گزارش خبرنگار اعزامی آثارنیوز

حال و هوای عتبات یک هفته مانده به اربعین

حال و هوای عتبات یک هفته مانده به اربعین آثارنیوز: کنگره بزرگ شیعیان حول نام حسین (ع) یک دفعه دیگر بعد از عادی شدن نسبی شرایط سلامتی در جهان، با رونق شایان توجهی در سرزمین عراق در حال انجام می باشد.


به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، بعد از آن که در پی شیوع ویروس جدید کرونا در سال ۱۳۹۹ این گردهمایی عظیم پذیرای مهمانان بین المللی نبود و در سال ۱۴۰۰ هم به گونه ای محدود برگزار شد؛ تا جایی که با بسته ماندن مرزهای زمینی، تنها نیم میلیون نفر از زوار ایرانی در آن حضور یافتند، امسال با بهبود شرایط، باردیگر پذیرای میلیونها نفر از شیعیان مشتاق لبیک گوی حسین (ع) است.
اکنون با وجود جمیع شرایط، شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی به خوبی پذیرای خیل شیعیان مشتاق از کشورهای مختلف، همچون تعداد قابل توجهی از زوار ایرانی است، اما در حوزه دستیابی های زمینی ملاحظه هایی وجود دارد.
زوار ایرانی که این روزها از مرز هوایی برای رسیدن به شهر نجف اشرف، بمنظور شروع پیاده روی اربعین استفاده می نمایند، تقریباً با مسأله خاصی مواجه نمی باشند. برای نمونه، پروازهای فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران بوسیله ترمینال «سلام» این فرودگاه که مخصوص حجاج تعبیه شده است، به آرامی درحال انجام است؛ هرچند گاهی پروازها با کمی تاخیر انجام می شوند که شاید یک دلیل آن، جدیت ماموران صدور کارت پرواز، در چک کردن پرینت انگلیسی کارت واکسن زوار اعزامی است.
اما زائرانی که مرزهای زمینی را برای ورود به عراق انتخاب نموده اند، امسال بیش از پیش با چالش نامتوازن خدمات خروجی با خدمات ورودیِ آن سوی مرز مواجه گشته اند. این وضعیت با بسته شدن موقتی مرزها نیز همراه شده است.
چونکه امکانات دسترسی زوار از مرزها تا مبادی طریق پیاده روی، متناسب با تعداد زوار نیست. البته موکب های عراقی و نیز موکب های هیأت های ایرانی همچون همیشه با شوق درحال خدمت رسانی به زوار تمامی کشورها هستند، اما باتوجه به حجم استقبال و نیز اینکه نسبت به قبل از شیوع ویروس جدید کرونا، حدود یک ماه تغییر فصلی اربعین از پاییز به داخل تابستان را داشته ایم، شرایطی پیش روی زوار است که بنا بر آن، بهتر است با تمهیدهایی پای در راه بگذارند؛ ازجمله اینکه باتوجه به تکمیل ظرفیت بیشتر موکب ها در روز، خیلی از زوار، ساعات گرم را برای پیاده روی انتخاب می کنند که دست کم حتما باید با تامین مداوم آب بدن همراه باشد. در همین چند روزه حدود هفت هزار نفر از زوار ایرانی بر اثر عوارض گرمازدگی، به واحدهای مستقر اورژانس مراجعه نموده اند.
بدین سبب باتوجه به تغییر زمان سال قمری به ایام گرم تر در سالهای آتی، علاوه بر تمهیدهای لازم در حوزه امکانات، برنامه ریزی هایی در حوزه آموزش زوار نیز ضروری به نظر می آید. نکته هایی که اساسا برای امسال هم در صورت باز شدن مجدد مرزهای زمینی، توجه به آنها ضروری و مفیدست.

نجف اشرف میزبانی باشکوه
حرم امام علی (ع)، نجف، عراق


منبع:

1401/06/19
15:22:30
5.0 / 5
443
تگهای خبر: آموزش , بنا , پرواز , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری