برنامه های روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی

برنامه های روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی به گزارش آثارنیوز، مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی با تشریح برنامه های ۲۹ فروردین ماه که در تقویم جهانی «روز بناها و محوطه های تاریخی» نام گذاری شده است، از تجلیل کنشگران و فعالان میراث فرهنگی و برگزاری نشست های علمی با مبحث درگیری میراث فرهنگی با سیل، زلزله و فرونشست اطلاع داد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، فاطمه داوری در آستانه روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به پیشینه شکل گیری شورای بناها و محوطه ها و انگیزه نام گذاری ۱۸ آوریل به این عنوان با هدف ایجاد فرصت گفتمان و توجه به ظرفیت های حوزه میراث فرهنگی، اظهار نمود: ایکوموس (شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی) به دنبال اینست که از دل بناها و محوطه ها، دانش و رهیافتی را دریافت نماییم، از همین رو هر سال تحولاتی را در زمینه اقدامات اقلیمی رقم بزنیم. از همین رو هر سال شعاری را به این روز اختصاص می دهد که سال قبل تغییرات اقلیمی و سال جاری تحولات میراث فرهنگی برای روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در نظر گرفته شده که محور برنامه های سال جاری ما است.
مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی با بیان اینکه نگاه تحول آفرین، محور دیگری برای برنامه ریزی های سال جاری بوده تا تحول های بنیادی را رقم بزنیم، اضافه کرد: در گام نخست باید بتوانیم مردم و بهره برداران را توانمند نماییم که بانی حفاظت باشند، بر همین مبنا برای اختصاص بسته حمایتی و تسهیلات مرمت در بافت های تاریخی توافق شد.
داوری اضافه کرد: نهایت همکاری با دستگاههای متولی حفاظت که دارای حوزه اشتراکی فعالیت با ما هستند رویکرد دیگر ما بوده، مثل اقدام مشترک با بنیاد مسکن و احیا ۱۰۰ روستای تاریخی که اقدام مشابهی را با اوقاف در پیش داریم.
مدیرکل بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی در ادامه ضمن اشاره به برنامه روز جهانی بناها و محوطه، از برگزاری چهار نشست علمی با محوریت تغییرات اقلیمی همچون سیل، زلزله و فرونشست، با عنایت به درگیری اصفهان با فرونشست، سیل یزد و زلزله خوی اطلاع داد و اضافه کرد: نشست علمی «خوانش دانش بومی و سنتی بافت چ های تاریخی» هم در شیراز برگزار می گردد.
داوری همینطور از تجلیل کنشگران و فعالان میراث فرهنگی در روز ۲۹ فروردین ماه، همزمان با روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی و برگزاری دو نمایشگاه در حوزه فناوری شناختی میراث فرهنگی و تحولات مرمت اطلاع داد.



1402/01/29
10:31:17
5.0 / 5
366
تگهای خبر: بنا , تاریخ , روستا , زمینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری