برای حفاظت و احیای بازارهای تاریخی به سندهای راهبردی نیاز داریم

برای حفاظت و احیای بازارهای تاریخی به سندهای راهبردی نیاز داریم آثارنیوز: آثارنیوز: پژوهش شناخت بازار تاریخی کرمان بمنظور تدوین راهبردهای حفاظت کالبدی آن در پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی-تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سوسن نزهت زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه و مجری طرح اظهار داشت: شناخت و بررسی بازارهای تاریخی ایران از چند دهه پیش شروع شده و تعداد زیادی از این آثار مستندنگاری و مورد بررسی قرار گرفته اند.
او اضافه کرد: تنوع زیاد بازارها و اهمیت آنها در سطح شهر و منطقه سبب شده تا مطالعات زیادی در مورد این آثار انجام بگیرد ولی با این وجود همچنان دخل و تصرف های در محدوده بازارهای تاریخی رخ می دهد.
به گفته نزهت زاده، رشد و توسعه شهرها، راه اندازی خیابان ها و تعریض گذرها برای سهولت دسترسی و کم کردن حجم ترافیک در محدوده بازار سبب شده که صدمه های اجتماعی، اقتصادی و کالبدی جبران ناپذیری به بازار وارد شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: برای حفاظت و احیا بازارهای تاریخی احتیاج به سندهای راهبردی داریم که بتوان علاوه بر کالبد فیزیکی بازار، بافت اجتماعی و اقتصادی بازار و محدوده آنرا حفظ کند که این مورد مستلزم شناخت همه جانبه از بازار دارد.
مجری طرح شناخت بازار تاریخی کرمان به منظور تدوین راهبردهای حفاظت کالبدی آن در انتها اظهارکرد: این پژوهش با روش های تحلیلی و میدانی بازار کرمان را مورد بررسی قرار داده است تا در فاز دوم طرح با تحلیل داده ها و صدمه شناسی میدانی انجام شده سند استراتژیک برای مدیریت انجام کارهای اجرایی و حفاظتی تهیه شود.


منبع:

1401/10/12
17:49:42
5.0 / 5
399
تگهای خبر: تاریخ , راه اندازی , فرهنگ , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری