رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران:

با ادامه روند موجود زاگرس را نیم قرن دیگر از دست خواهیم داد

با ادامه روند موجود زاگرس را نیم قرن دیگر از دست خواهیم داد به گزارش آثارنیوز، خراسان رضوی رییس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهار داشت: با ادامه روند موجود، اگر فکری نکنیم تا نیم قرن دیگر زاگرس را از دست خواهیم داد. ‎



فرید جواهرزاده در گفت و گو با ایسنا در حاشیه برگزاری سومین کنفرانس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهار داشت: با ادامه روند موجود، زاگرس حداکثر نیم قرن دیگر می تواند ادامه یابد و اگر فکری نکنیم تا نیم قرن دیگر زاگرس را از دست خواهیم داد. ‎ زاگرس پهنه بزرگی در غرب کشور است که در چندین استان گسترده شده که بلوط ها مهم ترین گونه درختی آن به شمار می روند. آب ۴۰ درصد ایران را زاگرس تامین می کند و زاگرس ریه غرب کشور شمرده می شود.

وی اضافه کرد: ‎از آنجا که مسئله حفظ محیط زیست یکی از تاکیدات مهم دولت سیزدهم بوده و در طول یک سال قبل نیز اقدامات مفیدی در این خصوص انجام شده است. اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست کشور در قضیه پتروشیمی میانکاله و رفع نگرانی های مربوط به آن همچون این اقدامات است. از دولت مصرانه درخواست داریم تا مشکلات عدیده درختان بلوط در منطقه زاگرس را برای همیشه رفع و رجوع کند؛ چونکه آنرا موهبتی می دانیم که زیست نیمی از مردم ایران به آن وابسته است.

زاگرس همانند دریاچه ارومیه اهمیت دارد

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران بیان کرد: ‎اگر دریاچه ارومیه به عنوان یک مسئله مهم در نظر گرفته شده ضروریست به زاگرس نیز اهمیت داده شود. لازمه پرداختن به این مسئله مهم توجه ویژه در حوزه اختصاص اعتبار و نظارت بر حسن اجرای اقدامات مربوطه است.

جواهرزاده افزود: سال ها است که تاکید داریم از شمارش کردن مقالات برای ارزیابی پژوهشگران و استادان گذر کرده و به سمت حل مسائل جامعه و نیازهای کشور و بررسی تاثیر تحقیقات بروند. این مساله باوجود تاکیدات فراوان، اجرائی نشده و سیاست گذاران و نهادهای بالادستی آنرا اجرائی نمی کنند؛ این در حالیست که حتی در شیوه نامه اجرائی رتبه بندی معلمان نیز این شیوه به چشم می خورد.

وی ضمن اشاره به شعار گردشگری در سال ۱۴۰۱ در خصوص «رویش اندیشه های نو در گردشگری ایران» اشاره کرد: ‎شعار ملی گردشگری سال جاری برگرفته از شعار سال سازمان جهانی گردشگریست. اساسا رویش اندیشه های نو در گردشگری ایران بدون رویش اندیشه های نو در سیاست کلان کشور امکانپذیر نیست.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در بخش دیگری با نگاهی به وضعیت گردشگری موجود ایران مطابق آمار اعلامی مرکز آمار ایران ابراز عقیده کرد: بنظر می رسد بیشتر ایرانیها توان مالی و امکان سفر به خارج از کشور را ندارند و خواسته یا ناخواسته از گردشگری در عرصه بین المللی محروم شده اند.

جواهرزاده افزود: اگر کشوری می خواهد در صنعت گردشگری وضعیت مناسب، پویا و فعالی داشته باشد و مردم آن بتوانند از خدمات در این عرصه به درستی بهره مند شوند، لازم است که علاوه بر وجود توان مالی لازم، مردم نیز تمایل به استفاده از خدمات حوزه سفر و گردشگری را داشته باشند.

وی اظهار داشت: ‎در همین حال اقبال کم مردم به استفاده از خدمات تورلیدری و کم توجهی به آژانس های مسافرتی عملا باعث شده که رونق اقتصادی در صنعت گردشگری شکل نگیرد. وضع موجود به نظر بیش از هر چیزی به وضعیت اقتصادی نامناسب مردم و در مرحله بعد به نبود فرهنگ صحیح در حوزه سفر و بی توجهی به امر آموزش از طرف متولیان امر باز می گردد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران تصریح کرد: در صورتیکه گردشگری در جهان به شدت درحال توسعه و تغییر شکل است، اما هنوز فهم ما از آن بسیار ناچیز است و ما نمی توانیم خودمان را با شرایط و تقاضاهای آینده وفق دهیم و همچنان در مدیریت گردشگری ناکارآمد عمل می نماییم.

جواهرزاده اضافه کرد: ‎خلاء دانش در شناخت کافی از برخی اصول گردشگری و چگونگی برنامه ریزی توسعه گردشگری ممکنست به توسعه نامتوازن گردشگری منجر شود و نتایج منفی فراوانی برای مقاصد گردشگری کشور بوجود آورد.

وی افزود: بی گمان در دوره ای قرار داریم که باید توسعه علمی گردشگری با سرعت بیشتری ادامه یابد تا به جایگاه خود دست یابیم و این اتفاق زمانی رخ می دهد که در سایه تعامل همه جانبه، مشارکت فعال جوامع علمی و صنفی، نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی گردشگری باشد.




1401/09/26
08:08:13
5.0 / 5
454
تگهای خبر: آموزش , اندیشه , خدمات , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری