شیخ قرایی خبر داد؛

آغاز آموزش راهنمایان گردشگری برای خدمات دهی به توان یابان

آغاز آموزش راهنمایان گردشگری برای خدمات دهی به توان یابان به گزارش آثارنیوز، دبیر میز ملی گردشگری دسترس پذیر با اشاره به اینکه برای اولین بار وزارت میراث فرهنگی، فعالیت در زمینه معلولان را به افراد توان یاب سپرده، از آغاز آموزش و ارتقای دانش راهنمایان گردشگری اطلاع داد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، محمد اسماعیل شیخ قرایی دبیر میز ملی گردشگری دسترس پذیر (سالمندان و افراد توان یاب) مهم ترین هدف تشکیل این میز را تسهیل امور گردشگری برای افراد توان یاب و سالمندان عنوان نمود و اظهار داشت: این میز در سطح ملی تشکیل و تا کنون سه جلسه برگزار شده است. در آینده نزدیک هم در تمامی استانهای کشور میزهای استانی گردشگری دسترس پذیر (سالمندان و افراد توان یاب) تشکیل می شود.
او با اشاره به اینکه برای اولین بار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کار را به افراد توان یاب سپرده است، افزود: بدون اغراق و بزرگ نمایی، این تعامل بوجود آمده را باید نقطه عطفی برای افراد توان یاب و سالمند دانست، البته در دوره های گذشته اقداماتی انجام شده بود، اما هیچیک به مرحله عملیاتی نرسیده بود.
شیخ قرایی ضمن اشاره به روز موزه و معلولیت امسال تصریح کرد: سال جاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اجرای پاراتور بخش نامه ای را به تمامی استان ها ابلاغ نمود و برای نخستین بار هم زمان با اجرای پاراتور در مجموعه سعدآباد در ۱۲ استان کشور، پاراتور موزه گردی را اجرا کرد که اتفاقی مثال زدنی بود.
دبیر میز ملی گردشگری دسترس پذیر در رابطه با کارهای شروع شده توسط اعضای این میز، بیان نمود: هر ایده ای که ما مطرح می نماییم از جانب مسؤلان شنیده و بر مبنای مطالبات مطرح شده راهکار ها و سیاستگذاری ها صورت می گیرد.
او ضمن اشاره به این که در کوشش برای رفع موانع هستیم، افزود: ایده ها در جهت مناسب سازی محیط و فضاهای گردشگری برای این جامعه هدف مطرح شده و هدفمان اینست تمامی امور سفر از حمل و نقل تا رزرو اقامتگاه و حضور در تفرجگاه ها به سهولت و بدون استرس صورت گیرد.
مدیرعامل انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس در رابطه با ساختار و اعضای میز گردشگری دسترس پذیر، توضیح داد: برپایه ساختار تهیه شده برای فعالیت این میز، بخش دولتی نقش تسهیل گری و هدایت امور را برعهده دارد و مدیریت امور اجرایی با بخش خصوصی است. همینطور فعالان و انجمن های خصوصی حوزه سالمندان، افراد توان یاب و انجمن های تخصصی گردشگری همچون دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان، هتل داران و بوم گردی ها عضو هستند.
او به ارتقای سطح آموزشی و دانش راهنمایان گردشگری در جهت برنامه ریزی و عرضه خدمات برپایه نیاز این افراد اشاره نمود و اضافه کرد: برگزاری پاراتورهای آشناسازی را مد نظر داریم و بزودی پاراتوری را در مجموعه میراث جهانی گلستان و اصفهان برگزار می نماییم.
شیخ قرایی با اشاره به اینکه اجرای پاراتور باعث نشاط، افزایش امید به زندگی و ایجاد بالندگی در افراد توان یاب و سالمند می شود، بیان نمود: برای نخستین بار پاراتور در فروردین ماه سال ۹۲ اجرا شد و تا کنون ۲۷ پارتور درون شهری و برون شهری برگزار شده است. این کار نه فقط به علت تفریح و تفرج بلکه با نگاه درمانگری و توانمندسازی افراد توان یاب و سالمندان صورت می گیرد.
دبیر میز ملی گردشگری دسترس پذیر خاطرنشان کرد: به مناسبت روز جهانی نابینایان و در جهت آشنایی کودکان با این افراد و نحوه برخور با آنها، برنامه ای را برای حضور افراد نابینای موفق در مدارس مقطع ابتدایی ترتیب داده ایم که در رابطه با مباحث در ارتباط با اوقات فراغت صحبت کنند.
او همینطور به برگزاری جشنواره کاریکاتور با مبحث موزه، گردشگری و افراد دارای معلولیت در دهم آبان ماه اشاره نمود و اظهار داشت: هدف از برگزاری این جشنواره طرح مشکلات افراد توان یاب در موزه ها توسط کاریکاتوریست ها ست، آثار در غرفه میز گردشگری دسترس پذیز در نمایشگاه گردشگری سال جاری نمایش داده می شود.
او در انتها با تکیه بر این که تمامی مسؤلان در بازدید از اماکن مختلف کشور باید مبحث مناسب سازی برای افراد توان یاب را مدنظر قرار دهند، متذکر شد: هم اکنون در خوشبینانه ترین حالت تنها پنج درصد مراکز تفریحی و موزه ها مناسب سازی شده اند، درصورتی که مناسب سازی در کشور صورت گیرد نه تنها افراد توان یاب بلکه تمامی آحاد جامعه از آن بهره مند می شوند

1401/07/20
16:48:16
5.0 / 5
491
تگهای خبر: آموزش , اقامت , بنا , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری