوردن بیل به زمین، از قوانین این مراسم است و همین قوانین، مبنای امتیازدهی و اعلام نفرات برتر مراسم است.

در پایان مراسم، امیرحسین برزکار، صادق حسینی و امیرعلی عمادی فر با رای هیئت داوران عنوان های اول تا سوم را کسب کردند و جوایز خویش را از دست مسؤلان دریافت نمودند.

به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، تجهیز و ساماندهی سکوی بیل گردانی یکی از مطالبات مسئولین، عوامل برگزاری و مردم در این مراسم بود.








منبع:

1402/02/09
10:02:49
5.0 / 5
466
تگهای خبر: آئین , آثار تاریخی , آموزش , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری