معاون میراث فرهنگی كهگیلویه و بویراحمد:

سد خرسان کاوش نجات بخشی می شود

سد خرسان کاوش نجات بخشی می شود به گزارش آثارنیوز، معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد از کاوش نجات بخشی دو محوطه تاریخی در محدوده آبگیر سد «خرسان» اطلاع داد.


رحیم دادی نژاد در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه محوطه های تاریخی «ده پایین» و «لَه سَواره» از محوطه هایی هستند که مقرر است در سال جدید کاوش شوند، اضافه کرد: این دو محوطه در محدوده آبگیر سد «خرسان ۳» قرار دارند و در آینده ای نزدیک با آبگیری این سد به زیر آب می روند، ازاین رو باید کاوش نجات بخشی در این دو محوطه تاریخی صورت گیرد.
وی همینطور اظهار نمود: سال قبل پرونده های حریم روستای تاریخی امامزاده علی (ع)، پل پریم، بازبینی حریم بافت تاریخی دهدشت، بنای تاریخی امامزاده محمود چرام و کوشک گودنگون گچساران را آماده کرده ایم، اما به علت اینکه جلسه شورای حریم تشکیل نشد، هنوز حریم این آثار تاریخی مصوب نشده است و منتظر هستیم در جلسه ای که سال جاری تشکیل می شود به تصویب برسد.
دادی نژاد در رابطه با اولویت های ثبت ملی آثار کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: تمرکز سال جاری میراث فرهنگی در حوزه ثبت ملی بناهای تاریخی روستاهایی است که تابحال ثبت ملی نشده اند، روستای «ده عزیزی» دارای یک معماری بومی است و همین معماری سبب شده تا قابلیت ثبت در لیست آثار ملی را داشته باشد. همینطور تک بناهایی در روستاهای «موگر»، «القچین سفلی» و «سرکوه راک» وجود دارد که باید ثبت ملی شوند.
او افزود: در حوزه میراث ناملموس هنوز پرونده ای آماده نکرده ایم، اما آنچه برای ما در اولویت است آداب و رسومی به جا مانده در سطح استان است که در معرض فراموشی قرار گرفته اند.
به قول معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، بناهای تاریخی «پل پاتاوه»، «بافت تاریخی دهدشت»، «بازار بافت تاریخی»، «بابا احمد بهمئی»، «قلعه چرزو» و بناهای تاریخی «امام زاده علی (ع)» همچون اماکنی هستند که در سال ۱۴۰۲ مرمت می شوند.





1402/01/24
16:22:34
5.0 / 5
464
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , بنای تاریخی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری