در آستانه آغاز كاوش های باستان شناسی در حریره اعلام شد

کیش چقدر قدمت دارد و آخرین یافته های باستان شناسان چه بود؟

کیش چقدر قدمت دارد و آخرین یافته های باستان شناسان چه بود؟ آثارنیوز: رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تشریح آخرین یافته های دیرینه شناسی از جزیره کیش، از شروع حفاری و جستجوهای باستان شناسان از آذرماه امسال در جزیره حریره (کیش) آگاهی داد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، مصیب امیری ـ رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ـ اظهار داشت: در جزیره کیش چندین فصل حفاری انجام شده و مساحت فعلی جزیره «حریره» بالغ بر ۱۲۰ هکتار است. آثاری که در چندین فصل کاوش بدست آمده شامل خانه اعیانی، بقایای حمام و مسجد جامع است. این مسجد ۱۲۰۰ مترمربع مساحت داشته که از آبادانی شهر حریره نشان داده است. بیشتر بقایای این مسجد ایلخانی که از دل خاک بیرون آمده، قابل بازدید است.
او اضافه کرد: بنیان جزیره حریره (کیش) به دوره ایلخانی بازمی گردد و تا دوره تیموری بعنوان بندرگاه، نقش فعالی داشته است و با کشورهای مختلف، همچون چین و آفریقا تبادلات اقتصادی و تجاری داشته است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همینطور اظهار داشت: جزیره حریره در گذشته نقش بندرگاه و تجاری داشته است. پیش از این جزیره، بندر «سیراف» از دوره ساسانی تا سلجوقی این نقش را ایفا می کرده و آباد بوده است. بعد از شهر حریره هم جزیره «هرمز» خصوصا در دوره صفویه کارکرد بندر تجاری را ایفا کرده است. بندر سیراف و جزیر هرمز کارکرد اولیه خویش را نتوانستند حفظ کنند، اما امروز جزیره حریره (کیش) همچنان نقش تجاری و بازرگانی خویش را با عنایت به شرایط اقلیمی و طبیعی دارد.
امیری افزود: در جلسه ای که روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱ با مدیرعامل منطقه آزاد کیش و معاون گردشگری کیش داشتم، در رابطه با از سرگیری کاوش ها و حفاری ها در شهر حریره که بیشتر بر روی مسیر دسترسی ها و شبکه معابر متمرکز است گفتگو کردم تا بازدیدکنندگان زمانی که وارد شهر حریره می شوند بتوانند کالبد معماری و شهرسازی را بیشتر درک کنند.
او اضافه کرد: مقرر است حفاری های ناتمام مسجد ایلخانی تکمیل شود و اهتمام می نماییم با کسب اطلاعات تاریخی بیشتر در برنامه میان مدت بتوانیم ساختار معماری شهر را برای بازدیدکنندگان بیشتر معرفی و فرصت جدیدی را برای گردشگری ایجاد نماییم. با توجه هرچند شش ماه از سال حفاری خواهیم داشت گردشگران می توانند با بازدید از شهر حریره، این کاوش ها را ببینند.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: هم اکنون مسیر بازدیدها، تابلوهای معرفی و نورپردازی در حریره خوب اجرا شده است. موزه خوبی هم در این شهر وجود دارد که امکان توسعه آن وجود دارد. همینطور می خواهیم مردم شناسی جزیره را با عنایت به بخش های بومی آن انجام دهیم.


امیری همینطور بیان نمود: با عنایت به زیرساخت های خوبی که در کیش وجود دارد، می خواهیم گردهمایی سالانه دیرینه شناسی را در این جزیره برگزار نماییم. همینطور با عنایت به ظرفیت خوبی که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه آموزش دارد در صورت تمایل منطقه آزاد کیش می توانیم دوره های آموزشی برای هنرمندان هنرهای سنتی جزیره، راهنمایان گردشگری و هتلداران برگزار نماییم و گواهینامه برای آنها صادر نماییم.
او سپس به بازدیدی که از جزیره هندورابی و بافت سنتی بومیان جزیره کیش و اقامتگاه های بوم گردی داشته است، اشاره نمود و این بافت را از نظر مردم شناسسی قابل بررسی دانست و اظهار داشت: مساحت جزیره هندورابی ۲۰ کیلومتر است، جمعیت افراد ساکن در این جزیره ۱۲۰ نفر است و شغل مردم آن ماهیگیری است. تابحال در این جزیره مطالعات دیرینه شناسی انجام نشده و مقرر است مطالعات دیرینه شناسی در جهت تهیه اطلس باستان َشناسی سواحل خلیج فارس از جزیره کیش و هندورابی شروع شود.
به قول رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هزینه مطالعات در جزیره هندورابی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هزینه حفاری ها با منطقه آزاد کیش است.
روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نقل از امیری اعلام نمود: پیش نویس تمام موارد مطرح شده با مدیرعامل منطقه آزاد کیش تهیه و آماده شده است و در چارچوب تفاهمنامه ای بزودی امضا می شود. با عنایت به دستور ویژه آقای ضرغامی در رابطه با ظرفیت های کیش در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، ادامه کاوش ها در جزیره حریره (کیش) با جدیت دنبال خواهد شد.






منبع:

1401/08/22
08:15:10
5.0 / 5
475
تگهای خبر: آموزش , اقامت , باستان شناسی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری