کلیساهای مریم مقدس در ارومیه

کلیساهای مریم مقدس در ارومیه به گزارش آثارنیوز، ارومیه تعداد قابل توجهی از کلیساهای شرق آشوری را در خود جای داده است که محل برگزاری مراسم های آیینی آشوری هاست. در این بین شمار کلیساهایی به نام حضرت مریم در این نقطه از ایران قابل توجه است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، همزمان با میلاد حضرت عیسی مسیح در ۲۵ دسامبر (چهارم دی)، آشوری های مقیم ایران در کلیساهای واقع در آذربایجان غربی بخصوص استان ارومیه آیین عشای ربانی را برگزار کردند، این مراسم آغازی برای جشن های سال نو میلادی است.
تراکم کلیساهای آشوری در ارومیه زیاد است و شمار کلیساهایی که نام مریم مقدس را گرفته اند، توجه را جلب می کند. در پرونده کلیساهای ایران هم که در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) بعنوان نهمین اثر ایران در لیست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید، یکی از سه کلیسای معرفی شده هم مریم (زور زور) نام دارد. در ادامه مروری خواهیم داشت بر چند کلیسای شرق آشوری در ارومیه که با نام حضرت مریم شناخته می شوند:
کلیسای حضرت مریم در مرکز شهر ارومیه قرار دارد که شامل دو ساختمان قدیمی و جدید می شود. ساختمان قدیمی این کلیسا به قرن اول میلادی بر می گردد و ساختمان جدید بیشتر از پنج دهه قدمت دارد.
بنا بر نظرات محققان و باستان شناسان، کلیسای مریم مقدس، ابتدا بعنوان آتشکده استفاده می شد و دومین کلیسای قدیمی دنیا بعد از کلیسای «بیت لحم» فلسطین به شمار می آید. معماری ساختمان این کلیسا در ارتباط با دوران ساسانیان است، معماری داخلی این ساختمان پارتی ـ ساسانی است.
نمای خارجی ساختمان قدیمی کلیسای ننه مریم

1401/10/06
13:53:23
5.0 / 5
423
تگهای خبر: آیین , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری