ویزای شنگن در ایران صادر می شود؟

ویزای شنگن در ایران صادر می شود؟ آثارنیوز: رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران از تعلیق و توقف موقتِ صدور ویزا از طرف برخی کشورهای اروپایی و حوزه شنگن، برای اتباع و مسافران ایرانی آگاهی داد.


در پی توقف فعالیت بخش کنسولی تعدادی از سفارتخانه های اروپایی در ایام ناآرام اخیر، حرمت الله رفیعی در گفت و گو با ایسنا تایید نمود که برخی سفارتخانه های اروپایی، خصوصاً در زمینه شنگن، بدون اطلاع رسمی و در تصمیمی که بیشتر شکل غیررسمی دارد، رسیدگی به درخواست ویزا را فعلا متوقف کرده و صدور ویزای شنگن را به حالت تعلیق درآورده اند.
او اضافه کرد که روند صدور ویزا برای اتباع ایرانی از طرف سفارتخانه های سایر کشورهای خارجی، بدون مشکل و محدودیت و به روال همیشگی ادامه دارد.
رفیعی همین طور اظهار داشت: تورهای گردشگری حوزه اروپا و منطقه شنگن نیز درصورت داشتن ویزا، با محدودیتی در اجرا مواجه نشده اند و اگر مسافرانشان ویزا گرفته باشند، در موعد مقرر برگزار می گردند.
مرکز رسیدگی به درخواست ویزای فرانسه در تهران (VFS Global)، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲ برابر با هفتم مهرماه ۱۴۰۱ با انتشار اطلاعیه کوتاهی در وب سایت خود، اعلام نموده است: «با توجه به شرایط موجود در ایران، اینترنت با اختلال روبه رو شده است و در نتیجه مرکز درخواست ویزای فرانسه در تهران امکان رسیدگی به درخواست ویزا را ندارد. این وضعیت خارج از کنترل VFS و سفارت فرانسه است.»
پیگیری ایسنا از آژانس هایی که در حوزه ویزا و اجرای تورهای گردشگری حوزه اروپا و منطقه شنگن فعالیت دارند نیز حاکی از این است که رسیدگی به پرونده های درخواست ویزا از طرف برخی دیگر از سفارتخانه های کشورهای اروپایی مستقر در تهران، فعلا متوقف شده است.
مسؤول بخش ویزا در یکی از این آژانس های تهران به ایسنا اظهار داشت که تعدادی از سفارتخانه های اروپایی و حوزه شنگن تا اختتام ماه اکتبر ۲۰۲۲ نوبت های درخواست ویزا را کنسل کرده اند و مدارک یا پرونده جدیدی را نمی پذیرند؛ برخی همانند مرکز رسیدگی به درخواست ویزای فرانسه رسما اعلام نموده اند که امکان رسیدگی به درخواست های جدید را ندارند و بخش صدور ویزا را فعلا تعطیل کرده اند اما برخی دیگر از سفارتخانه های حوزه شنگن مستقر در تهران، وقت های ویزا را تا دو سه ماه آتی بسته یا از دسترس خارج کرده اند که با این شرایط، فعلا به هیچ وجه امکان گرفتن نوبت ویزای شنگن وجود ندارد.
علاوه بر اختلال اینترنت که گفته شده روند رسیدگی به پرونده های متقاضیان ویزای شنگن را در ایران دشوار کرده، این احتمال نیز مطرح شده که بالا رفتن طبیعی ریسک مهاجرت در وضعیت اغتشاشاآمیز، عاملی موثر بر توقف و تعلیق صدور ویزا از طرف کشورهای حوزه شنگن، بوده است.
ضمن آنکه سفارتخانه ها هم برای امور اداری افراد متقاضی صدور ویزای شنگن نیاز دارند که با نهادهایی در اتحادیه اروپا مکاتبه اینترنتی داشته باشند که در وضعیت فعلی اینترنت کشور دشوار شده است.
شنگن، یک ویزای واحد است که با بهره گیری از آن تحت شرایط خاص و در مدت زمان مشخصی به حدود ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا بدون محدودیت مرزی می توان سفر کرد. تعدادی از این کشورها، باتوجه به شرایط سیاسی و اقتصادی ایران در دهه های اخیر، شرایط بسیار سختی را برای اعطای ویزا به ایرانیان، وضع کرده اند.
تعلیق و توقف موقت صدور ویزای حوزه شنگن، درحالی انجام شده که همزمان با موج اعتراضات و ناآرامی ها در ایران، کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، اتریش، بلژیک، اسپانیا و ایتالیا نیز در بیانیه های جداگانه ای، ضمن آن که به اتباعشان سفارش کرده اند از سفر به ایران اجتناب کنند، از شهروندان دوتابعیتی و گردشگران خود نیز خواسته اند از خاک ایران خارج شوند؛ اقدامی که در ایران تحلیل های پرسش برانگیزی از نقش برخی کشورها در شکل گیری و ادامه ناآرامی های کشور ایجاد کرده است.




منبع:

1401/07/18
11:59:41
5.0 / 5
513
تگهای خبر: خدمات , زمینه , سایت , سفارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری