آخرین سرنوشت مجسمه یک تنی قاچاق شده در آمریکا

آخرین سرنوشت مجسمه یک تنی قاچاق شده در آمریکا به گزارش آثارنیوز، مقام های ایالات متحده آمریکا مجسمه تاریخی را که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده بود، به مکزیک بازمی گردانند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از آرت نیوزپیپر، مقام های مکزیک از بازیابی یک مجسمه عظیم حکاکی شده متعلق به دوران «تمدن اولمک» خبر دادند که چند دهه پیش از این کشور ربوده شده بود.
وزیر امورخارجه مکزیک اعلام نمود که این مجسمه تاریخی پیدا شده است و بزودی به خانه اش بازگردانده خواهد شد.
به قول مقام های مکزیک، این مجسمه توسط واحد قاچاق آثار تاریخی دادستان ناحیه منهتن کشف شده است، اما جزئیات بیشتری در رابطه با بازیابی این اثر تاریخی اعلام نشده است.
به قول مؤسسه ملی انسان شناسی و تاریخ مکزیک، این مجسمه حکاکی شده که بعنوان «اثر تاریخی شماره ۹» شناخته می شود، ۱.۸ متر طول و ۱.۵ متر عرض دارد و وزن آن حدود یک تٌن است.
این مجسمه «هیولای زمین» را به تصویر می کشد که در میان پیکرنگاری های «اوملک» یک مبحث رایج است و به نظر می آید قدمت آن به فاصله سالهای ۸۰۰ قبل از میلاد تا ۴۰۰ قبل از میلاد برسد. این اثر تاریخی در واقع از محوطه دیرینه شناسی بزرگی خارج شده است که در جنوب مرکزی مکزیک واقع است.
به قول یکی از متخصصان این محوطه باستان شناسی، دهان باز این مجسمه نمادی از دروازه ای به سمت جهان زیرین است و ریسمان هایی که در اطراف دهان آن قرار دارند هم نشان دهنده دسترسی به یک غار است.
هرچند هنوز نحوه خروج این مجسمه از محوطه دیرینه شناسی مکزیک مشخص نمی باشد، اما مقامات معتقدند این کار به صورت غیرقانونی صورت گرفته است و در سال ۱۹۵۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا بوده است.
این مجسمه اوملکی، جدید ترین مورد در میان هزاران اثر تاریخی است که در چند سال گذشته از سراسر جهان راهی مکزیک می شود.
هفته گذشته بود که مقام های فرانسه، ایتالیا و آلمان در مجموع ۸۶ اثر فرهنگی را به مکزیک بازگرداندند.




منبع:

1402/01/15
15:17:06
5.0 / 5
560
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستان شناسی , تاریخ , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری