به مناسبت سالروز تولد تئاتر شهر

یک روایت اعجاب انگیز و چند عکس دیدنی

یک روایت اعجاب انگیز و چند عکس دیدنی به گزارش آثارنیوز، باورش دشوار می باشد که پدر بزرگ ها و مادربزرگ هایی که ساعات تفریح و تفرج خویش را در کافه شهرداری می گذراندند، می توانستند پیشبینی کنند ساختمان قشنگی که بعدا به جای این کافه ایجاد می شود، یکی از جریان سازترین مکانهای کشورمان خواهد شد ولی حقیقت اینست که تقدیر برای کافه شهرداری چنین سرنوشتی رقم زده بود.


بنای مدوری که امروزه در هیاهوی دستفروش های چهاراره ولیعصر می کوشد زیبایی خویش را به رخ بکشد، بنایی که ۵۰ سال است به اسم تئاتر شهر می شناسیم، زمانی کافه شهرداری بوده و محلی برای سپری کردن اوقاتی خوش.




۵۰ سال پیش به مهندس علیرضا سردار افخم که معماری نوجو بوده می سپارند که بنایی را بعنوان تئاتر شهر پایه گذاری کند. او هم برای ساخت این ساختمان، طرحی نو در می اندازد و بنایی، طراحی می کند که گرچه به لحاظ فنی اشکالات و ایرداهایی هم داشته، اما از زیبایی و منحصر فرد بودن چیزی کم نداشته است.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، تئاتر شهر در آغاز، فقط یک سالن اصلی داشت که روز هفتم بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با نمایش «باغ آلبالو» نمایشنامه مشهور چخوف و کار آربی اوانسیان راه اندازی شد.
مدتی بعد برای مدیریت این مجموعه علی رفیعی را انتخاب کردند، هنرمندی که در سوربن فرانسه و در مقطع دکترا دانش آموخته تئاتر بود و به جز آن تحصیلات عالیه ای هم در زمینه جامعه شناسی داشت.
این هنرمند تحصیل کرده که به علت دلتنگی برای خانواده و وطن خویش، پیشنهاد تحصیل در دانشگاه میشگیان را رد کرده بود، البته چندان هم سر به راه نبود.
زنده یاد عزت الله انتظامی، فرخ غفاری و علی نصیریان در تئاتر شهر


منبع:

1401/11/08
11:52:26
5.0 / 5
395
تگهای خبر: بنا , راه اندازی , زمینه , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری