مهر از رفتار پلیس در كشورهای خارجی با گردشگران گزارش می دهد؛

گردشگران زیر باتوم پلیس

گردشگران زیر باتوم پلیس آثارنیوز: نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش یا حتی پلیس فرودگاه در کشورهای خارجی به تعهدات خود در قبال احترام به امنیت توریست گاهی توجه نداشته و گاهی با خشونت و درگیری فیزیکی از آنها استقبال می کنند.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ گردشگران در خیلی از کشورها از احترام خاصی برخوردار می باشند. جزو حقوق بین المللی گردشگران هر کشوری است که فارغ از اعتراضات و تحصن ها، گردشگران از هرگونه رفتار بد در امان باشند چه از طرف معترضان داخلی و چه از طرف پلیس آن کشورها.
اما خیلی اوقات این حقوق رعایت نمی گردد و حتی پلیس که باید حافظ امنیت مردم و گردشگران آن کشور باشد نه فقط به مردم خود رحمی نمی کند بلکه با گردشگران نیز رفتار نامناسبی دارد. تعدادی از این رفتارها وحشیگرانه و به دور از اخلاق نیز بوده است.
نمونه هایی از این نوع رفتارها که محکومیت جهانی را نیز در پی داشته اند با بررسی چند اخبار از وضعیت کشورهای دیگر در زمانه اعتراض و تحصن های داخلی مشهود است به ویژه رفتار پلیس با توریستهای خارجی که هیچ دخالتی در امور داخلی آن کشورها و آن اعتراضات ندارند و فقط جهت تماشا یا کنجکاوی یا اتفاقی در سر راه پلیس یا نیروهای معترض قرار گرفته اند.
گاهی هم این بی احترامی ها از طرف پلیس یک کشوری به اتباع خارجی فقط به سبب شورش های خیابانی یا تحصن ها نبوده و این بد رفتاری نتیجه کج سلیقگی ها یا تعصبات و مخالفت ها با آئین و مذاهب و پوشش توریستهایی بوده است که در تیررس نگاه پلیس های ناآگاه به حقوق گردشگران قرار گرفته اند. بنا بر این با آنها به دلایلی مانند این که چرا حجاب دارند یا آئین مذهبی خاصی را برگزار می کنند، برخورد می شود.
درگیری پلیس با گردشگران در کشور توریست پذیر
اسپانیا کشوری گردشگرپذیر است و گاهی رفتارهای نادرست از طرف پلیس این کشور با گردشگران به انجام می رسد. همین طور اعتصابات و تظاهرات در صنعت گردشگری آن خللی موقتی وارد میکند. به ویژه زمانی که جدایی طلبان کاتالونیا دست به شورش می زنند. در این هنگام است که گردشگران هم احساس خطر می کنند چون در بین آنها حتما یکی از گردشگران لطمه می بیند. بدین سبب تا آن زمان که این شورش و اعتصابات فروکش نکند، گردشگران ترجیح می دهند یا از این جمهوری خودمختار فاصله بگیرند یا در آن مقطع به اسپانیا نروند.
چون مشخص نیست پلیس این کشور چه رفتاری با آنها خواهدنمود. همچنان که مدتی پیش ویدئویی منتشر گردید از درگیری گردشگران ایتالیایی در اسپانیا. پلیس این کشور وارد این درگیری شد و تا می توانست گردشگران را کتک زد! درحالی که هنوز علت این درگیری مشخص نبود و اصلاً شورشی یا درگیری سطح بالایی رخ نداده بود اما پلیس اسپانیا آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد.
فیلم برخورد فیزیکی پلیس اسپانیا با گردشگران ایتالیایی
یک سال پیش هم پلیس میامی با گلوله های فلفل به سراغ توریستهایی رفت که بی مهابا از کرونا مشغول خوشگذرانی بودند. پلیس هزار نفر از آنان را دستگیر کرد و در نهایت برخورد با آنها به خشونت کشیده شد. چون در بین آنها مردم میامی هم حضور داشتند و در مقابل رفتارهای خشونت آمیز پلیس از خودشان دفاع می کردند.
در فلسطین اشغالی نیز از طرف رژیم صهیونیستی این نوع رفتارها دور از ذهن نیست. چند سال پیش ۹۰ نفر از گردشگران ترک که با ویزا وارد این مناطق شده بوند و قصد رفتن به قدس را داشتند رژیم صهیونیستی از ورود آنها ممانعت کرده است آن هم به سبب نداشتن ویزا درحالی که اصلاً این رژیم گردشگری را بدون ویزا راه نمی دهد و این هم بهانه ای بوده برای آنکه با گردشگرانش برخورد کند. چون تعدادی از این گردشگران با رسانه های ترکی مصاحبه کرده و گفته اند که با آنها مانند مجرمان در اتاق های بازجویی رفتار کرده اند.
بازداشت گردشگران به خاطر دیدن یک مستند
دولت چین هم در حالی ۲۰ توریست خارجی را از این کشور به بهتان تماشای ویدئوکلیپ هایی در پشتیبانی از تروریسم و افراط گرایی از این کشور اخراج کرده که دو تن از این گردشگران علت بازداشتشان را تماشای یک مستند درباره ی چنگیزخان مغول اعلام نموده بودند.
فیلم برخورد پلیس شدید چین با تعدادی از مسافران
در سال ۹۸ درگیری های خشونت آمیز نیروهای پلیس در هنگ کنگ مراکز تجاری فروشگاه ها و رستوران های محبوب گردشگران را به تعطیلی کشاند. معترضان برای مقابله با شلیک گازهای اشک آور، بمب های دست ساز و آجر به سمت پلیس پرتاب می کردند.
در تایلند نیز درگیری هایی منجر به آن شد که نیروی های پلیس در برخورد با معترضان به عملکرد دولت در قبال شیوع ویروس کرونا به شلیک گازهای اشک آور و گلوله های پلاستیکی روی آورند.
هر از گاهی از پاریس شنیده می شود اعتراض جلیقه زردها با دخالت پلیس به صحنه های خشونت آمیزی تبدیل می شود. وقتی این اعتراضات در پاریس بالا می گیرد؛ بیشتر اماکن گردشگری تعطیل می شود. مانند سال ۲۰۱۸ که ۹۰ هزار نیروی امنیتی در سراسر کشور برای کنترل ناآرامی ها مستقر شدند و رسانه های پاریسی نیز نوشتند که این شهر شبیه محل حمله های قریب الوقوع بود تا شهر نور. چون همه مراکز پنجره های خودرا برای محافظت در مقابل پلیس و معترضان بسته بودند.
معروف ترین لطمه ها به گردشگران در سال ۲۰۱۰ رخ داد که یک اخراجی پلیس ۸ توریست هنگ کنگی را در یک اتوبوس به قتل رساند. این اتفاق موجب تنش میان فیلیپین و هنگ کنگ و هشدار کشورهای غربی به شهروندانشان در مورد بازدید از این کشور شده بود.

تصاویر پلیس سابق فیلیپین و اتوبوسی که گروگان ها در آن حبس بودند
برخوردهای نامناسب پلیس با گردشگران ایرانی
ایرانی ها هم در طول سفرهایشان به کشورهای خارجی از برخورد نامناسب پلیس کشورهای دیگر در امان نبوده اند. مدتی پیش بود که خبر رسید در یکی از پروازهای هواپیمایی ترکی به مقصد استانبول، مسافران ایرانی شاهد برخورد زننده مأموران هواپیما بوده اند به نحوی که سه بانوی ایرانی را بعد از ضرب و شتم و بی احترامی بازداشت کردند. پلیس فرودگاه بدون لباس پلیس و نشان دادن مدارک مبادرت به درگیری با مسافران کرد.
ایرانی ها هم در طول سفرهایشان به کشورهای خارجی از برخورد نامناسب پلیس کشورهای دیگر در امان نبوده اند
در این میان یک دختر نروژی-ایرانی را مورد ضرب و شتم قرار دادند و بصورت وی سیلی زدند. آنها ۳ نفر از مسافران که خانم هایی جوان بودند را بدون در نظر گرفتن محجبه بودن آنها و رعایت اصول اسلامی بازداشت کردند و علاوه بر آن، تلفن های همراه این دختران را گرفته و تمام فیلم های گرفته را پاک کردند.
در پی وقوع این رویداد، احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با محکوم کردن برخورد نامناسب پلیس ترکیه با گردشگران ایرانی، بر لزوم پیگیری اتفاق فرودگاه استانبول ترکیه از طرف مسئولان وزارت خارجه تاکید کرد و اظهار داشت: بطور قطع این اقدامات پلیس ترکیه خلاف مقررات بین المللی بوده و بطور قطع باید با متخلفان این اتفاق برخورد شود.
به تازگی نیز خبر رسید گردشگران ایرانی که به بلغارستان رفته بودند؛ در فرودگاه مورد بی احترامی و برخورد نامناسب از طرف پلیس فرودگاه بلغارستان قرار گرفتند. تعدادی از این گردشگران ایرانی به خبرنگار مهر گفتند که پلیس فرودگاه با آنها برخورد فیزیکی کرده است.
درگیری مردم و پلیس لندن هم که زبانزد خاص و عام شده است. پلیس هایی که باید امنیت مردم را تامین کنند؛ خودشان سبب اغتشاش در کشور می شوند. چند سال پیش مردم لندن در تظاهرات خود به موردی برخورد کردند که نشان می داد پیرمردی روزنامه فروش توسط نیروهای پلیس مورد ضرب و شتم قرار می گیرد او را با باتوم هل می دهند و روی زمین پرت می کنند لحظاتی پس از این اتفاق که ازطریق یک توریست نیویورکی فیلمبرداری شده بود این مرد گرفتار حمله قلبی شده و می میرد. این مساله خشم معترضان را نسبت به پلیس لندن بیشتر می کند. چون در این لحظه آن مرد هیچ دخالتی در اعتراضات نداشته و حتی در مقابل پلیس مقاومتی هم نکرده بود.
فیلم برخورد پلیس لندن با یک دختر نوجوان
از این دست اتفاقات در لندن زیاد رخ می دهد و پلیس لندن به رفتارهای خشونت آمیز شهره است. در این میان نگاه نمی کنند که آیا بین مردم معترض تبعه خارجی نیز وجود دارد یا نه. آنها موظف به سرکوب هستند با باتوم یا با بی احترامی.
اما اتفاقاتی مانند کشته شدن توریستهای خارجی در جریان اعتراضات خیابانی یا توسط پلیس های ضد شورش یا بی احترامی به گردشگران در نتیجه عدم آگاهی آنها یا بی احترامی به فرهنگ آنها درحالی می افتد که رسانه های آن کشورها به هیچ وجه مسئولیت کشته شدن یا آزار و اذیت توریستهای خارجی کشورهای خودرا به گردن نمی گیرند بدین سبب اگر اتفاقی هم می افتد و در رسانه ها بازتاب دارد، توسط کسانی انتشار یافته که از این مساله اطلاع یافته اند یا تصاویر آن در سطح گسترده منتشر گردید است. چون قبول این اتفاقات و برخوردهای نامناسب با اتباع خارجی از طرف نیروهای امنیتی آن کشورها حتما عواقب زیادی در پی خواهد داشت.


منبع:

1401/07/14
13:04:09
5.0 / 5
493
تگهای خبر: آئین , بنا , پرواز , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری