گزارش آثارنیوز؛

حذف هزینه صدور مجوز خانه مسافرها

حذف هزینه صدور مجوز خانه مسافرها به گزارش آثارنیوز، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در رابطه با حذف مجوز مجری خانه مسافرها در بخشنامه اخیر معاونت گردشگری اظهار داشت که قرار نیست این شرکت ها منحل شوند بلکه فقط هزینه صدور مجوز خانه مسافرها حذف شد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، «حذف مجوز مجری» این عنوانی بود که در چند روز اخیر سر و صدای زیادی در بین خانه مسافرداران انداخته است. خانه مسافرها یکی از ۱۶ مصداق تعریف شده در آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری می باشد.
برای شناسایی، تبلیغ، پیمودن صدور مجوز و رزرو این خانه مسافرها، در چند سال گذشته شرکتهای مجری توسط بخش خصوصی در استانهای مختلف به وجود آمد. این شرکت ها در بعضی از استان ها که تعداد خانه مسافرهایشان زیاد بود، بیشتر و فعال تر شدند.
اما در بعضی شهرها این شرکت ها کارآیی لازم را نداشتند یا اصلاً فعال نبودند. مانند شهر تهران که نه خانه مسافر مجاز دارد و نه شرکت مجری برای ساماندهی به آنها. اما در عوض در استانهای خراسان رضوی، مازندران و گیلان تعداد این شرکت ها به علت فراوانی خانه مسافرها بسیار زیاد است.
بخشنامه ای برای حذف وظایف مجریان خانه مسافر
در چند روز اخیر بخشنامه ای توسط وزارت میراث فرهنگی انتشار یافته که فعالیت این شرکت ها را محدودتر می کند. در این بخشنامه آمده که در مورد فرآیند در ارتباط با صدور مجوزهای خانه مسافر و لزوم حذف مجوز مجری و نظر به فراهم بودن زیرساخت الکترونیک لازم جهت صدور و تمدید مجوز تأسیسات گردشگری از تاریخ ابلاغ این بخشنامه دستورالعمل ساماندهی و مدیریت خانه مسافر مورخ دی سال ۹۸ ابطال می شود.

بر اساس این نامه مهم ترین کار شرکتهای مجری که همان تسهیل در صدور مجوز برای خانه مسافرها بود حذف گردیده است و شرکت ها دیگر کارایی لازم را نخواهند داشت. منتها بعضی از مجریان خانه مسافرها حذف صدور مجوز را به مفهوم حذف شرکت مجری می دانند.
پیش از این هم دولت مجوز خانه مسافرها را صادر می کرد اما کارهای مقدماتی آن از راه شرکتهای مجری در استان ها انجام می شد
اما در اینباره، یحیی نقی زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی به خبرنگار مهر اظهار داشت که قرار نیست این شرکت ها حذف شوند. در واقع در جهت تسهیل صدور مجوز کسب و کار، همه مجوزهای صادره از راه دستگاه ها همچون وزارت میراث فرهنگی از این به بعد از راه درگاه ملی خدمات دولت صورت می گیرد.
به گفته نقی زاده در همین راستا تمام مجوزهایی که وزارت میراث فرهنگی صادر می کرد، از حالت دستی و سنتی خارج شده و به درگاه خدمات انتقال پیدا کرده است. ازاین رو فرآیند گرفتن مجوز بعد از بارگذاری مدارک توسط متقاضیان صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: پیش از این هم دولت مجوز خانه مسافرها را صادر می کرد اما کارهای مقدماتی آن از راه شرکتهای مجری در استان ها انجام می شد. هم اکنون با این بخشنامه نقش شرکتهای مجری در فرآیند صدور مجوز حذف گردیده است. همچنان که نقش دستگاه ها حذف گردیده است نقش شرکت ها هم حذف شد.
نقی زاده ضمن اشاره به نارضایتی مدیران شرکتهای مجری اظهار داشت: شرکتهای مجری پیش تر در جهت شناسایی خانه ها، ساماندهی تبلیغات و رزرو خانه ها بوجود آمده بود و بخشی از امور نظارت را بر عهده داشتند حالا می توانند همین کار را در چارچوب بخشنامه دیگری با همکاری اداره های میراث فرهنگی در استان ها انجام دهند منتها از شرح وظایفشان، فرآیند صدور مجوز توسط آنها حذف گردیده است.

شرکت های مجری می توانند از محل رزرو خانه ها که بیشترین سهم را در درآمد آنها داشته و قراردادی که با اداره های کل میراث فرهنگی می بندند مبادرت به شناسایی، ساماندهی، رزرو و بازاریابی کنند
وی افزود: حالا مدیران این شرکت ها عنوان می کنند که ما از راه فرآیند صدور مجوز درآمد داشتیم یعنی از راه دریافت وجه از خانه ها برای پیمودن صدور مجوز. حالا با این بخشنامه عملاً بخش زیادی از درآمد ما حذف می شود و می بایست تدبیر دیگری اندیشیده می شد.
این مقام مسئول اظهار داشت: متأسفانه دولت به این نتیجه رسیده که فعالیت در بخشهای مختلف را تسهیل کند و هزینه صدور مجوز خانه مسافر را حذف کرده است. با این حساب شرکتهای مجری می توانند از محل رزرو خانه ها که بیشترین سهم را در درآمد آنها داشته و قراردادی که با اداره های کل میراث فرهنگی می بندند مبادرت به شناسایی، ساماندهی، رزرو و بازاریابی کنند.
نقی زاده در رابطه با این که قرار بود سامانه ای برای رزرو خانه مسافرها ایجاد شود هم اظهار داشت: این سامانه باید توسط شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی ایجاد می شد ولی مشکلاتی داشت. در آینده مقرر است سامانه دیگری داشته باشیم.


منبع:

1401/08/16
09:55:49
5.0 / 5
489
تگهای خبر: آیین , تاریخ , خدمات , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری