ادامه ماجرای تخریب حمام خسرو آغا؛

وقتی کرباسچی فراموش می کند!

وقتی کرباسچی فراموش می کند! به گزارش آثارنیوز، اصفهان استاندار اسبق اصفهان اظهار داشت: حمام خسرو آغا خاطره بدی در اصفهان داشت، ولی نمی دانم آقای حجت چه تعلق خاطری به آن داشته! ولی ذکر خیری از این حمام در اصفهان نبود.



پیش تر در یکی از سلسله گفت وگوها و گزارش هایی که در رابطه با ماجرای تخریب حمام خسرو آغا در خبرگزاری ایسنا منطقه اصفهان منتشرشد، مهدی حجت، رئیس شورای بین المللی بناها و بافت های تاریخی ایران به بیان یک خاطره در این خصوص پرداخت و اشاره نمود که خاطره او در ارتباط با زمانی است که محمدحسن ملک مدنی شهردار اصفهان و غلامحسین کرباسچی هم استاندار اصفهان بود.

مهدی حجت توضیح داده بود که: «یک روز به من گفتند که مقرر است حمام خسرو آغا خراب شود. بعنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی سوار ماشین شخصی خودم شدم و ساعت ۵ راه افتادم و تقریبا ساعت ۱۰ شب به اصفهان و محل حمام رسیدم که بگویم شما می خواهید آنجا چه کار کنید؟ دیدم لودر با چراغ نورافکن روشن است و دارند عقب جلو می کنند و حمام را خراب می کنند. بعد مسئولین خبردار شدند که من آمده ام و استاندار آمد و شهردار آمد و ایستادند و گفتند که اینجا محل فساد بوده و فلان بوده است و جوابشان را شنیدند. من گفتم به هر عنوان شما اجازه ندارید این کار را انجام دهید و ضد شما اعلام جرم می کنم. آن آقای استاندار اظهار داشت که من رئیس جمهور استان هستم! گفتم هرچه هستی نمی توانی اینجا چنین کاری بکنی. ترسیدند و به طور موقت رفتند، اما نصف حمام را خراب کرده بودند و بقیه اش بلاتکلیف ماند تا بعداً که دیگران آنرا کاملاً خراب کردند.»

در این باره خبرنگار ایسنا با غلامحسین کرباسچی، استاندار اصفهان تماس گرفت.

ایسنا: آقای کرباسچی، زمانی که شما استاندار اصفهان بودید در مورد حمام خسرو آغا و یا امتداد خیابانی که این حمام در وسط آن قرار داشت چیزی در خاطر دارید؟

کرباسچی: راستش را بگویم یادم نیست، اما میدونم بحث حمام خسرو آغا بود و شهرداری درگیر کارش بود، ولی این که به کجا رسید و چه کار کرد خیلی یادم نیست.

ایسنا: چی یادتونه از حمام؟

کرباسچی: من خودم نرفته بودم، ولی در طرح هایی که شهرداری می آورد در کمیسیون ماده ۵ برای تصویب، اسم حمام هم بود. آن حمام ظاهراً یکجایی سر یک خیابون بود، وسط یک خیابانی بود.

ایسنا: شهرداری به دنبال تخریب حمام بود یا احیا؟

کرباسچی: راجع به حمام خیلی بحث بود که چه بکنند، اما این که اقدام عملی کرده باشند چیزی یادم نیست. از همان دوستان اصفهانی بپرسید بهتر می دانند.

ایسنا: آقای مهدی حجت، رئیس ایکوموس ایران این طور تعریف کرد که زمانی که رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور بود و آقای ملک مدنی هم شهردار اصفهان و شما استاندار اصفهان بودید، یک روز اطلاع پیدا کردند که قراره حمام خسرو آغا خراب شود و شبانه خودشونو به اصفهان و محل حمام رسوند و دید که دارن حمامو را خراب می کنند. بعد شما بعنوان استاندار و آقای ملک مدنی بعنوان شهردار آگاه میشین که ایشون اومدن و شما هم به محل حمام میرید و در پشتیبانی از تخریب این حمام، از بدنامی و محل فساد بودنش با آقای حجت حرف زدید. آقای حجت گفته که شما حق ندارید حمامو خراب کنید و میگن که از شما شکایت میکنن، اما شما به ایشون گفتید که من رئیس جمهور استان هستم. درنهایت ایشون نذاشتن که شما و آقای ملک مدنی حمام خسرو آغا را به صورت کامل خراب کنید هرچند که تا حدی به حمام صدمه وارد شد.

کرباسچی: حجتی که الآن ایرانه؟

ایسنا: بله. شما حرف ایشونو را تأیید می کنید؟ یعنی آیا شما و آقای ملک مدنی برای تخریب حمام خسرو آغا اقدام کردید؟

کرباسچی: والا خانم نزدیک سی وهفت هشت سال، چهل سال قبل.

ایسنا: از تخریب کامل حمام خسرو آغا ۲۷ سال می گذره و از آخرین سالی که شما اصفهان بودید ۳۳ سال میگذره.

کرباسچی: خب من از سال ۱۳۶۸ تهران هستم.

ایسنا: شما از سال ۶۱ تا ۶۸ استاندار اصفهان بودید، آقای ملک مدنی هم از سال ۶۲ تا ۶۹ شهردار اصفهان بودند. آقای حجت هم از سال ۶۶ تا ۷۰ رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور بودند. اتفاقی که آقای حجت از اون حرف زدن مربوط میشه به محدوده زمانی سالهای ۶۶ تا ۶۸ که شما هر سه نفر در این مسئولیت ها هم زمان حضور داشتید.

کرباسچی: بله من سال ۶۱ تا ۶۸ استاندار اصفهان بودم، همان زمان ما آقای ملک مدنی را هم آوردیم و شهردار ما بود.

ایسنا: شهردار اصفهان بودند بله. حمام خسرو آغا در سال ۷۴ به صورت کامل تخریب شد، اما اتفاقی که آقای حجت در رابطه با اون صحبت کردند تخریب کامل این حمام نبود، اقدام برای تخریب بود که به قول ایشون از سوی شما و آقای ملک مدنی داشت انجام می شد که آقای حجت جلوی اونو گرفتن هرچند که ایشون گفتن همون زمان بخشی از حمامو تخریب کردید.

کرباسچی: من سال ۶۸ از اصفهان به تهران اومدم.

ایسنا: من هم همین را عرض می کنم. آقای حجت گفتن شما در همین زمانی که اصفهان بودید یک مرتبه برای تخریب حمام خسرو آغا اقدام کردید که موفق نشدید.

کرباسچی: من یادم نیست.

ایسنا: اما این حمام را در خاطر دارید.

کرباسچی: من خودم هیچگاه نرفته بودم چون مخصوصاً آن حمام یک خاطره بدی در اصفهان داشت، ولی نمی دونم آقای حجت چه تعلق خاطری به اون داشته! ولی ذکر خیری از این حمام در اصفهان نبود.

ایسنا: خاطره بد! اما قدمت صفوی داشت.

کرباسچی: من به قدمتش توهین نمی کنم، میگم خاطره خوبی از آن حمام در اصفهان نبود.

ایسنا: آیا در جلسات شما در مورد چگونگی برخورد با حمام صحبت شده بود؟ شما در رابطه با این حمام تصمیمی گرفته بودید؟

کرباسچی: این که شما می فرمایید باید پیش از سال ۶۸ باشد. من دقیق چیزی از آن موقع در یادم نیست ولی اسم حمام خسرو آغا در آنجا معروف بود و بنده هم در ذهنم هست، ولی این که آقای حجت چی گفته، ما چی گفتیم، اونا چی گفتن، من یادم نیست.

ایسنا: پس شما حرف آقای حجت را قبول ندارید؟ یعنی هیچ موقع برای تخریب حمام خسرو آغا اقدام نکردید؟

کرباسچی: من چنین حرفی نزدم، من میگم من یادم نیست خانم یادم نیست. بعد هم استانداری جایی را تخریب نمی کرد، اگر می کرده شهرداری می کرد. خداحافظ.

در ادامه متن یکی از نامه های غلامحسین کرباسچی، استاندار سابق اصفهان را می خوانید که در تاریخ پنجم تیرماه ۱۳۶۵ به وزارت علوم و آموزش عالی نوشته و در کتاب «یاد یاران ۲؛ عکس ها و نامه ها خود حکایت می کنند» تألیف عبدالحسین سیف الهی هم منتشرشده است:

«برادر عزیز جناب آقای دکتر فرهادی

وزیر محترم علوم و آموزش عالی

با سلام

یکی از مشکلات فعلی شهر اصفهان مساله ترافیک سنگین وسائل نقلیه می باشد که به حجم این امر با توجه به توسعه و استقرار منابع مانند مجتمع فولاد مبارکه، صنایع دفاع و ذوب آهن و غیره روزانه افزوده می گردد.

یکی از موانع عمده اصلی در ارتباط با این موضوع، حمام مخروبه خسرو آغا است که در راه امتداد خیابان استانداری و در وسط شهر قرار دارد و طرح مزبور سالیان متمادی است که به این لحاظ متوقف گردیده است.

خواهشمند است با بذل توجه و عنایت، دستور فرمایید نسبت به اجازه رفع اثر این ساختمان مخروبه و فراهم نمودن امکان ادامه خیابان مزبور اقدام و نتیجه را به استانداری اعلام فرمایند.

غلامحسین کرباسچی

استاندار اصفهان»





منبع:

1401/10/07
20:21:51
5.0 / 5
438
تگهای خبر: آموزش , بنا , تاریخ , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری