بررسی سمنان در ساختار اتحادیه شهرهای گردشگری جاده ابریشم

بررسی سمنان در ساختار اتحادیه شهرهای گردشگری جاده ابریشم آثارنیوز: معاون گردشگری کشور ظرفیت های متنوع شهر سمنان را با هدف انتخاب به عنوان عضو اصلی جمهوری اسلامی ایران در ساختار اتحادیه بین المللی شهرهای جاده ابریشم مورد بررسی قرار داد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی اصغر شالبافیان در جمع ریاست و اعضای شورای شهر سمنان، نماینده مجلس، دانشگاه و تعدادی از کارشناسان و صاحب نظران معاونت گردشگری و استان مربوطه اظهار داشت: موضوع واجد شرایط بودن شهر سمنان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در ساختار تازه تأسیس اتحادیه بین المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم مورد بررسی قرار گرفته است تا ظرفیت های متنوع این شهر در بخش های گسترده همچون گردشگری، تاریخی، فرهنگی، منابع انسانی، زیرساخت ها، مشارکت استانی و غیره مورد سنجش قرار گیرد.
معاون گردشگری کشور اضافه کرد: این اقدام پیرو دریافت یادداشتی رسمی از سفارت جمهوری خلق چین در کشورمان با موضوع پیشنهاد تأسیس اتحادیه بین المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم در دستور کار قرار گرفت تا یک شهر از کشورمان به عنوان عضو اصلی تشکل مذکور انتخاب گردد. یکی از معیارهای اصلی برای انتخاب شهر سمنان، دارا بودن بیش از ۶۰۰ کیلومتر مسیر مشترک در جاده ابریشم، به شمار می آید که در این جلسه مورد ارزیابی اولیه قرار می گیرد.
شالبافیان افزود: بمنظور ایجاد مکانیسم رسمی همکاری گردشگری بین شهرها در امتداد جاده ابریشم و توسعه تعاملات، کارآیی و پایداری در حوزه همکاریهای چند جانبه، مرکز ارتباطات فرهنگی چین و جهان وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین مایل است که فعالیت در ساختار اتحاد بین المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم را بوسیله اقدامات متنوع شامل برگزاری سمینارهای بین المللی و کنفرانس های رونمایی، معارفه، مبادلات و آموزش چند جانبه تا پیشبرد اهداف تقویت برندسازی گردشگری و ارتقای توسعه شهرها در امتداد جاده ابریشم را باکیفیت بالا انجام دهد، بدین جهت نیاز جدی به مصوبات اجرائی شورای شهر سمنان در خصوص تامین منابع لازم، زیرساخت ها و تامین منابع انسانی لازم وجود دارد تا با ایجاد مطالبه در بخش خصوصی و دولتی، شانس شهر سمنان برای معرفی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد.
معاون گردشگری با اشاره به این که از شهر سمنان همیشه به عنوان گنج پنهان یا جواهری که بر آن غبار نشسته است، یاد می شود، اظهار داشت: نیاز است ظرفیت های متنوع و گوناگون شهر سمنان در طیف گسترده ای از گردشگری و فرهنگ تا اقتصاد و غیره در چرخه ای کاربردی برای ساختار مورد نیاز در جاده ابریشم ایفای نقش کند و با ایجاد همگونی بین شهر و استان و لحاظ کردن سیستم معرفی کل استان بتواند از بین سایر شهرها همچون قزوین و نیشابور ورود به عرصه ای دیگر از فضای بین المللی را تجربه و در کنار ۲۰ شهر خارجی و ۲۰ شهر چینی همکاری گسترده ای را شروع کند.
او همین طور خاصیت های بارز شهر سمنان را تجمیع ظرفیت های گردشگری از نوع تاریخی، طبیعت گردی و فرهنگی در کنار هم، توزیع سیستم آب با انعکاس فناوری زندگی، وجود بافت تاریخی با دسترسی مطلوب، بهره مندی از سایت های ملی و جهانی ثبت شده، میزان مشارکت پذیری بخش خصوصی و دولتی در سطح قابل قبول و نیز بهره مندی از دیپلماسی شهری عنوان و نیاز به شناخته شدن بیشتر توانمندی ها، خروج از مسیری گذری گردشگری و تبدیل شدن به یکی از مقاصد اصلی و کوشش برای معرفی بیش از طریق تورهای آشناسازی را همچون زمینه های نیازمند تلاش بیشتر بیان نمود.
بنا بگفته معاون گردشگری همکاری شهر منتخب جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم، دستاوردهای متنوع همچون برگزاری رویدادها، برندسازی شهری، راندمان از منابع گردشگری، برگزاری رویدادهای ترویجی، تبادلات آموزشی حرفه ای، اشتراک گذاری اطلاعات، انتقال تکنولوژی، تسهیل در ارتقای صنعت گردشگری محلی و توسعه پایدار شهری، بهبود برند کلی جاده ابریشم و نیز همکاری در سیاستگذاری های در رابطه با بهینه سازی منابع، ادغام بازار، توسعه منطقه ای محصولات گردشگری با کیفیت، بهبود تصویر گردشگری جاده ابریشم و در نهایت ترویج رشد مشترک در گردشگری ورودی را در پی خواهد داشت.
شالبافیان در آخر اشاره کرد: انتخاب شهر منتخب جاده ابریشم بطور کل دارای اهمیت بسیاری است به شکلی که سفیر چین در ایران بعد از اعلام نظر و معرفی از طرف جمهوری اسلامی ایران به شهر منتخب سفر و با انطباق ظرفیت ها و شرایط حال حاضر با معیارهای در نظر گرفته شده، تأیید نهایی را اعلام خواهدنمود.
معرفی شهر منتخب برمبنای دیپلماسی درون استانی
همچنین در این جلسه عباس گلرو، نماینده مردم شهر سمنان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: چنانچه سمنان یا هر شهر دیگری به عنوان منتخب و عضو اصلی اتحاد بین المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم معرفی شود، باید بتواند برمبنای ظرفیت های بین المللی ژئوپلتیک و دیپلماسی درون استانی حضوری چند جانبه ایفا کند.
او با اشاره به این که منظور از جاده ابریشم تنها یک مسیر معین نیست و انشعابات گسترده ای را در بر می گیرد، تصریح کرد: باتوجه به لحاظ شدن مرزهای دریایی و هوایی در کنار زمینی، شهرهای متنوعی در این طیف قرار می گیرند، اما بی گمان استان سمنان می تواند با تاکید بر توانمندی ها، پیشینه همکاری در موضوع جاده ابریشم و ظرفیت های متنوع تاریخی و گردشگری یکی از ارجح ترین گزینه ها به شمار آید.
علی همتی رییس شورای شهر سمنان، این استان را چهارراه مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور بیان کرد و اظهار داشت: سمنان با دارا بودن توأمان کویر، کوهستان و جنگل به عنوان قطب مستعد گردشگری کشور و نگین جاده ابریشم شناخته می شود.
او اضافه کرد: «در سوابق شهرداری سال ۱۳۹۵، پیرو برگزاری اجلاس شهرداران جاده ابریشم، استان سمنان به سطح توانمندی های خود در این مساله ایمان آورد و مرکز همکاری راه ابریشم و شهرهای آسیایی را دایر کرد. برای این مرکز سازوکارهایی در نظر گرفته شد و تعاملات با کشور چین با امضای تفاهم نامه های خواهرخواندگی شروع و مصوبات اجرائی گوناگون مورد پیگیری قرار گرفت.»
همتی افزود: با توجه به ظرفیت حاصل از گذشته در فضای شهری و شورایی و پیشنهاد انجام شده در خصوص بررسی شهر سمنان به عنوان نماینده ملی کشور در اتحادیه بین المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم این مساله اکنون قابل تحقق است و با عنایت به این که کاروانسراهای مختلفی به عنوان نماد جاده ابریشم در این استان وجود دارد، پس می توان میزبانی از رویدادهای مرتبط را در دستور کار قرار داد.
پیش بینی انطباق بالای شهر سمنان با معیارهای شهر منتخب ایران در جاده ابریشم
امیر کرم زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان نیز این استان را مظهر تمدن، تاریخ و فرهنگ کشور عنوان نمود و وجود استخرهای ذخیره آب و کاروانسراها را به عنوان دو نماد و ظرفیت موجود در امتداد میزبانی و همکاری با ساختار جاده ابریشم عنوان نمود.
او همین طور با اشاره به ۳۰ کاروانسرای موجود در استان سمنان و ورود شش کاروانسرا به مرحله ثبت ملی و پیش بینی دو اثر ثبت جهانی تصریح کرد: چهره شایسته ای از عمق تمدن و فرهنگ ذخیره شده در این خاک نمایان شده است که می تواند در همکاریهای بین المللی همچون تعامل در اتحادیه بین المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم به کار گرفته شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان سایر خاصیت گوناگون استان را نیز همچون نزدیکی سمنان به فرودگاه امام خمینی، وجود بیش از صد نوع نان، دارا بودن صنایع دستی و هنرهای سنتی متعدد، بهره مندی از اقلیم، حیات وحش و زمینه های طبیعی متنوع را همچون خاصیت های گسترده و متنوع برای تبدیل شدن به پایگاه ملی قابل انتظار عنوان نمود.
کرم زاده تصریح کرد: بعد از استخراج فاکتورهای ارزیابی شهر منتخب از طرف معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و انطباق خاصیت شهر سمنان با معیارهای مورد نظر، بی گمان این استان می تواند از امتیاز بالایی برای همکاری بین المللی پیش رو برخوردار شود.


منبع:

1401/08/23
12:27:53
5.0 / 5
361
تگهای خبر: آموزش , بنا , تاریخ , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری