پژوهشگران مرمت تایید كردند

تابلوی پیکاسو در موزه ملی ایران اصل نیست

تابلوی پیکاسو در موزه ملی ایران اصل نیست به گزارش آثارنیوز، پژوهشگران مرمت آثار تاریخی تایید کردند تابلوی منسوب به «پیکاسو» که در موزه ملی ایران نگهداری می شود، اصل نیست.


فتح الله نیازی ـ کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی ـ در رابطه با اصالت سنجی این تابلوی نقاشی که به پابلو پیکاسو، نقاش اسپانیایی منسوب شده و در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می شود، به ایسنا اظهار داشت: این پژوهش و اصالت سنجی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و با همکاری موزه ملی ایران انجام شده است که نتیجه آن در هفته پژوهش رسما اعلام گردید. در این پروژه با عنایت به یک داده‌ی مجهول با عنوان «یک اثر نقاشی منسوب به پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی» که در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می شود، روش های شناخت و اصالت سنجی آثار نقاشی انجام شد.
او این توضیح را اضافه کرد که این پژوهش به بررسی روش های اصالت سنجی و چالش های پیش روی این روش ها و چگونگی شناخت آثار جعل و اصلی می پردازد و با عنایت به فرضیه اثر منسوب به پیکاسو به معرفی این هنرمند مشهور و آثار و روشهای فنی هنری و بررسی آثار معروف او پرداخته شد تا شناخت بیشتری با بررسی دقیق تر اثر منسوب به او به دست آید.
این پژوهشگر مرمت اضافه کرد: برای اصالت سنجی اثر مورد مطالعه، روش های لازم از قبیل مستندنگاری و عکاسی پیشرفته و تحلیل های میکروسکوپی و آزمایش های دستگاهی انجام شد و نتایج این آزمایش ها و بررسی منجر به این شد که این تابلو یک چاپ دستگاهی روی کرباس در حدود ۵۰ سال پیش بوده است.
نیازی در پاسخ به این پرسش که تابلوی منسوب به پیکاسو در موزه ملی را یک اثر جعلی میتوان دانست، اظهار نمود: نمی توان از عبارت جعلی استفاده کرد؛ جعل یعنی عینا تابلوی پیکاسو را از روی اثر با عنایت به تکنیک و رنگ های به کار رفته و امضای نقاش جعل و اعلام کنید که این تابلو متعلق به پیکاسو بوده است.
او افزود: در گذشته شرکت و کارخانه ای در ایتالیا با مدیریت یک بانوی دولتمرد و فرهنگی بود که آثار نقاشان و هنرمندان مشهور بخصوص از دوره رنسانس را روی کرباس چاپ می کرد، نقاشی های پیکاسو هم جزوی از این آثار چاپی بود. ما در ابتدا تصور می کردیم تابلوی منسوب به پیکاسو که در مخزن دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می شود، اصل باشد، اما بعد از بررسی متوجه شدیم این تابلو، نمونه چاپ دیجیتال از همان شرکت ایتالیایی است که اواخر دوره پهلوی احیانا از یک حراجی خریداری شده است.





1401/10/02
18:55:34
5.0 / 5
468
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری