ساماندهی و مرمت 30 اثر تاریخی خراسان شمالی

ساماندهی و مرمت 30 اثر تاریخی خراسان شمالی به گزارش آثارنیوز، خراسان شمالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی از مرمت ۳۰ اثر تاریخی خراسان شمالی در ۹ ماهه سالجاری اطلاع داد.


علی مستوفیان در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: در این بازه زمانی ۳۰ اثر تاریخی سطح استان با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد و ۹۷۷ میلیون ریال مرمت شد.
مستوفیان اضافه کرد: از آثار مرمت شده میتوان به مقبره حمام روستای استاد، گرمابه استاد و بابا و بی بی در فاروج، شهر بلقیس، امام زاده زید توی، امامزاده دهنه شیرین، ارگ دولت آباد و آب انبار صفی آباد در اسفراین، مرمت بقایای معماری محوطه تاریخی ریوی، بنای گرمابه قلعه خان، بنای تاریخی روستای زرد و گرمابه قلعه خان در مانه و سملقان، مرمت رباط قلی، بنای کوشک در جاجرم، مرمت رباط عشق و باغ مزار در گرمه، مرمت گرمابه عسگری، مقبره شهدا، حسینیه جاجرمی، بخشی بنای تاریخی مفخم، یک حجره در کاروان سرای سبزه میدان، مرمت ساماندهی بخشی از عمارت و آیینه خانه مفخم در بجنورد و مرمت بنای امامزاده نبی (ع) غلامان در رازو جرگلان اشاره نمود.
وی به ثبت آثار تاریخی در لیست آثار ملی کشور هم اشاره نمود و اظهار داشت: از آغاز سال تا کنون ۳۰ اثر خراسان شمالی در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۵ محوطه و بنا، ۶ اثر ناملموس، ۵ اثر منقول تاریخی و فرهنگی و ۴ اثر طبیعی را شامل می شود.
مستوفیان با اشاره به اینکه هم اکنون ۶ موزه در سطح استان فعال می باشند، تصریح کرد: از آغاز سال تا کنون ۱۳ هزار بازدیدکننده داخلی و خارجی از موزه ها و اماکن تاریخی سطح استان بازدید کردند.
وی تاکید کرد: در ۹ماهه سالجاری، ۳ مورد کاوش و گمانه زنی در محوطه تاریخی فاروج، تپه حیدران جاجرم و محوطه تاریخی ریوی به مبلغ ۳۰ میلیاردریال انجام شده است.




منبع:

1401/10/19
10:44:40
5.0 / 5
631
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری