اخبار فرهنگی هنری در دو روز گذشته:

از سیمرغ داران 1401 تا تازه هایی از فرامرز پایور و اصغر فرهادی

از سیمرغ داران 1401 تا تازه هایی از فرامرز پایور و اصغر فرهادی به گزارش آثارنیوز، از اخبار مهم در تعطیلاتی که پشت سر گذاشتیم، به پایان رسیدن چهل و یکمین جشنواره بین المللی فجر و حواشی آخرین روز آن بود، همینطور فرامرز پایور و اصغر فرهادی از چهره هایی بودند که خبرهایی از آنها در این دو روز در ایسنا منتشر گردید.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، جمعه، ۲۱ بهمن در آخرین روز جشنواره فیلم فجر، فیلم «آن ها مرا دوست داشتند» در سینمای رسانه نمایش داده شد و نشست خبری آن هم با اعتراض تند یکی از عوامل به بازیگران این فیلم همراه بود.
فیلم سینمایی «متروپل» هم یکی دیگر از فیلم هایی بود که در آخرین روز جشنواره فجر به نمایش درآمد، در نشست مطبوعاتی این فیلم هم سازندگان آن تاکید نمودند «فیلمشان به علت مصلحت اندیشی ها در جشنواره اکران شده است چون که این فیلم هنوز کامل نشده است و باید بر روی آن کار شود.» این فیلم سینمایی با نامزدی در ۱۳ شاخه رکورددار کسب جایزه در قسمت سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شد. این فیلم درنهایت هم جایزه هایی چون بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری را به خود اختصاص داد.
همچنین شامگاه جمعه نشست مطبوعاتی با برخی فیلمسازان خارجی حاضر در جشنواره فیلم فجر برگزار شد که با قدردانی از دعوت به این رویداد سینمایی از تعدادی کارگردان مشهور سینمای ایران در عرصه جهانی بعنوان استادان معنوی خود یاد کردند. مراسم ضیافت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با فیلمسازان جشنواره و میهمانان خارجی این رویداد در هتل پارسیان آزادی شب پیش از آن برگزار شد.
چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در نهایت روز شنبه ۲۲ بهمن ماه به ایستگاه پایانی خود رسید و با معرفی بهترین های سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ دفتر این دوره از جشنواره هم بسته شد.
سیمرغ بهترین فیلم به « سینما متروپل» سید حامد حسینی، سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران و سیمرغ بهترین فیلم اول به «اتاقک گلی» به داود صبوری، سیمرغ بلورین جایزه دبیر جشنواره به «گل های باوارده» به تهیه کنندکی سعید سعدی، سیمرغ بهترین کارگردانی به محمدعلی باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»، سیمرغ بهترین بازیگر زن نقش اول اهدا شد به پردیس پورعابدینی برای فیلم «غریب»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سارا حاتمی برای «کت چرمی»، دو سمیرغ بلورین بهترین بازیگر مرد به مجید صالحی برای «شماره ۱۰» و علی نصیریان برای فیلم «هفت بهار نارنج» و سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد به سجاد بابایی برای فیلم «استاد» اهدا شد.
درباره جزئیات و حاشیه های اختتامیه جشنواره بخوانید:
ُبغض محمد خزاعی در اختتامیه فیلم فجر
دبیر جشنواره فیلم فجر: کوشیدیم میزبانی شایسته باشیم
وزیر ارشاد در اختتامیه: جشنواره فجر سال جاری ادای دین به ساحت هنر بود
صحبت های خاص مجید صالحی بعد از گرفتن سیمرغ جشنواره فیلم فجر/ همدیگر را از ریشه نزنیم!
ابوالفضل پورعرب: تکلیف ما با حاتمی کیا روشن است / بیایید یکدیگر را ببخشیم
باشه آهنگر: باید از همه مردم ایران عذرخواهی نماییم / اگر دیر شود آسیب ها جبران شدنی نیست
این در حالی بود که تا روز جمعه هنوز داوران این دوره از جشنواره معرفی نشده بودند و روز جمعه و آخرین روز جشنواره، مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر اسامی داورها و نامزدهای شنواره را معرفی نمود و در ادامه هم داوران بخش های مختلف بین الملل که شامل بخش های مقاومت، بین الادیان، جلوه گاه شرق و سینمای سعادت می شود، عرضه شدند.
درباره آخرین روز جشنواره بیشتر بخوانید:
وقتی «ب. و.» در جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت

چرا جشنواره فجر از موسیقی «فرامرز پایور» استفاده کرد؟
در موشن گرافی سی وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، بخشی از چهارمضراب «عشاق» اثر زنده یاد فرامرز پایور ـ موسیقیدان، آهنگ ساز و نوازنده سنتور ـ استفاده شده است. همین مساله بهانه ای شد تا یادی نماییم از این شاگرد «صبا» که جدا از آثار گرانبهایی که در «گلها» و دنیای موسیقی خلق کرد، شاگردان ارزشمندی چون محمدرضا شجریان را به موسیقی ایرانی هدیه داد.

خرید آثار تجسمی در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شد
در بازدید از نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصویب بحث خرید آثار تجسمی در کمیسیون فرهنگی دولت اطلاع داد و این اقدام را گامی موثر در جهت رونق بیشتر فضای تجسمی کشور عنوان نمود.
این روزها موزه هنرهای معاصر تهران میزبان نمایشگاه «آینه در آینه ۲» در جریان پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر است که برای محتوای نمایش گذاشته شده، ۵۷ اثر از قربان خلیلی روی دیوار رفته است. در گزارشی مروری بر آثار این نمایشگاه داشتیم.

چند خبر کوتاه از سینما
همچنین اعلام گردید که مستند «رموز سطح» به کارگردانی ژرژ پاول سیسری در خانه هنرمندان ایران روز یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ به نمایش درمی آید و اصغر فرهادی بعنوان رئیس هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم لوکزامبورگ انتخاب گردید.
«کارلوس سائورا» کارگردان مطرح سینمای اسپانیا و یکی از پرکارترین سینماگران مولف این کشور در سن ۹۱ سالگی و «هیو هادسن» کارگردان بریتانیایی فیلم برنده اسکار «ارابه های آتش» در سن ۸۶ سالگی درگذشتند.
نخستین تریلر از فیلم کمدی جدیدی به نام «نقاش» در حالی منتشر گردید که «اوون ویلسون» در نقش شخصیتی مشابه «باب راس» چهره معروف برنامه تلویزیونی «لذت نقاشی» مقابل دوربین می رود.

ناتوانی مجری یا داغ کردن تنور آنتن؟
در روزهای اخیر برخی برنامه های تلویزیونی گرفتار حاشیه هایی شدند که خیلی از کارشناسان رسانه و مخاطبان بر این باور بودند که در صورت اجرای صحیح برنامه ها توسط مجری ها یا واکنش صحیح از جانب آنها نسبت به آنچه روی آنتن زنده عنوان شد، شاید این اتفاقات را شاهد نبودیم؛ ازاین رو با امیدعلی مسعودی از اساتید ارتباطات گفت وگویی داشتیم.

تعداد خبرگزاری های ایران کم می شود؟
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درصدد کاهش تعداد خبرگزاری های فعال در کشور برآمده است و این اقدام را از خود رسانه های دولتی شروع خواهد کرد؛ بر طبق این تصمیم و در صورت تایید نهایی رئیس جمهور، پنج تا ۶ خبرگزاری در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ادغام خواهند شد.
زمان انتشار فصل سوم و پایانی سریال «پوست شیر» مشخص شد؛ پلت فرم پخش کننده در خبری زمان پخش فصل سوم سریال را از چهارشنبه ـ ۱۰ اسفند ماه ـ اعلام نمود و بر طبق این خبر، فصل سوم، فصل پایانی سریال خواهد بود.
همچنین در فضای مجازی تصاویری از هک شدن برنامه تلوبیون هنگام سخنرانی رئیس جمهور منتشر گردید که روابط عمومی تلوبیون اعلام نمود که «پلتفرم تلوبیون امروز همانند گذشته درحال سرویس دهی به مخاطبان بوده است. پخش زنده سخنرانی رئیس جمهور محترم در مراسم ۲۲ بهمن و آرشیو آن بدون اختلال در دسترس بوده است. درحال بررسی فنی تصاویر انتشار یافته در فضای مجازی هستیم. نتایج بررسی ها، اطلاع رسانی خواهد شد.»

فرهنگ ممنوعیت پذیر نیست
محمدکاظم اخوان در رابطه با واکنش هایی که نسبت به جوایز و جشنواره ها وجود دارد، می گوید: فرهنگ و هنر، فیلم، کتاب و... به هیچ عنوان تحدید و تهدیدپذیر و همینطور ممنوعیت پذیر نیستند.
در ادامه اعلام گردید که مراسم اهدای ششمین دوره جایزه و نشان «ابوالحسن نجفی» سه شنبه ۲۵ بهمن از ساعت ۱۵ در مرکز فرهنگی شهر کتاب به صورت مجازی برگزار می گردد.
انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران هم اعلام کرد، نوشین جعفری ـ عکاس مطبوعات ـ روز جمعه ۲۱ بهمن ماه، از زندان آزاد شد.

در حاشیه های نمایشگاه گردشگری چه اتفاقاتی رقم خورد؟
مدیر اجرایی توریسم قطر در مسافرت به ایران، با بیان اینکه ایران یکی از ۱۵ بازار هدف گردشگری این کشور است، تفاهمنامه افزایش پروازهای مستقیم بین دو کشور را امضا کرد و از برنامه قطر برای افزایش شمار سفر ایرانیان به این کشور اطلاع داد.
سخنگوی دولت هم در بازدید از نمایشگاه گردشگری در رابطه با اختصاص سهمیه ویژه بنزین برای سفرهای نوروز، اظهار داشت: فعلاً صبر کنید تا پیش از نوروز مشخص می شود. همینطور وزیر کشور در جریان بازدید از این نمایشگاه اظهار داشت: گردشگری از برنامه چشم انداز ۲۰ ساله عقب است و باید تلاش نماییم این فاصله کم تر شود.
شانزدهمین نمایشگاه گردشگری، همزمان با نمایشگاه صنایع دستی تهران، به مدت چهار روز در محل نمایشگاه های بین المللی تهران فعال بود و در حاشیه این نمایشگاه اعلام گردید که «گردشگری شبانه در تهران» از سوم فروردین ماه، همزمان با آغاز ماه رمضان در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ اجرا می شود.

خطر در کمین آثار باستانی و هنری موزه هاست
پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی با این اخطار که آثار باستانی و تاریخی در مخازن و ویترین های موزه ها، در معرض خطر و صدمه ها و خوردگی های جدی هستند، از اجرای طرحی با هدف بهبود کیفیت ساخت ویترین ها و کابینت های موزه ای اطلاع داد.
همچنین مصر درهای مقبره ۴۰۰۰ ساله ای واقع در غرب «اقصر» را به روی عموم مردم باز کرد.

حاشیه نگاری فرهنگی از راهپیمایی ۲۲ بهمن
«جشن ملی و خانوادگی ملت ایران» در راهپیمایی ۲۲ بهمن با حضور اقشار مختلف مردم ایران، بار دیگر نمادی از وحدت و انسجام ملی شد که در جریان آن اقدامات فرهنگی هنری متنوعی شکل گرفت. در این گزارش حاشیه نگاری فرهنگی از راهپیمایی ۲۲ بهمن را بخوانید.
پیشنهادهایی برای خواندن:
/نقد فیلمهای جشنواره/ «وابل»؛ عذاب "اجتماعی"
/نقد فیلمهای جشنواره/ «غریب»؛ در خدمت و غفلت ادبیات
/نقد فیلمهای جشنواره/ «گل های باوارده»؛ پول نفت...
مدیر فیلمخانه ملی ارمنستان: شیفته عباس کیارستمی و اصغر فرهادی هستم
«دختری با گوشواره شیشه ای» که ۱ پوند هم نمی ارزید ؟
گَشتی ۱۰ ساله در پوسترهای جشنواره فیلم فجر
رسمی جدا افتاده از «عروسی پیرشالیار»




منبع:

1401/11/23
14:14:10
5.0 / 5
398
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , پرواز , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری