به دلیل اشتراكات فرهنگی دو كشور ایران و عمان؛

پرونده ثبت جهانی سوزن دوزی با مشارکت عمان تدوین می شود

پرونده ثبت جهانی سوزن دوزی با مشارکت عمان تدوین می شود به گزارش آثارنیوز، پرونده هنر سوزن دوزی بلوچ توسط ایران با همکاری کشور عمان درحال تدوین است تا فروردین ماه سالجاری بعنوان میراث ناملموس در لیست پیشنهادی یونسکو قرار گیرد.



عدنان حسینی مدیر پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و سواحل مکران چابهار در گفتگو با خبرنگار مهر بیان نمود: در ایران و عمان بلوچ های زیادی زندگی می کنند که دارای فرهنگ های مشترکی هستند. بنابراین قرار شد تا پرونده جهانی سوزن دوزی بلوچ تهیه شود. عرضه و ثبت جهانی پرونده های ملی در یونسکو زمان بر است اما پرونده های چند ملیتی زودتر به نتیجه می رسند و این نوع پرونده ها در اولویت بررسی یونسکو قرار می گیرد ازاین رو قرار شد پرونده سوزن دوزی بلوچ با همکاری کشور عمان تهیه و عرضه شود. در کشور پاکستان هم سوزن دوزی صورت می گیرد اما در سطح گسترده به آن نمی پردازند ولی این هنر در عمان و ایران بعنوان هنر زنده شناخته شده است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و سواحل مکران چابهار با اشاره به اینکه تدوین این پرونده بر عهده آقای رضوانفر از وزارت میراث فرهنگی است اظهار داشت: این هنر به علت داشتن اشتراکات زیاد بین ایرانیان و عمانی ها و همینطور آداب و رسوم آن بعنوان میراث ناملموس شناخته می شود. در نظر داریم تا این پرونده را فروردین ماه به یونسکو جهت بررسی ارسال نماییم.

1401/08/06
13:46:35
5.0 / 5
380
تگهای خبر: بنا , زندگی , فرهنگ , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری