مدیركل میراث فرهنگی كرمانشاه:

راه اندازی تله کابین کرمانشاه غیرکارشناسی بوده

راه اندازی تله کابین کرمانشاه غیرکارشناسی بوده کرمانشاه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه راه اندازی پروژه تله کابین کرمانشاه را غیرکارشناسی و بدون مجوز از میراث فرهنگی دانست و اظهار داشت: این پروژه با تغییر مسیر باید در قالب ضوابط میراث فرهنگی اجرا شود.


حمیدرضا سهیلی امروز(26 تیر) در نشستی خبری، در پاسخ به سوال ایسنا پیرامون آخرین وضعیت پروژه های تله کابین، ثبت جهانی تاق بستان، کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان و موزه منطقه ای اظهارکرد: شهرداری کرمانشاه، پروژه های مختلفی را آغاز کرده که متولی صدور مجوز خیلی از این پروژه ها میراث فرهنگی است.
وی افزود: در بحث پروژه تله کابین هم شهرداری بدون این که مجوزی از میراث فرهنگی بگیرد، مبادرت به شروع این پروژه کرده و کار صورت گرفته هم غیرکارشناسی و غیرعلمی بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: اگر می خواهیم تاق بستان ثبت جهانی شود، با اجرای طرح فعلی تله کابین، این مساله گرفتار مشکلات عدیده ای خواهد شد.
وی ضمن تاکید براینکه میراث فرهنگی استان آمادگی کاملی برای همکاری با شهرداری در ارتباط با پروژه تله کابین دارد، اظهار داشت: این پروژه را میتوان با تغییر مسیر و رعایت ضوابط میراث فرهنگی اجرا کرد و در این حوزه هم با پژوهشگاه میراث فرهنگی رایزنی می نماییم تا آنها را هم پای کار بیاوریم.
سهیلی یادآورشد: متاسفانه شهرداری در سنوات گذشته به جهت اینکه میراث فرهنگی را در کار انجام شده قرار دهد، پایه های تله کابین را بدون دریافت مجوز راه اندازی کرده که این مساله خلاف ضوابط میراث فرهنگی است و باید این مشکل از جانب شهرداری برطرف شود.
وی متذکرشد: همینطور شهرداری هنوز یک طرح را با جزئیات کامل به میراث فرهنگی عرضه نداده، با این وجود با حفظ قوانین میراثی و جانمایی مناسب، پیگیر راه اندازی این پروژه گردشگری خواهیم بود.
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در ادامه در ارتباط با پروژه ثبت جهانی تاق بستان هم اظهار داشت: این مساله یکی از اولویت های میراث فرهنگی استان است، اما به علت مشکلاتی که در عرصه وجود دارد و بخش هایی از آن به مرور زمان تصرف شده، حالا احتیاج به اعتبار مناسبی برای تملک آن داریم که کاری زمان بر است.
وی تصریح کرد: باتوجه به اهمیت ثبت جهانی تاق بستان برای شهر کرمانشاه، باید سایر دستگاههای ذیربط همچون شهرداری و راه و شهرسازی هم پای کار باشند تا با معوض کردن زمین با رستوران داران، بتوانیم این واحدهای پذیرایی را تملک نماییم.
سهیلی در ادامه پیرامون آخرین وضعیت پروژه بزرگ کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان هم توضیح داد و اظهار داشت: در این پروژه المان های مختلفی برای کار گردشگری وجود دارد و اساس این است که باید سرمایه گذار بخش خصوصی را برای اجرای آن پای کار آورد.
وی یادآورشد: بودجه های ناچیزی هم که طی سالهای گذشته به این پروژه تزریق شده، روند راه اندازی آنرا بسیار کند کرده است، با این وجود به علت اهمیت اجرای این پروژه برای گردشگری استان، تلاش داریم تحرکی در آن ایجاد نماییم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: با حمایت های استاندار کرمانشاه میزان اعتبارت میراث فرهنگی استان در سالجاری حدود پنج تا شش برابر سالهای گذشته شده که باوجود این که رشد خوبی داشته، اما هنوز باتوجه به مشکلاتی که در این عرصه داریم کافی نیست، با این وجود برای تحرک بخشیدن به پروژه هایمان تلاش خواهیم کرد.
وی به شرایط نامناسب موزه منطقه ای کرمانشاه هم اشاره نمود و اضافه کرد: متاسفانه به علت گذشت چند دهه از آغاز این پروژه، سازه آن قدیمی شده و باید بازبینی هایی در آن صورت گیرد تا تبدیل به مجموعه ای فاخر برای استان شود، در این خصوص اعتباراتی از محل سفر ریاست جمهوری برای آن در نظر گرفته شده است.
سهیلی در بخش دیگری از سخنانش به تاکیدات رئیس جمهور در مسافرت اخیرش به کرمانشاه مبنی ضرورت عدم تزاحم میراث فرهنگی برای ساخت و ساز مردم هم اظهار داشت: در این رابطه بازدیدی را از بافت تاریخی شهر کرمانشاه داشتیم و مقرر شد تا با تدوین طرحی ظرف مدت دوماه وضعیت این بافت تاریخی را تعیین تکلیف نماییم.
این مسئول که اخیرا بعنوان مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه منصوب شده، در ادامه اظهار داشت: معتقدم یکی از مسائلی که در استان برای جذب توریست باید مورد توجه قرار گیرد، بحث رویدادسازی است.
وی اضافه کرد: رویدادسازی می تواند جاذبه های گردشگری کرمانشاه را معرفی نماید و برای تحقق این هدف هم احتیاج به کار بین بخشی است و باید برخی نهادهای دیگر همچون ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و... پای کار بیایند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه برای معرفی جاذبه های گردشگری کرمانشاه با رویدادسازی تلاش خواهیم کرد، اظهار داشت: در این رابطه بنا داریم تا در یک بازه زمانی مناسب تقویم رویدادهای سالانه گردشگری کرمانشاه را داشته باشیم که اگر تحقق پیدا کند، با اطلاع رسانی مناسب آن می تواند جذب توریست در مناطق مختلف استان صورت گیرد.
به گفته این مسئول، چهارفصل بودن استان کرمانشاه این امکان را فراهم نموده تا در فصول مختلف سال رویداهای مختلفی را بتوان در شهرستان ها برگزار کرد.



1401/04/27
13:33:32
5.0 / 5
495
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری